درمان خانگی تنگی مجرای ادرار | چه کارهایی واقعاً کمک می‌کنند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر با علائمی مثل ضعیف شدن جریان ادرار، زور زدن هنگام دفع یا احساس تخلیه ناقص مثانه روبرو شده‌اید، احتمالاً در اینترنت دنبال «درمان خانگی تنگی مجرای ادرار» گشته‌اید. این مقاله را دکتر محمد جباری، متخصص ارولوژی، نوشته است تا یک پاسخ صادقانه بدهد: کدام روش‌های خانگی واقعاً به کاهش علائم کمک می‌کنند، کدام‌ها بی‌اثر یا خطرناکند، و چه زمانی حتماً باید به متخصص مراجعه کرد.

آیا تنگی مجرای ادرار با روش خانگی درمان می‌شود؟

تنگی مجرای ادرار ناشی از تشکیل بافت اسکار (زخم) در دیواره مجراست. این بافت فیبروزی با هیچ دارو، گیاه یا تمرینی از بین نمی‌رود. بنابراین «درمان قطعی» تنگی مجرا با روش‌های خانگی ممکن نیست.

با این حال، برخی اقدامات خانگی می‌توانند:

  • علائم مثل سوزش، تکرر ادرار و ناراحتی را کاهش دهند.
  • از بدتر شدن التهاب و عفونت‌های ثانویه جلوگیری کنند.
  • کیفیت زندگی را در دوران انتظار برای درمان تخصصی بهبود دهند.
  • پس از عمل جراحی به بهبودی سریع‌تر کمک کنند.
تنگی مجرای ادراری

کنترل خانگی تنگی مجرای ادراری

موارد زیر بر اساس شواهد پزشکی و تجربه بالینی دکتر جباری انتخاب شده‌اند:

۱. نوشیدن آب کافی — ساده‌ترین و مؤثرترین کار

نوشیدن حداقل ۲ تا ۲.۵ لیتر آب در روز یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید در خانه انجام دهید. ادرار رقیق:

  • سوزش هنگام دفع را کاهش می‌دهد.
  • احتمال عفونت مجاری ادراری (UTI) را کم می‌کند.
  • از رسوب مواد در مجرا جلوگیری می‌کند.

بنوشید

پرهیز کنید

آب ساده — حداقل ۸ لیوان در روز

قهوه و چای غلیظ — تحریک‌کننده مجراست

دمنوش بابونه — ضدالتهاب ملایم

نوشابه و آب‌میوه‌های صنعتی

آب کرفس — خاصیت ادرارآور دارد

الکل — التهاب مجرا را بدتر می‌کند

آب زنجبیل ملایم — ضدالتهاب

ادویه‌های تند و غذاهای اسیدی

۲. گرمای موضعی — کاهش درد و اسپاسم

قرار دادن یک کمپرس گرم یا کیسه آب گرم (نه داغ) روی ناحیه عانه و پایین شکم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، می‌تواند:

  • اسپاسم عضلات اطراف مجرا را کاهش دهد.
  • جریان خون را بهبود بخشد.
  • درد هنگام ادرار را کمتر کند.

این روش در موارد تنگی خفیف که با درد و ناراحتی همراه است، بیشترین تأثیر را دارد.

۳. تمرینات کگل — تقویت عضلات کف لگن

تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن، هرچند مستقیماً تنگی را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند:

  • کنترل ادرار را بهبود دهند.
  • احساس تخلیه ناقص را کاهش دهند.
  • از عود عفونت‌های ادراری جلوگیری کنند.

📋  روش اجرای تمرین کگل:

  1. عضلاتی که با آن‌ها جریان ادرار را قطع می‌کنید را شناسایی کنید.
  2. آن‌ها را برای ۵ ثانیه منقبض کنید.
  3. ۵ ثانیه شل کنید.
  4. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.
  5. روزانه ۳ ست انجام دهید — بدون اینکه عضلات شکم یا باسن را منقبض کنید.

۴. گیاهان دارویی با شواهد نسبی — بدون ادعای معجزه

برخی گیاهان دارویی خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارند که ممکن است به کاهش التهاب مجرا کمک کنند. این‌ها داروی درمان‌کننده نیستند، بلکه مکمل‌های تسکین‌دهنده‌اند:

گیاه

چطور مصرف شود؟

فایده احتمالی

احتیاط

آویشن

یک قاشق چایخوری در آب جوش، دو بار در روز

ضدعفونی‌کننده مجرا

در بارداری ممنوع

زنجبیل

دمنوش ملایم یا در غذا — روزانه

ضدالتهاب، کاهش درد

با وارفارین تداخل دارد

جعفری

دمنوش برگ تازه — روزانه

ادرارآور طبیعی

در مقدار زیاد ممنوع

بابونه

دمنوش ۱ کیسه در روز

ضدالتهاب ملایم

آلرژی به گل‌های مرکب

زردچوبه

نصف قاشق در شیر گرم — شبانه

ضدالتهاب، ضدباکتری

در سنگ کلیه احتیاط کنید

   ⚠️ هیچ‌کدام از این گیاهان بافت اسکار را از بین نمی‌برند. اگر پزشک دارو تجویز کرده، قبل از مصرف گیاه دارویی با او مشورت کنید.

۵. تغییرات رژیم غذایی

آنچه می‌خورید تأثیر مستقیم بر التهاب مجرا دارد:

✅ مفید برای مجرا

❌ باید کاهش دهید

ماست و کفیر — پروبیوتیک ضدعفونت

غذاهای پرادویه و تند

سبزیجات برگ‌دار (اسفناج، کرفس)

گوشت قرمز در حجم زیاد

میوه‌های کم‌اسید (هندوانه، خربزه)

مواد غذایی اسیدی (مرکبات زیاد، گوجه)

ماهی — امگا ۳ ضدالتهاب

نوشیدنی‌های شیرین صنعتی

مغزها (گردو، بادام) — ویتامین E

کافئین زیاد (قهوه، نوشابه انرژی‌زا)

درمان خانگی تنگی مجرای ادرار در زنان

تنگی مجرای ادراری در زنان نسبتاً نادرتر از مردان است (به دلیل کوتاه‌تر بودن مجرا — حدود ۴ سانتیمتر)، اما وقتی رخ می‌دهد علائم آزاردهنده‌تری ایجاد می‌کند. علاوه بر موارد بالا، برای خانم‌ها موارد زیر هم مهم است:

روش‌هایی که فکر می‌کنید کمک می‌کنند ولی نمی‌کنند!

در اینترنت ادعاهای زیادی درباره درمان تنگی مجرا هست که پایه علمی ندارند.:

ادعا

واقعیت

خطر

«سوند زدن خانگی مجرا را باز می‌کند».

سوند بدون نظارت پزشک پارگی مجرا ایجاد می‌کند.

خطر بالا — ممنوع

«درمان با مایع آلوئه‌ورا داخل مجرا»

هیچ شواهد علمی ندارد، عفونت ایجاد می‌کند.

خطر متوسط

«ماساژ ناحیه پرینه مجرا را باز می‌کند».

بی‌اثر بر بافت اسکار — احتمال التهاب بیشتر

بی‌خطر ولی بی‌فایده

«سرکه سیب تنگی را درمان می‌کند».

هیچ اثر ثابت‌شده‌ای بر بافت اسکار ندارد.

بی‌خطر ولی بی‌فایده

«طب سنتی می‌تواند فیبروز را درمان کند».

تنگی مجرا یک مشکل مکانیکی است — گیاه آن را رفع نمی‌کند.

تأخیر خطرناک در درمان

سوالات متداول

❓ آیا تنگی مجرای ادرار خود به خود خوب می‌شود؟

خیر. بافت اسکار که باعث تنگی می‌شود خود به خود حل نمی‌شود. در بسیاری از موارد بدون درمان، تنگی به‌تدریج بدتر می‌شود. روش‌های خانگی ممکن است علائم را کاهش دهند ولی روند تنگی را معکوس نمی‌کنند.

آب ساده بهترین گزینه است. نوشیدن ۲ تا ۲.۵ لیتر آب در روز ادرار را رقیق کرده و سوزش را کاهش می‌دهد. دمنوش بابونه، زنجبیل ملایم و آویشن هم می‌توانند خاصیت ضدالتهابی داشته باشند. قهوه، نوشابه و الکل را کاهش دهید.

علاوه بر نوشیدن آب کافی، برای خانم‌ها سیتز باس (نشستن در آب گرم ۱۵ دقیقه) موثر است. پرهیز از صابون‌های معطر در ناحیه تناسلی، ادرار بلافاصله بعد از رابطه جنسی، و نپوشیدن لباس زیر تنگ هم توصیه می‌شود. اما درمان قطعی نیاز به متخصص ارولوژی دارد.

آویشن (ضدعفونی‌کننده)، زنجبیل (ضدالتهاب)، بابونه (ضدالتهاب ملایم)، جعفری (ادرارآور) و زردچوبه می‌توانند علائم را تسکین دهند. اما هیچ‌کدام بافت اسکار را از بین نمی‌برند. قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

بله. تنگی مجرای ادرار درمان‌نشده می‌تواند منجر به عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری، التهاب پروستات، سنگ مثانه، آسیب به عضلات مثانه، و در موارد شدید نارسایی کلیه شود. احتباس ادرار کامل یک اورژانس پزشکی است.

هزینه بسته به روش درمان متفاوت است: دیلاتاسیون سرپایی کم‌هزینه‌ترین است. یورتروتومی داخلی نیاز به اتاق عمل دارد. یوروپلاستی پایدارترین گزینه است. برای مشاوره و تعیین هزینه دقیق، با مطب دکتر جباری تماس بگیرید.

 

📞 برای تشخیص دقیق و درمان تخصصی با دکتر جباری مشورت کنید

تهران، خیابان میرزای شیرازی — تلفن: ۰۲۱-۸۸۷۱۳۶۳۲

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (132 امتیاز)
  • تصویر کاربر Hosein چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 568 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید
    در کیسه بیضه سمت راست از داخل که لمس میکنم بعضی از موارد به جسم گرد و کوچک به اندازه ۳ میلی متر مکعب برخورد میکنم که سفت هستش و اویزان هست به گونه ای که اگه فشار بدم احساس میشه کودک که بودم فتق کنار مثانه سمت راست داشم که عمل کردن روی بیضه سمت راست از داخل هم انگار یک شی نوک تیز به اندازه کوچک خارج شده و دور اون هم فرو رفته به گونه ای که یک تکه شیشه به داخلش فرو رفته میخواستم بدونم مشکلی هست و علتش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)

      سلام

      به نظرم مشکلی جدی و نگران کننده ای ندارید و علت خاصی نمیشه براش پیدا کرد

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 2828 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر
    متاسفانه بدلیل خود ارضایی خیلی بد در صورتی که الت را روی پتو یا البسه میکشیدم به مرور زمان
    دقیقا جای حساس آلت تناسلی یعنی زیر ختنه گاه دچار ساییدگی و چندین دونه های ریز ریز شده و رنگش کلا تیره شده

    و سمت راست آلتم موقع خود ارضایی و‌نگه داشتن خودم خیلی متورم میشد
    قبلا توجهی نمیکردم ولی الان جاش مونده و خیلی پوستش حساس شده است حالت حبابی ک بادش خالی شده

    جناب آقای دکتر الان خیلی نگرانم نزدیک ازدواجم هست و اصلا اعتماد بنفس ندارم

    نمیدونم این ها خطرناک هستند یا نه حتی شاید زگیل تناسلی باشه نمیدونم

    عکس میفرستم ببینید 🙏🏻😔
    میخوام زیر نظر خودتون باشم اقای دکتر تا زمان بهبودی ان شالله 🙏🏻خواهش میکنم خارج نوبت رسیدگی کنید🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)

      سلام
      این ها مربوط به ختنه هستند و بیماری محسوب نمی شوند و زگیل تناسلی هم نیستند و نیازی به درمان نداشته و مشکلی در رابطه زناشویی ایجاد نمی کند نگران نباشید

    2. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)
      آقای دکتر این دون دون های ریز ریز تازه بوجود اومدن
      برای ساییدگی هستش
      ایا دارویی هست ک استفاده کنم برای رفعش؟🙏🏻
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)

      این دونه ها غدد فوردایس بوده و بافت طبیعی هستند

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ع چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 563 مشاهده پرسش
    با سلام.
    از ابتدای ازدواجم به زودانزالی مبتلا هستم. توانایی کنترل را به کلی از دست داده ام. یک دوره داروی داپوکستین هم استفاده کردم که بی نتیجه بود. در هنگام نعوظ سر آلت به سمت پایین انحنا دارد. خواهشمندم راهنمایی کنید. این اواخر هم خیلی لاغر شده ام و هم خیلی زودانزالی شدید دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)

      سلام

      به نظرم  بهتره ابتدا دنبال علت لاغری تان باشدی عواملی مثل استرس، کم اشتهایی یا پرکاری تیروئید از علل احتمالی هستند شاید با رفع این علل احتمالی زودانزالی تان شدت کمتری پیدا کند. با اینحال می توانید دیگر داروها را استفاده کنید مثل آسنترا 50 روزی 1 عدد یا کرم زایلاپی

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 2816 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر
    اقای دکتر بنده ۳۰ سال سن‌دارم و مدت یکساله مشکل نعوظ پیدا کردم و زودانزالی هم دارم
    دکتر برای بنده قرص تادارکس ۲۰ میلی تجویز کردن که مصرف کردم به همراه کاندوم دابل دیلی که در ۱ تا ۳ دقیقه اول رابطه نعوظ مشکلی ندارد ولی بعدش سریع نعوظم از بین رفت و انزال نمیشدم
    همینظور یکبار دیگر از کرم زایلاپی استفاده کردم و قرص تادارکس بکساعت قبل رابطه که در سکس اورال نعوظم کامل بود ولی احساس انزال پیدا کردم تو ۲ دقیقه اول در سکس اورال که جلوی انزال رو با تکنیک نگه داشتن کیگل رفع شد ولی بعدش که کاندوم دیلی رو بعد از اورال استفاده کردم نعوظم بعد ۴ دقیقه از بین رفت
    و دکتردیگر تجویز کرد که فقط از داپکستین ۳۰ میلی استفاده کن
    ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)

      سلام

      داپوکستین تاثیر داشته یا خیر

    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر
      وقت بخیر
      متاسفانه هنوز مصرف نکردم منتظر نظر جنابعالی بودم
      چون میخواستم بدونم اگر داپوکستین مصرف کنم دیگه نیاز نیست تادارکس و کاندوم دیلی مصرف‌کنم؟
      چون تادارکس تاثیری نداشت در نعوظم اول نعوظ دارم ولی کافیه کاندوم استفاده کنم بعد یک دقیقه نعوظ از بین میره و یا اینکه کافیه جلوی انزال در همون اول رابطه بگیرم نعوظم از بین میره
      ممنون می شوم از پاسخ جنابعالی
      تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)

      نمیشه پاسخ دقیقی به این سوال شما داد چون پاسخ بدن افراد به دارو متفاوت هست اگر آلت شل شد نصف قرص ویزارسین 50 میلی استفاده کنید

    4. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر
      وقت بخیر
      سپاس از پاسختان
      پس اقای دکتر بنده هم داپوکستین ۳۰ مصرف کنم و هم ویزارسین ۲۵ میلی قبل رابطه
      اقای دکتر سیلدنافیل مناسبتر است یا ویزارسین
      و اینکه مشکل فشار خون و قلبی ایجاد نمیکند
      چون من ۳ بار از تادارکس ۲۵ میلی استفاده کردم تا دو هفته درد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب را داشتم و تاثیری در نعوظ من اصلا نداشت مثل قبل بود نعوظم که اول رابطه خیلی خوبه ولی بعد چند دقیقه از بین میره نعوظ و کامل نمیشه و حتی انزال در حالت خوابیده انجام میشه

      مگر در اول رابطه انزال بشم نعوظم کامله مگر جلوی انزال رو بگیرم در ادامه کار نعوظم از بین میره

      ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)

      پس اقای دکتر بنده هم داپوکستین ۳۰ مصرف کنم و هم ویزارسین ۲۵ میلی قبل رابطه................................بله
      اقای دکتر سیلدنافیل مناسبتر است یا ویزارسین................یکی هستند
      و اینکه مشکل فشار خون و قلبی ایجاد نمیکند.....................شاید کمی افت فشار خون بدهد

    6. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)
      سلام اقای دکتر
      جناب دکتر از داپوکستین استفاده کردم و نسبتا جواب داد و حدود ۱۰ دقیقه عقب انداخت انزال را و همینطور از ویزارسین خارجی استفاده کردم البته دز ۱۰۰ میلی بود نصف مصرف کردم ولی بازم در رابطه نعوظم چند دقیقه خیلی خوبه ولی در حین رابطه شل میشه در پزویشن های مختلف متفاوته نعوظم
      حال چکار باید بکنم نعوظ کامل در کل رابطه داشته باشم
      سپاس فراوان
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)

      دوزش ویزارسین را بالا ببر

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرحسین دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 473 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرم ۱۳ سالشه و بعضی موقع ها درد بیضه داره و یک دونه مانند، در بیضه راستش به وجود آمده که وقتی کشاله رانش یا دست بهش برخورد میکند درد می گیرد و بیشتر اوقات هم درد ندارد و این دانه متحرک است و دو روز هست که این دونه ایجاد شده و گاهی اوقات درد دارد لطفا آقای دکتر من را راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 6 سال پیش)

      سلام

      بهتره معاینه شوند و در صورت نیاز سونوگرافی از بیضه ها انجام دهند همینطوری نمیشه حدسی زد و چون در سن بلوغ هستند بهتره سطحی به موضوع نگاه نکرد

درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 660 مشاهده پرسش
    باسلام
    من 18 سالمه..که طی 5.6 سال استمنا کردم و اما خدا رو شکر الان ترک کردم.حال وقتی استمنا میکنم طی 10_15 ثانیه طول نمیکشه که منی از من خارج میشود..
    1.ایا این زود انزالی در زندگی زناشویی هم ادامه دارد یعنی در اینده.و مشکل ایجاد میشود؟.
    2.ایا علامی از عقیمی در من هست.?
    با تشکر از شما اقای جباری
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زود انزالی بر اساس داشتن روابط طبیعی جنسی با جنس مخاف تعریف و مشخص می شود
      زودانزالی دال بر عقیمی نیست
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 707 مشاهده پرسش
    باا سلام وخسته نباشید اقای دکتر من چند روزه دچار مشکلی شدم که کلی دنبال بیماریش گشتم تا با سایت شما اشنا شدم و فکر میکنم علایم هیدروسل رو داره
    من پسری 23 ساله و مجرد هستم چند روزه من در نوک التم حس گردش یا جریان داشتن چیزی مث ادرار یا خون رو دارم حتی بعد از ادرار هم این حس شارش هستش و مشکلی از بابت ادرار یا نعوظ هم ندارم فقط این موضوع نگرانم کرده البته اقای دکتر این حس وقتی تحریک میشدم و الت نعوظ میشد هم بمن دست میداد که با فشار دادن نوک الت انگار قطع میشد اما الان در حالت عادی و مرتب این حس بامنه با تشکر
    1. تصویر کاربر علی شنبه ۱۹ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      اقای دکتر این نکته رو هم بگم که فقط همون حس فشار یا جریان داشتن چیزی در نوک الت رو دارم وتغییری در اندازه بیضه نیست
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      این حالت هیدروسل نیست. و علائمی که ذکر می کنید غیر اختصاصی است و نمی توان بیماری خاصی را مطرح کرد لذا بهتره معاینه شوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط