خال های سیاه روی آلت تناسلی مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

لکه ­ها و خال­ های سیاه روی آلت تناسلی مردان ممکن است نشان دهنده طیف وسیعی از بیماری­های پوستی باشند. این لکه ­ها می­توانند از نظر اندازه متفاوت باشند و ممکن است به صورت جداگانه یا به صورت خوشه­ای ظاهر شوند.

درست مانند سایر لکه‌های رنگی روی آلت تناسلی، خال های سیاه روی آلت تناسلی مردان می‌توانند در نتیجه یک بیماری مقاربتی و جنسی، عفونت قارچی یا واکنش آلرژیک باشند. همچنین خال های سیاه روی آلت تناسلی مردان می­توانند موضوع جدی­تری باشند. 

انواع لکه ­ها و خال­ های سیاه روی آلت تناسلی مردان

اگر متوجه لکه‌ها و خال های سیاه روی بدن خود شدید، توجه به علائم همراه و هر عاملی که ممکن است باعث ایجاد لکه‌ها شده باشد، اهمیت دارد. این اطلاعات می تواند به شما در تعیین علت لکه ­های سیاه و انجام اقدامات مناسب کمک کند. در صورت وجود هر گونه شک و نگرانی توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

لکه‌ها و خال های روی بدن

خال:

تقریباً در هر جای بدن، از جمله آلت تناسلی، می­توانید خال­های پوست تیره رنگ داشته باشید. خال­ ها توده ­های معمولی و خوش­خیم روی پوست هستند که ممکن است سیاه، قهوه ای یا رنگ­های دیگری باشند. خال به دلیل تولید ملانین بیش از حد سلول های پوست (رنگدانه ای که رنگ پوست شما را تشکیل می­دهد)، در یک ناحیه کوچک و نه در سراسر پوست ایجاد می­شود.

خال­ها بی­ضرر هستند و ارزش نگرانی ندارند. حتی ممکن است در طول زندگی خود بین ۱۰ تا ۴۰ خال روی بدن خود داشته باشید که بیشتر روی صورت، بازوها، پاها و سایر نواحی که زیاد در معرض نور خورشید هستند بروز می­کند. در حالی که بیشتر خال­ها بی ضرر هستند، مهم است که از هرگونه تغییر در اندازه، شکل یا رنگ آگاه باشید، زیرا ممکن است نشانه یک بیماری جدی­تر باشد. خال­ها نیازی به برداشتن ندارند. سعی نکنید آنها را در خانه بردارید، زیرا بسیاری از درمان های خانگی خال در واقع می­توانند مضر باشند.

کیست:

کیست­ها برآمدگی­ های سفت یا سخت پر از مایع هستند که می­توانند روی آلت تناسلی شما ظاهر شوند. این کیست­ها معمولا هم­رنگ بافت پوست اطراف است و در لمس احساس درد ندارد، اما ممکن است کمی حساس باشند، تغییر شکل نمی­دهند، اما با گذشت زمان ممکن است بزرگ­تر شوند، ناحیه اطراف کیست احتمال دارد زخمی یا عفونی شود.

خیلی اوقات کیست­ها نیازی به درمان ندارند و ممکن است در عرض چند هفته خود به خود از بین بروند ولی اگر ماندگار شوند یا باعث ایجاد آزار و اذیت گردند یا ظاهری نامناسب ایجاد کنند، به راحتی می­شود توسط پزشک درمان شوند.

جوش‌:

جوش‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که چربی یا کثیفی در منافذ پوست به دام می‌افتد و باعث ایجاد چرک و رشد باکتری ‌شود. آن­ها ممکن است با یک ماده سفید یا سیاه پوشانده شوند. غالبا نیازی به درمان ندارند و معمولاً در عرض چند هفته یا کمتر خود به خود از بین می روند، درست مانند جوش های روی صورت. گاه برای بهبود سریع تر می توان از پمادهای آنتی­بیوتیکی موضعی استفاده کرد.

برگشت مو به داخل پوست:

گاهی یک موی کوتاه (اغلب اخیراً تراشیده شده) هنگام رشد به داخل فولیکول خود خم می‌شود و باعث علائمی می­شود مانند بروز نقطه سیاهی که مو در آن قرار دارد و بعضا حاوی مایع یا چرک می­باشد و می­تواند باعث خارش یا سوزش شود. موهای رشد کرده معمولاً نیازی به درمان ندارند و در عرض چند هفته یا کمتر از بین می­روند. اما ممکن است عفونی شده و نیاز به آنتی بیوتیک یا برداشتن موهای رشد کرده با موچین باشد.

بهترین درمان تنگی مجرای ادرار

آنژیوکراتوم:

آنژیوکراتوم­ ها برجستگی­ های ریز و قرمز روشنی هستند که وقتی مویرگ­های زیر پوستی و عروق خونی نزدیک پوست شما بزرگ یا متسع می­شوند، به صورت دسته ­های کوچک ظاهر می شوند. آنها در لمس خشن هستند و ممکن است با گذشت زمان ضخیم­تر شوند. مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد آنها می­شود، اما شایع­ترین علت ممکن است شامل فشار خون بالا یا شرایطی باشد که بر عروق خونی نزدیک آلت تناسلی شما تأثیر می­گذارد، مانند شرایطی که در بروز هموروئید (بواسیر) یا واریکوسل (وریدهای گشاد شده در کیسه بیضه) نقش دارد.

آنژیوکراتوم ها معمولاً از بین نمی­روند و بی­ضرر هستند و فقط ممکن است در اثر ضربه در حین اصلاح موهای ناحیه تناسلی، خاراندن یا فعالیت جنسی خونریزی کنند. در صورتی که از ظاهر این توده­های قرمز احساس خوبی ندارید، برای حذف آن­ها می­توانید به پزشک مراجعه و توسط لیزر آن­ها را برطرف کنید.

زگیل تناسلی:

زگیل تناسلی توده‌های ناهموار، گنبدی شکل، گل کلمی یا بعضا مسطح به رنگ سیاه، قهوه­ای، صورتی و بعضا هم­رنگ پوست هستند که بدلیل ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) حین رابطه جنسی بوجود می­آید. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و نحوه درمان آن به بخش­های دیگر این سایت مراجعه کنید تا اطلاعات کاملی در این خصوص به­دست بیاورید.

کراتوز سبورئیک:

کراتوز سبورئیک یک ضایعه خوش خیم پوست است که با افزایش سن بیشتر می­شود. ضایعات کراتوز سبورئیک معمولاً قهوه­ای، سیاه یا برنزه روشن هستند. ضایعات مومی یا پوسته پوسته و کمی برجسته به نظر می­رسند. آن­ها به تدریج و معمولا در صورت، گردن، سینه، پشت یا ناحیه تناسلی ظاهر می­شوند. کراتوزهای سبورئیک بی­ضرر بوده و مسری نیستند. نیازی به درمان ندارند، اما اگر لباس آنها را تحریک می­کند یا ظاهر آنها را دوست نداشتید، ممکن است تصمیم بگیرید که آنها را بردارید که به راحتی با لیزر برطرف می­شود.

لنتیگو:

لنتیگو آلت تناسلی بصورت یک ضایعه لک رنگدانه با رنگ­های متنوع و حاشیه­های نامنظم است که معمولا در بزرگسالان ظاهر می­شود. بدون علامت است و ممکن است به تدریج بزرگ شود. این ضایعه غالبا خوش­خیم است و نیازی به درمان ندارد و با افزایش سن، تعداد و اندازه آن ممکن است بیشتر شود. در صورت شک به ملانوما و بدخیمی، توصیه به انجام بیوپسی و نمونه برداری می­شود.

ملانوما:

ملانوما نوعی سرطان پوست است که می­تواند در هر قسمتی از بدن از جمله آلت تناسلی ایجاد شود.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (26 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر