نشانه های تاخیر در انزال و انواع آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

تاخیر در انزال (Delayed ejaculation) که گاهی به آن اختلال در انزال هم می گویند، حالتی است که در آن، مدت زمان تحریک جنسی مرد برای رسیدن به اوج لذت جنسی و ارگاسم طولانی می شود. بعضی از مردان با اختلال در انزال هیچگاه قادر به انزال نیستند. انزال تاخیری می تواند موقتی بوده یا اینکه مشکلی مادام العمر باشد.

علل احتمالی تاخیر در انزال شامل برخی بیماری های مزمن، داروها و یا جراحی باشد. درمان انزال تاخیری به علت آن بستگی دارد. بروز تاخیر در انزال در برخی زمان ها طبیعی محسوب می شود و فقط زمانی بیماری تلقی می شود که دائمی باشد یا باعث استرس در مرد یا شریک جنسی وی شود.

ناتوانی جنسی در مردان

نشانه های تاخیر در انزال

بعضی مردان با تاخیر در انزال برای اینکه به اوج لذت جنسی و انزال برسند به نیم ساعت یا بیشتر تحریک جنسی نیاز دارند. یا اینکه ممکن است اصلا انزال رخ ندهد. با اینحال، زمان مشخصی وجود ندارد که نشان دهنده ی تاخیر در انزال باشد. به عبارتی، یک مرد زمانی تاخیر در انزال را تجربه می کند که تاخیر در انزال باعث اضطراب و درماندگی وی شود، یا اینکه مجبور به توقف فعالیت جنسی ناشی از خستگی، تحریک بدنی، از دست دادن نعوظ یا درخواست از طرف شریک جنسی خود شود.

اغلب ممکن است مرد در رسیدن به ارگاسم در طول رابطه جنسی یا دیگر انواع فعالیت های جنسی با یک شریک جنسی مشکل داشته باشد. بعضی از این مردان فقط قادر به انزال از طریق خودارضایی هستند.

انواع انزال تاخیری

تاخیر در انزال بر اساس علائم به دو نوع تقسیم می شوند:

-مادام العمر یا اکتسابی

در تاخیر در انزال مادام العمر، مشکل از ابتدای زمانی که مرد به بلوغ جنسی می رسد وجود دارد. ولی انزال تاخیری اکتسابی بعد از گذشت یک دوره از فعالیت جنسی طبیعی رخ می دهد.

-عمومی یا موقعیتی

در انزال تاخیری عمومی، تاخیر در انزال محدود به شریک جنسی خاصی یا نوع خاصی از تحریک جنسی نمی شود. اما انزال تاخیری موقعیتی فقط در شرایط و موقعیت خاصی رخ می دهد.

این تقسیم بندی به تشخیص علت زمینه ای و اینکه چه درمانی ممکن است موثرترین درمان باشد کمک می کند.

بیماری پیرونی

علل ریشه‌ای تأخیر در انزال

شناسایی علت تأخیر در انزال اولین و مهم‌ترین گام در طراحی یک برنامه درمانی مؤثر است.

۱. علل فیزیکی و پزشکی (Physical/Medical Causes)

  • آسیب عصبی: یکی از شایع‌ترین دلایل فیزیکی، آسیب به اعصاب لگنی است که مسئول انتقال سیگنال‌های ارگاسم و انزال هستند. این آسیب می‌تواند ناشی از دیابت کنترل نشده (که باعث نوروپاتی می‌شود)، جراحی‌های لگن یا پروستات، یا بیماری‌هایی مانند مالتیپل اسکلروزیس (MS) باشد.
  • اختلالات هورمونی: سطوح پایین هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون (Hypogonadism) می‌تواند میل و عملکرد جنسی را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به انزال دیررس شود.
  • الکل و مواد مخدر: مصرف بیش از حد الکل به صورت مزمن، می‌تواند اثر مخربی بر سیستم عصبی داشته باشد و از علل شایع تأخیر در انزال است.

۲. علل دارویی (Medication Side Effects)

  • توضیحات کامل: تأخیر در انزال ناشی از دارو بسیار رایج و قابل برگشت است. شایع‌ترین عامل دارویی، داروهای ضد افسردگی (Antidepressants) به ویژه دسته‌ای به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) هستند. این داروها در بسیاری از موارد به عنوان عارضه جانبی باعث دیر انزالی می‌شوند. همچنین، برخی داروهای ضد فشار خون و داروهای ضد تشنج نیز می‌توانند این عارضه را ایجاد کنند.

۳. علل روانی و ارتباطی (Psychological and Relational Causes)

  • اضطراب عملکردی: ترس از شکست در انزال یا ارگاسم می‌تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود؛ فرد به دلیل اضطراب نمی‌تواند انزال کند و این عدم موفقیت، اضطراب بیشتری برای تلاش‌های بعدی ایجاد می‌کند.
  • تجربیات منفی گذشته: تربیت سخت‌گیرانه جنسی، احساس گناه در مورد فعالیت جنسی یا آسیب‌های جنسی گذشته می‌تواند به صورت ناخودآگاه مانع از رها شدن و رسیدن به ارگاسم شود.
  • تفاوت بین واقعیت و فانتزی: بسیاری از مردان به نوع خاصی از تحریک (اغلب تحریک دستی یا بصری شدید) عادت می‌کنند و هنگام رابطه جنسی با شریک زندگی، که تحریک متفاوتی دارد، دچار مشکل می‌شوند.
از علائم سیستیت بینابینی درد در رابطه جنسی

راهکارهای تشخیص و درمان تأخیر در انزال

درمان انزال دیررس مستلزم رویکردی چند رشته‌ای است که شامل مشاوره پزشکی، درمان‌های دارویی و مداخلات روان‌شناختی است.

۱. تشخیص پزشکی و فیزیکی

  • آزمایش خون: شامل بررسی سطح تستوسترون، گلوکز (برای تشخیص دیابت)، و عملکرد تیروئید.
  • بررسی سابقه دارویی: پزشک لیست کامل داروهای مصرفی را بررسی می‌کند تا داروهایی که به عنوان علت دیر انزالی شناخته می‌شوند، شناسایی و در صورت امکان جایگزین شوند.
  • معاینه عصبی: بررسی رفلکس‌ها و حس‌های عصبی در ناحیه لگن برای تشخیص آسیب عصبی.

۲. مداخلات روان‌درمانی و سکس‌تراپی

  • سکس‌تراپی متمرکز: این نوع درمان، مؤثرترین راهکار برای تأخیر در انزال با ریشه روانی است. سکس‌تراپیست به فرد و زوج کمک می‌کند تا اضطراب عملکرد را کاهش دهند، روش‌های تحریک مؤثرتری را بیاموزند، و ارتباط صمیمی و جنسی خود را بهبود بخشند.
  • آموزش جنسی: آموزش در مورد فیزیولوژی جنسی و آگاهی از این که انزال در خودارضایی و مقاربت متفاوت است، می‌تواند سطح توقعات را تعدیل کند.

۳. درمان‌های دارویی

  • تغییر داروها: اگر تأخیر در انزال ناشی از داروهای SSRIs باشد، پزشک ممکن است دوز را کاهش دهد یا داروی جایگزینی مانند بوپروپیون (Bupropion) را تجویز کند که کمتر عارضه جنسی ایجاد می‌کند.
  • داروهای تحریک‌کننده: در مواردی، داروهایی مانند سیپروهپتادین (Cyproheptadine) یا داروهایی که بر گیرنده‌های سروتونین اثر می‌گذارند، ممکن است به صورت “برچسب-خارجی” برای کمک به دستیابی به ارگاسم تجویز شوند، اما تأثیر این داروها به صورت قطعی اثبات نشده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

چه زمانی برای تاخیر در انزال به پزشک مراجعه کنید؟

 ☑️ وقتی که: انزال تاخیری به عنوان یک موضوع و معضل برای شما یا همسرتان مطرح باشد.

 ☑️ وقتی که: همزمان مشکل شناخته شده ی دیگری داشته باشید که ممکن است به تاخیر در انزال مرتبط باشد، یا داروهایی مصرف می کنید که ممکن است باعث بروز این مشکل شده باشد.

 ☑️ وقتی که: علائم دیگری همراه با تاخیر در انزال داشته باشید که ممکن است با آن مرتبط باشد یا نباشد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (13 امتیاز)
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 26255 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من قبلا این سوال را از شما پرسیدم که:
    میخواستم بدونم چه مدت بعداز نزدیکی ادرار به طور کل خارج میشه.
    و جواب شما: بعد از اولین دفعه ادرار تخلیه میشه.
    اما من بعد از 4 الی6 بار ادرار هنوز متوجه مایع لیزی میشوم .
    آیا این مایع منی است؟اگر هست یعنی غسل من باطل شده ؟ وباید منتظر باشم تا بعد از 6 بار ادرار غسل کنم یا بعد از همان دفعه اول ادرار میتوانم غسل کنم؟با اینکه ممکنه تا 6 دفعه ادرار متوجه مایع لیزی بشم و از بدنم خارج بشه؟
    من بعد از 6 بار ادرار تقریبا متوجه اون مایع لیز نمیشم.
    متشکرم .اگر ممکن است جواب سوالم را هر چه زودتر بدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۶ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      بعد از ادرار کردن و نیز استبرا هر مایعی که از بدن خارج شود نه تنها نیاز به غسل ندارد بلکه پاک است . این ترشحات منی نبوده و ترشحات غدد مستقر در مجرای ادراری است
    2. تصویر کاربر سعید دوشنبه ۶ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      دکتر جان من فک میکنم شما سوال منو متوجه نشدید.من بعد از نزدیکی تا 6 دفعه که دستشویی میرم مایعی از بدنم خارج میشه که، فکر میکنم منیه و تا بعد از 6 بار ادرار غسل نمیکنم. قبلا ازتون پرسیدم که چند وقت بعد از نزدیکی مایع منی از بدنم خارج میشه شما گفتید با اولین ادرار خارج میشه ولی من بعد از پنجمین ادرار هم مایع لیزی ازم میاد و تا 6 7 بار هم ادامه داره ولی بعد از اون دیگه نمیاد. حالا اگر از نظر شما ترشحات معمولیه چرا فقط زمانی ک نزدیکی میکنم و چرا تا 6 بار مایع میاد.؟؟ لطفا بگویید ک چ زمان بعد از نزدیکی میتوانم غسل کنم ایا بعد از اولین ادرار یا بعد از 6 بار؟؟؟ متشکرم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      بعد از اولین ادرار
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۶ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من امروز رفتم پیش پزشکم همین پماد هیدروکورتیزون رو برام تجویز کرد.ایشون دراین جلسه ویزیت تشخیص شمارو دادند وگفتند که احتمالا حساسیت هستش.( همین جور که قبلا عرض کردم من هیچ عفونتی ندارم فقط بیرون واژنم سوزش شدید واحساس خشکی پوست دارم وگاهی اوقات که شدیدبشه خارشم دارم )آقای دکتر من عکس روی سایت شمارو به دکترم نشون دادم (مربوط به وستیبولار پاپیلوملار)گفتم من هم همچین زائده ای رو رو پوستم دارم خانم دکتر؟ایشون گفتن بله اما خفیفه.بعد گفتن احتمال داره سوزش وخارشت به خاطر تحریک اینا باشه!این حرف دکترم از نظرشما صحیحه؟واینکه ممکنه این زائدگی ایجادشده که عین عکس منتهی خفیف ترشه اصلا وستیبولار نباشه وبه خاطر اگزما باشه وبعد مصرف هیدروکورتیزون برطرف بشه؟وسوال آخرم اینکه اصلا اگرم باشه ممکنه بیشترشه و شکل واژنم رو بدفرم کنه یامشکل برام ایجادکنه یا اگرباردارشدم نتونم زایمان طبیعی داشته باشم.خواهش میکنم آقای دکتر به همه سوالاتم پاسخ کامل دهید.خیلی استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۶ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      نه قطعا اینطور نیست که پیشرفت کند و بد شکل شود و برای زایمان مشکل ساز شود. شیدم اگزما بقول شما باشد. بهتره وقتی حمام می روید اون ناحیه را با شامپو بچه شستشو دهید نه صابون تا پوستش خشک نشه و با لوسیون بدن بچه هم بعد از استحمام مختصری آغشته کنید تا خشک نماند البته خیلی خیلی کم
  • تصویر کاربر Yas یکشنبه ۵ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر یه سوال داشتم من این هفته قراره ازمایش اسپرم رو انجام بدم ولی چون سه هفته هست که جنب نشدم این شنبه رو خودارضایی کردم حالا با این حال میتونم برای چهارشنبه این تست رو انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۵ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      بله می توانید
  • تصویر کاربر محمدرضا یکشنبه ۵ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من مردی 27 ساله هستم که در حین رابطه و بعد از ان به یک جور خستگی و کرختی دچار میشم بطوری که تمام قوای جسمیم تحلیل میره و باید حتما استراحت کنم یا بخوابم و گاهی دچار زود انزالی هم هستم ممنون میشم کمکم کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۵ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      در مورد زود انزالی می توانید از بی حس کننده های موضعی استفاده کنید
      حس کرختی و خستگی که بعد از رابطه دارید امری طبیعی است و بیماری محسوب نمی شود
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۵ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    قای دکتر پس یعنی هیچ نوع سوزش وخارشی ندارد این بیماری؟پس این زائده هایی که عینن مشابه عکس است چیست؟یعنی ممکن از حساسیت هم عین این عکس باشد؟یاممکن است هم این بیماری رو داشته باشم هم حساسیت ایجادشده باشد.بعد اگر حساسیت باشد باچه پمادی خوب میشود.من حدود4ماه پیش تست پاپ اسمیر دادم مشکلی نداشت فقط دکتر گفتن کمی قارچ دارم وقرص داکسی ساکلین و مترونیدازول دادن دقیقا ازاون به بعد مشکل من شروع شد و تابه امروز ادامه داره.البته تو این مدت3بارپیش پزشکم مراجعه کردم اصلا عفونت قارچی نداشتم.فقط سوزش خارج واژن دارم مخصوصا صبح هاکه ازخواب پامیشم ودستشویی میروم وشبها قبل خواب بعداز اینکه از دستشویی میام میخوام بخوابم سوزش بیرونی واژنم شروع میشه.100%هم از قسمت بیرونی واژنم است.وهمون طورکه عرض کردم تصویرشم هم عینا تصویر موجود در سایت است.خواهش میکنم برام کامل توضیح دهید.وکمک کنید استرسم از بین برود چون اصلا نمیتونم بااین استرس درس بخونم.اگرممکنه به تک تک سوالاتم پاسخ دهید.منشکراز بزرگواریتون آقای دکت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۵ اردیبهشت ۹۵( 1 دهه پیش)
      سلام
      نکته کلیدی مشکل شما تشخیص صحیح هست اگر بر اساس صحبت های شما فرض کنیم که وستیبولار پاپیلوماتوز دارید و هیچ عفونت قارچی و ..ندارید لذا مشکل شما بیشتر حساسیت به نظر می رسد که با پماد هیدروکورتیزون روزی یک بار با حداقل میزان بهبود می یابد البته مواد شویند و جنس لباس زیر را هم بایستی مد نظر داشت که عامل این خارش نباشند.
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 439 مشاهده پرسش
    بازم سلام
    دکتر نظرتون دربارهی متن زیر چیه تو یکی سایتها نوشته بود
    دوستان عزیز من هم مشگل زگیل تناسلی رو داشتم-یک راه حل ساده رو بهتون معرفی میکنم که جواب هم میده و احتیاجی به هزینه هم نداره-یک شیشه سرکه سیب بخرین و با پنبه روی زگیل های خودتون بمالین در روز چند بار این کارو تکرار کنین بعد ازیک هفته زگیلها حالت خون مردگی پیدا میکنند و سیاه میشند و میفتند-راه حلش فقط سرکه سیبه که معجزه میکنه باید تا چند وقت بعدش هم استفاده کنین که در نیاد-الت خودتون رو باهاش شستشو بدین به همین سادگی-

    میشه من هم این کارو بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      من تجربه ای در این مورد ندارم و درجای معتبری هم نخواندم که سرکه سیب می تواند موثر باشد لذا نظری در این رابطه ندارم
  • تصویر کاربر سپهر دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 487 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر..می خواستم بدونم بد از درمان با لیزر زیگیل ها از بین میره؟؟اصلا امکان از بین رفتن کامل زیگیل ها وجود دلرد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل هایی که لیزر می شوند از بین میروند ولی ممکن است در نواحی جدید که از قبل آلوده شده اند مجدد ظاهر شوند خیلی اوقات این اتفاق رخ نمیدهد
  • تصویر کاربر هادي دوشنبه ۱ تیر ۵ تعداد بازدید: 667 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من يه چيزي شبيه زگيل در آلت تنااسلي دارم براي تشخيص و درمان به چه متخصصي مراجعه كنم با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۹ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      به ارولوژیست مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط