آیا واکسن گارداسیل باعث نازایی میشود؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

ابتلا به بیماری‌های مقاربتی تا چند سال پیش، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم، به‌ خصوص خانم‌ها بود، اما امروزه به‌ دلیل طراحی تولید واکسن‌های مخصوص، احتمال ابتلا به این بیماری‌ها کاهش یافته و افراد می‌توانند یک زندگی جنسی خوب، در عین حفظ سلامتی را تجربه کنند. واکسن گارداسیل از جمله واکسن‌هایی است که در چند سال اخیر موردتوجه افراد قرار گرفته و آن‌ها در تلاش هستند که با تزریق این واکسن، بدن خود را از ابتلا به ویروس HPV یا زگیل تناسلی دور نگه دارند.

واکسن گارداسیل یا HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس بسیار خطرناک است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. بنابراین باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد تا سرعت گسترش زگیل‌های تناسلی و به‌دنبال آن سرطان‌های ناشی از این ویروس کاهش یابد. از طرفی باید بدانید که عفونت‌های اچ پی وی، بدون هیچ علائمی ایجاد می‌شوند و بسیاری از افراد حتی متوجه ابتلا به این عارضه نخواهند شد. از همین رو تزریق به‌موقع گارداسیل می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

در حال حاضر در آمریکا، 3 دوز واکسن HPV در یک دوره زمانی 6 ماهه تجویز می شود، و دوز یادآور دیگری توصیه نمی شود. مانند همه واکسن ها، واکسن HPV بطور دائم پایش می شود تا از اثربخشی و بی خطر بودن آن اطمینان حاصل شود.

واکسن پاپیلوگارد

فاصله زمانی‌های مناسب برای تزریق واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل یا HPV به‌صورت یک دوره سه مرحله‌ای تجویز می‌شود، یعنی فرد باید سه دوز از این واکسن را استفاده کند تا متوجه تاثیرات آن شود. بهترین زمان برای دریافت این واکسن در مردان، 9 تا 21 سال است و آن‌ها باید پیش از آنکه سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شود یا با شرکای جنسی مختلف ارتباط داشته باشند، این واکسن را تزریق کنند. در خانم‌ها نیز بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل، 9 تا 26 سال است. البته این بدان معنا نیست که بعد از سن 21 در مردان و 26 در زنان، دیگر نتوان واکسن را تزریق کرد، بلکه منظور این است که در بازه سنی مشخص شده، واکسن بیشترین و سریع‌ترین تاثیرگذاری را خواهد داشت.

در رابطه با فاصله تزریق واکسن گارداسیل باید گفت دوز اول درست زمانی که تصمیم به استفاده از این واکسن می‌گیرید تزریق می‌شود، اما زمان تزریق دوز دوم واکسن گارداسیل و دوز سوم متفاوت است. به طوری‌که دوز دوم باید یک ماه بعد از دوز اول تزریق شود و زمان تزریق دوز سوم واکسن گارداسیل سه ماه بعد از تزریق دوم است.

تشخیص زگیل از روی تصویر

حداکثر ۵ تصویر (هر فایل تا ۱۰ مگابایت)

تایید شماره موبایل

لطفاً شماره موبایل خود را وارد کنید

ورود کد تایید

کد ۶ رقمی ارسال شده را وارد نمایید

ارسال موفق

تصاویر شما با موفقیت ارسال شد. نتیجه بررسی به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

⏳ در حال پردازش...

آیا تاخیر میان تزریق دوزهای واکسن، مشکل‌ساز است؟

گاهی‌اوقات شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که فرد نمی‌تواند واکسن را به موقع و در زمان تعیین‌شده تزریق کند؛ در چنین حالتی آیا مشکل پیش می‌آید؟ در رابطه با این موضوع باید گفت اگر تاخیر در دوز دوم واکسن گارداسیل به‌مدت یک الی دو هفته باشد، مشکلی پیش نمی‌آید و اثرگذاری واکسن کم نخواهد شد. تاخیر در دوز سوم واکسن گارداسیل نیز به همین شکل است، اما توصیه می‌شود زمان تاخیر طولانی نشود و شما در زمان‌های مناسب برای تزریق دوز بعدی اقدام کنید.

چطور بدانیم که واکسن زگیل تناسلی بی خطر و ایمن هست؟

 همه واکسن های مورد استفاده در آمریکا قبل از آنکه توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز خود را دریافت کنند بایستی سال ها مورد آزمایشات وسیع ایمنی قرار گیرند. در زمان استفاده نیز بصورت دائم از نظر بی خطری و اثربخشی پایش می شوند. هر دو نوع واکسن HPV، گارداسیل و سرواریکس، در حال حاضر از نظر هرگونه واقعه ی ناخواسته پایش می شوند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) از سه سامانه برای پایش و ارزیابی ایمنی واکسن بعد از دریافت مجوز استفاده می کند.

مطالعات متعددی برای تعیین ایمنی و بی خطر بودن واکسن HPV انجام شده است. با اینحال، هیچ نگرانی ایمنی جدی در این مطالعات به اثبات نرسیده است. یافته های مطالعات ایمنی واکسن HPV با مطالعات ایمنی دیگر واکسن ها، از جمله واکسن dap و واکسن مننگوکوک مشابه است. در سال هایی که مطالعات ایمنی واکسن HPV و پایش آن انجام شده است یعنی از زمانی که واکسن در سال 2006 مجوز گرفته است، هیچ نگرانی ایمنی جدی به دلیل استفاده از واکسن HPV مشاهده نشده است.

اگر به زگیل تناسلی مبتلا شدیم چه کنیم؟

درمان های مختلفی برای زگیل تناسلی ارائه می شوند. با این حال از دید دانشگاه علوم پزشکی، سریعترین درمان، لیزر زگیل تناسلی است.

عوارض واکسن زگیل تناسلی چیست؟

هر روش و داروی درمانی، در کنار مزایا و فوایدی که دارد، از عوارض جانبی و معایبی برخوردار است و واکسن گارداسیل نیز از چنین موضوعی نیز مستثنا نیست.  چندین عارضه ی خفیف تا متوسط در اثر تزریق با این واکسن شناخته شده است. این مشکلات طولانی مدت نبوده و خودبخود برطرف می شوند. این عوارض شامل موارد زیر است:

واکنش های ناحیه تزریق در دست شامل:

  • درد ( حدود 8 نفر از هر 10 نفر)
  • قرمزی و تورم (حدود 1 نفر از هر 4 نفر)

تب

  • تب خفیف (37.7 درجه سانتیگراد) (حدود 1 نفر از هر 10 نفر)
  • تب متوسط (38.8 درجه سانتیگراد) (حدود 1 نفر از هر 65 نفر)

دیگر عوارض

  • سردرد (حدود 1 نفر از هر 3 نفر)

بروز حالت غش و علائم مختصر و کوتاه مرتبط با آن (مثل حرکات لرزشی بدن) ممکن است بعد از هر اقدام و روش پزشکی از جمله واکسیناسیون رخ بدهد. اطلاعات جدید مطرح می کند که غش کردن بعد از واکسیناسیون در نوجوانان شایع تر است. نشستن یا درازکشیدن بعد از واکسیناسیون به مدت 15 دقیقه می تواند به پیشگیری از غش کردن و بروز صدمات ناشی از افتادن کمک کند. واکنش های آلرژیک تهدید کننده ی زندگی ناشی از واکسن خیلی نادر هستند. درصورت بروز، معمولا در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از تزریق واکسن رخ می دهد.

اگر این عوارض به‌مرورزمان بهبود پیدا نکردند و بدتر شدند، حتما به پزشک مراجعه کنید تا خطری سلامت شما را تهدید نکند.

چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟

سوالات متداول

اگر بین نوبت های تزریق فاصله زیادی بیفتد آیا بایستی که زدن واکسن را مجددا از ابتدا شروع کرد؟

در رابطه با فاصله تزریق واکسن گارداسیل توصیه می شود که هر 3 دوز واکسن زگیل تناسلی در یک دوره ی 6 ماهه تزریق گردد، دوز دوم واکسن گارداسیل بایستی یک تا دو ماه بعد از دوز اول، و دوز سوم را شش ماه بعد از دوز اول تزریق کرد. با اینحال، اگر فاصله بین نوبت های تزریق بیش از این طول کشید، نیازی به شروع مجدد واکسیناسیون از ابتدا نیست. حتی اگر ماه ها یا سال ها از نوبت قبلی گذشته باشد، دوره واکسیناسیون بایستی تکمیل شود.

آیا واکسن باعث سرطان می شود؟

 واکسن زگیل تناسلی از یک پروتئین از ویروس ساخته شده است و نمی تواند باعث عفونت HPV یا سرطان شود.

آیا واکسن باعث ناباروری می شود؟

 اطلاعاتی وجود ندارد تا مطرح کند که واکسن زگیل تناسلی بر روی باروری در آینده تاثیر دارد. در حقیقت، دریافت واکسن و محافظت در برابر سرطان گردن رحم، می تواند زن را برای توان بارداری و داشتن فرزندان سالم محافظت کند. درمان سرطان گردن رحم احتمال دارد منجر به ناتوانی زن در بروز بارداری شود. همچنین احتمال دارد درمان ضایعات پیش بدخیمی باعث شود تا خطر مشکلات گردن رحم در زن افزایش یابد، که خود می تواند باعث زایمان زودرس یا مشکلات دیگری شود.

کلام آخر

طبق آمار، با دریافت واکسن گارداسیل می‌توان تا 70 درصد سرطان‌های مربوط به زگیل تناسلی را کاهش داد و حتی از بدتر شدن ضایعات ناحیه تناسلی جلوگیری کرد. بنابراین اگر به سلامت و زندگی جنسی خود اهمیت می‌دهید، این واکسن را در زمان مناسب و دوزهای به‌ موقع تزریق کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (43 امتیاز)
  • تصویر کاربر ارش دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام.ببخشید یه سوال داشتم،من الان دارای یه بیضه سمت راست هستم فقط،بیضه چپمو فک میکنم همون زمان نوزادی از دست داده باشم به دلیل نهان بیضگی،یا این که هنوز داخل شکممه نمیدونم،فقط یه جای بخیه و جراحی بالاتر از کشاله رانم وجود داره که از بچگی بوده و گواهی همین موضوعو میده،هیچی هم از پدر و مادرم نمیتونم بپرسم چون روم نمیشه و کلا بد وضعیتی هستم هم تعجب میکنم از خودم ک تا الان بیخیال بودم و اقدامی نکردم هم اینکه نگرانم در اینده مشکل باروری و بچه دار شدن داشته باشم.الان من یه بیضه سمت راست دارم فقط مشکلی نداره برای باروری در اینده؟؟چجوری بفهمم بیضه چپم هنوز تو شکممه و با جراحی درست میشه؟؟خواهش میکنم جواب بدین خیلی مهمه،ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      برای اطلاع از وضعیت باروری تان می توانید آزمایش اسپرم دهید. برای اطلاع از وضعیت بیضه چپ بهترین کار پرسش از والدین و رفتن به بیمارستانی که عمل کرده اید و گرفتن یک نسخه از شرح عمل تان تا مشخص شود که چه اقدامی حین عمل برای شما انجام داده اند
  • تصویر کاربر وحدتی دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    1- آیا آزمایش اسپرم بصورت خودارضایی انجام می شود؟
    پزشک برایم آزمایش اسپرم (بصورت خودارضایی) نوشته است ولی در آزمایشگاه موفق به انجام این کار نشدم. آزمایشگاه مجهز به اتاق برای حضور خانم نیز ندارد.
    2- آیا روش دیگری وجود دارد ؟ (مثلا شخصی که مراحل انجام آزمایش را حضورا راهنمایی نماید)؟
    3- همچنین کسی که نتوانسته خودارضایی کند ولی برای نزدیکی مشکلی نداشته باشد، ناتوان جنسی محسوب می شود؟ در صورت پاسخ مثبت به سوال چه راهی برای درمان وجود دارد؟
    با تشکر از اینکه وقت می گذارید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      1- آیا آزمایش اسپرم بصورت خودارضایی انجام می شود؟...........................بله
      2- آیا روش دیگری وجود دارد ؟ (مثلا شخصی که مراحل انجام آزمایش را حضورا راهنمایی نماید)؟.........................اگر فاصله منزل تا ازمایشگاه کمتر از یک ساعت باشد می توان منزل انجام داد و به آزمایشگاه برد
      3- همچنین کسی که نتوانسته خودارضایی کند ولی برای نزدیکی مشکلی نداشته باشد، ناتوان جنسی محسوب می شود؟ ............................خیر
  • تصویر کاربر معصومه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من دختری 26 ساله هستم .که تا به الان هیچ گونه رابطه جنسی نداشته ام.و هیچ گونه زگیلی در اندام تناسلی نداشتم .میخواستم ببینم واکسن گارداسیل روی من تاثیرگذار هس یانه .در ماه های اتی من ازدواج میکنم .اگر موثر واکسینه شوم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      بله موثر هست حتما بزنید
  • تصویر کاربر عاطفه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 485 مشاهده پرسش
    با سلام. همسرم 29 ساله است و تا سن 25 سالگی یک بیضه نزول نکرده بالای آلت داشت که با عمل آزاد شده است.آزمایشات زمان عمل، اسپرم صفر را نشان میدهد. آزمایشی که اخیرا بعد از ازدواج هم انجام شد باز هم اسپرم صفر را نشان میدهد.آیا یک بیضه نزول نکرده دلیل بر صفر بودن اسپرم می تواند باشد؟!
    لطفا در مورد جواب آزمایش ارسالی هم من را راهنمایی کنید. با سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      معمولا اگر بیضه دیگر سالم و نزول کرده باشد نبایستی اسپرم صفر باشد و این جای تعجب است
      خوشبختانه در نمونه برداری انجام شده اسپرم بالغ وجود دارد و امکان میکرواینجکشن می باشد
    2. تصویر کاربر عاطفه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      ممنون از جوابتون آقای دکتر. بنابراین وجود اسپرم بالغ در بیضه احتمال انسدادی بودن راه های منی بر رو زیاد میکند?
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      بله امکان انسداد هم وجود داره که نیاز به بررسی های تکمیلی است
    4. تصویر کاربر عاطفه دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      نظرتون را در مورد مصرف اسید فولیک برای همسرم بفرمایید? ایا مصرف اسید فولیک کیفیت اسپرم را بالا میبرد،و تاثیری بر نتیجه میکرواینجکشن خواهد داشت?
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۴ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      نه خیلی زیاد ولی مصرفش ضرری ندارد
    6. تصویر کاربر عاطفه جمعه ۲۴ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      ازتون ممنونم آقای دکتر،امیدوارم همیشه و همه جا زندگی روی خوشش رو بهتون نشون بده.سپاسگذارم.
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      موفق باشید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر یوسفی شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۶ ساله ازدپاج کردم شوهرم اصلا اسپرم نداره عمل تست انجام دادیم هیچ نمونه نداشته برای فریز استفاده بشه حین عمل متوجه شدن هیدروسل داره عمل کردن ایا بعد از این عمل اسپرم تولید میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      خیر تولید نمی شود
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر mahsa سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 485 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر تو رو خدا کمکم کنید روز و شب ندارم از استرس بخاطر یه لحظه حماقت ی عمر بدبخت شدم.راهی برای ریشه کردن این ویروس از بدنم هست؟همش استرس دارم ازدواج کنم منتقل بشه ابروم بره اخه تو ی خانواده مذهبی هم هستم دکتر دارم دیوونه میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      راهی برای ریشه کنی نیست البته گاهی بدن خودش ویروس را از بین می برد
      ولی توصیه می شود ضایعات موجود را درمان کنید
  • تصویر کاربر hamid جمعه ۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 505 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر. من مدتی هست که بالای الت تناسلیم این زگیلهارودیدم . راه درمان چیست ؟؟ دکتر پوست هم میتونم برم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      راه درمان که در مقاله نوشته شده است. بله به دکتر پوست هم می توانید مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط