نشانه های تاخیر در انزال و انواع آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

تاخیر در انزال (Delayed ejaculation) که گاهی به آن اختلال در انزال هم می گویند، حالتی است که در آن، مدت زمان تحریک جنسی مرد برای رسیدن به اوج لذت جنسی و ارگاسم طولانی می شود. بعضی از مردان با اختلال در انزال هیچگاه قادر به انزال نیستند. انزال تاخیری می تواند موقتی بوده یا اینکه مشکلی مادام العمر باشد.

علل احتمالی تاخیر در انزال شامل برخی بیماری های مزمن، داروها و یا جراحی باشد. درمان انزال تاخیری به علت آن بستگی دارد. بروز تاخیر در انزال در برخی زمان ها طبیعی محسوب می شود و فقط زمانی بیماری تلقی می شود که دائمی باشد یا باعث استرس در مرد یا شریک جنسی وی شود.

ناتوانی جنسی در مردان

نشانه های تاخیر در انزال

بعضی مردان با تاخیر در انزال برای اینکه به اوج لذت جنسی و انزال برسند به نیم ساعت یا بیشتر تحریک جنسی نیاز دارند. یا اینکه ممکن است اصلا انزال رخ ندهد. با اینحال، زمان مشخصی وجود ندارد که نشان دهنده ی تاخیر در انزال باشد. به عبارتی، یک مرد زمانی تاخیر در انزال را تجربه می کند که تاخیر در انزال باعث اضطراب و درماندگی وی شود، یا اینکه مجبور به توقف فعالیت جنسی ناشی از خستگی، تحریک بدنی، از دست دادن نعوظ یا درخواست از طرف شریک جنسی خود شود.

اغلب ممکن است مرد در رسیدن به ارگاسم در طول رابطه جنسی یا دیگر انواع فعالیت های جنسی با یک شریک جنسی مشکل داشته باشد. بعضی از این مردان فقط قادر به انزال از طریق خودارضایی هستند.

انواع انزال تاخیری

تاخیر در انزال بر اساس علائم به دو نوع تقسیم می شوند:

-مادام العمر یا اکتسابی

در تاخیر در انزال مادام العمر، مشکل از ابتدای زمانی که مرد به بلوغ جنسی می رسد وجود دارد. ولی انزال تاخیری اکتسابی بعد از گذشت یک دوره از فعالیت جنسی طبیعی رخ می دهد.

-عمومی یا موقعیتی

در انزال تاخیری عمومی، تاخیر در انزال محدود به شریک جنسی خاصی یا نوع خاصی از تحریک جنسی نمی شود. اما انزال تاخیری موقعیتی فقط در شرایط و موقعیت خاصی رخ می دهد.

این تقسیم بندی به تشخیص علت زمینه ای و اینکه چه درمانی ممکن است موثرترین درمان باشد کمک می کند.

بیماری پیرونی

علل ریشه‌ای تأخیر در انزال

شناسایی علت تأخیر در انزال اولین و مهم‌ترین گام در طراحی یک برنامه درمانی مؤثر است.

۱. علل فیزیکی و پزشکی (Physical/Medical Causes)

  • آسیب عصبی: یکی از شایع‌ترین دلایل فیزیکی، آسیب به اعصاب لگنی است که مسئول انتقال سیگنال‌های ارگاسم و انزال هستند. این آسیب می‌تواند ناشی از دیابت کنترل نشده (که باعث نوروپاتی می‌شود)، جراحی‌های لگن یا پروستات، یا بیماری‌هایی مانند مالتیپل اسکلروزیس (MS) باشد.
  • اختلالات هورمونی: سطوح پایین هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون (Hypogonadism) می‌تواند میل و عملکرد جنسی را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به انزال دیررس شود.
  • الکل و مواد مخدر: مصرف بیش از حد الکل به صورت مزمن، می‌تواند اثر مخربی بر سیستم عصبی داشته باشد و از علل شایع تأخیر در انزال است.

۲. علل دارویی (Medication Side Effects)

  • توضیحات کامل: تأخیر در انزال ناشی از دارو بسیار رایج و قابل برگشت است. شایع‌ترین عامل دارویی، داروهای ضد افسردگی (Antidepressants) به ویژه دسته‌ای به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) هستند. این داروها در بسیاری از موارد به عنوان عارضه جانبی باعث دیر انزالی می‌شوند. همچنین، برخی داروهای ضد فشار خون و داروهای ضد تشنج نیز می‌توانند این عارضه را ایجاد کنند.

۳. علل روانی و ارتباطی (Psychological and Relational Causes)

  • اضطراب عملکردی: ترس از شکست در انزال یا ارگاسم می‌تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود؛ فرد به دلیل اضطراب نمی‌تواند انزال کند و این عدم موفقیت، اضطراب بیشتری برای تلاش‌های بعدی ایجاد می‌کند.
  • تجربیات منفی گذشته: تربیت سخت‌گیرانه جنسی، احساس گناه در مورد فعالیت جنسی یا آسیب‌های جنسی گذشته می‌تواند به صورت ناخودآگاه مانع از رها شدن و رسیدن به ارگاسم شود.
  • تفاوت بین واقعیت و فانتزی: بسیاری از مردان به نوع خاصی از تحریک (اغلب تحریک دستی یا بصری شدید) عادت می‌کنند و هنگام رابطه جنسی با شریک زندگی، که تحریک متفاوتی دارد، دچار مشکل می‌شوند.
از علائم سیستیت بینابینی درد در رابطه جنسی

راهکارهای تشخیص و درمان تأخیر در انزال

درمان انزال دیررس مستلزم رویکردی چند رشته‌ای است که شامل مشاوره پزشکی، درمان‌های دارویی و مداخلات روان‌شناختی است.

۱. تشخیص پزشکی و فیزیکی

  • آزمایش خون: شامل بررسی سطح تستوسترون، گلوکز (برای تشخیص دیابت)، و عملکرد تیروئید.
  • بررسی سابقه دارویی: پزشک لیست کامل داروهای مصرفی را بررسی می‌کند تا داروهایی که به عنوان علت دیر انزالی شناخته می‌شوند، شناسایی و در صورت امکان جایگزین شوند.
  • معاینه عصبی: بررسی رفلکس‌ها و حس‌های عصبی در ناحیه لگن برای تشخیص آسیب عصبی.

۲. مداخلات روان‌درمانی و سکس‌تراپی

  • سکس‌تراپی متمرکز: این نوع درمان، مؤثرترین راهکار برای تأخیر در انزال با ریشه روانی است. سکس‌تراپیست به فرد و زوج کمک می‌کند تا اضطراب عملکرد را کاهش دهند، روش‌های تحریک مؤثرتری را بیاموزند، و ارتباط صمیمی و جنسی خود را بهبود بخشند.
  • آموزش جنسی: آموزش در مورد فیزیولوژی جنسی و آگاهی از این که انزال در خودارضایی و مقاربت متفاوت است، می‌تواند سطح توقعات را تعدیل کند.

۳. درمان‌های دارویی

  • تغییر داروها: اگر تأخیر در انزال ناشی از داروهای SSRIs باشد، پزشک ممکن است دوز را کاهش دهد یا داروی جایگزینی مانند بوپروپیون (Bupropion) را تجویز کند که کمتر عارضه جنسی ایجاد می‌کند.
  • داروهای تحریک‌کننده: در مواردی، داروهایی مانند سیپروهپتادین (Cyproheptadine) یا داروهایی که بر گیرنده‌های سروتونین اثر می‌گذارند، ممکن است به صورت “برچسب-خارجی” برای کمک به دستیابی به ارگاسم تجویز شوند، اما تأثیر این داروها به صورت قطعی اثبات نشده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

چه زمانی برای تاخیر در انزال به پزشک مراجعه کنید؟

 ☑️ وقتی که: انزال تاخیری به عنوان یک موضوع و معضل برای شما یا همسرتان مطرح باشد.

 ☑️ وقتی که: همزمان مشکل شناخته شده ی دیگری داشته باشید که ممکن است به تاخیر در انزال مرتبط باشد، یا داروهایی مصرف می کنید که ممکن است باعث بروز این مشکل شده باشد.

 ☑️ وقتی که: علائم دیگری همراه با تاخیر در انزال داشته باشید که ممکن است با آن مرتبط باشد یا نباشد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (13 امتیاز)
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام .پسری 20 ساله هستم و از 16سالگی خودارضایی دارم .
    الآن مشکل عدم ارگاسم دارم.
    انزال دارم ولی ارگاسم ندارم .
    لطفا کمکم کنید .میخوام ازدواج کنم .
    قبلن این مشکل رو نداشتم .
    سه ماه میشه اینطور شدم .
    هورمون مردانه هم 1/6 است .
    قربونت دکتر .میخوام ازدواج کنم ولی میترسم .
    خواستگاری هم رفتم ولی بخاطر مشکلم دو دلم.
    لطفا کمک کنید .
    دلیلش چیست ؟
    تشکر
    1. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 1 دهه پیش)
      دکتر نیاز باشه حضوری،میام خدمتتون .
      دکتر مشکلم حل شدنیه یا همیشگی ؟
      آیا هورمون باعث این قضیه شده ؟
      بنده منتظر جوابتون هستم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳۰ شهریور ۹۴( 1 دهه پیش)
      سلام
      معمولا با ترک خودارضایی بتدریج برطرف خواهد شد.
      از جواب آزمایش عکس بگیر و دنبال همین بخش برام بفرست ببینم
    3. تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۱ مهر ۹۴( 1 دهه پیش)
      prolactin:303 mIU/L
      testestrone:1/6 ng/ml
      T4(RIA):4/9 ug/dl
      T3(RIA):1/5 nmol/L
      TSH(IRMA):1/34 miclU/ml
      LH:1/1 IU/L
      FSH:0/1 miu/ml
      HDL:41 mg/ml
      LDL:82/6 mg/dl
      Hb AIC:5/5
      ALK.Phosphatase:194 U/L
      SGOT(AST):32 U/L
      SGPT(ALT):52 U/L
      ESR h1:4 mm/h
      دکتر جان خواهشا جواب من رو بدهید .من خیلی نگرانم که مبادا در ازدواجم به مشکل بخورم .دکتر خواهشا جواب بنده رو بدهید .حتی اگر نیاز باشه حضوری خدمتتون میرسم
    4. تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲ مهر ۹۴( 1 دهه پیش)
      دکتر جان آزمایشم رو فرستادم .بنده فقط منتظر جوابتونم
    5. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۵ مهر ۹۴( 1 دهه پیش)
      دکتر چرا جواب نمیدهید؟
    6. تصویر کاربر احمد شنبه ۱۱ مهر ۹۴( 1 دهه پیش)
      دکتر جواب چی شد؟
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 1 دهه پیش)
      سلام
      برخی از آزمایش های هورمونی غیر طبیعی است بهتره مجدد آزمایش را تکرار کند
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر Mari دوشنبه ۳۰ شهریور ۹۴( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    با سلام. من دختری 28 ساله و شوهرم 37 ساله، مدت 5 ساله ازدواج کردیم اما هیچ رابطه ای تا بحال نداشتیم، شوهرم هیچ میل جنسی نداره، حتی تحریک هم نمیشه، یکبار آزمایش هورمونی داده و مشکلی نداشته، البته به متخصص اورولوژی مراجعه نکرده، هیچ میلی به درمان نداره، لطفا راهنمایی بفرمایید. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳۰ شهریور ۹۴( 1 دهه پیش)
      سلام
      بی میلی جنسی می تواند هم به دلیل مشکلات هورمونی و هم مشکلات روانی باشد اگر آزمایش هورمونی داده با توجه به نرمال بودن آزمایش هرومونی و نیز عدم تمایل به پیگیری درمان احتمالا علت آن روانی می باشد و نیاز به پیگیری و درمان دارد
  • تصویر کاربر سهراب چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    پسر من هشت روز قبل عمل تورشن را روی بیضه چپ انجام داده است دکتر می گوید هردو بیضه را تثبیت کرده ام سوال اینجانب این است آیا ممکن است بار دیگر پیچش بیضه بوجود بیاید مخصوصا برای بیضه سمت راست
    و آیا بالا بودن بیضه سمت چپ طبیعی است چون بیضه سمت راست پائین تر است در ضمن به گفته فرزندم موقع لمس بیضه سمت راست احساس تیر کشیدن دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴( 1 دهه پیش)
      سلام
      سوال اینجانب این است آیا ممکن است بار دیگر پیچش بیضه بوجود بیاید مخصوصا برای بیضه سمت راست........................خیر
      و آیا بالا بودن بیضه سمت چپ طبیعی است چون بیضه سمت راست پائین تر است.....................مهم اینه که هر دو بیضه داخل کیسه باشد و کمی بالا یا پائین بودن مشکلی ندارد
      در ضمن به گفته فرزندم موقع لمس بیضه سمت راست احساس تیر کشیدن دارد.................................احتمالا بتدریج برطرف خواهد شد
  • تصویر کاربر سامان دوشنبه ۶ مهر ۹۴( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید که مزاحم شدم من از بیضه هام عکس فرستادم میخاستم بپرسم که ایا اندازش نرماله؟؟ایا بیضه سمت چپم رشد میکنه؟ من ۱۷ سال سن دارم ایا التم و بیضم رشد مبکنه؟؟مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۶ مهر ۹۴( 1 دهه پیش)
      سلام
      عکسی ارسال نشده است
  • تصویر کاربر سامان یکشنبه ۵ مهر ۹۴( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید هی سوال میپرسم من۱۷ سال سن دارم و در کودکی هر دو بیضه رو به جا به جا شدن عمل کردم و در سن ۱۴ سالگی التم رو ب دلیل بد ختنه شدن و کوچکی عمل کردم ولی متاسفانه از اون موقع تا به حال التم هیچ تغیری نکرده و الان ۱۰سانته و ایا باید پیش دکتر برم؟؟ و اینکه من بیضه سمت چپم نسبت به سمت راستی اصلا رشد نکرده و وقتی که ارضا میشم بیضه چپم به داخل میره ولی سمت راستی تغییری نمیکنه و سمت چپی به داخل میره و پیچ میخوره ایا این واریکوسیله و باید عمل کنم تا این مشکل بر طرف شه؟؟مرسی از پاسخ تون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۵ مهر ۹۴( 1 دهه پیش)
      سلام
      10 سانت نرمال محسوب می شود با اینحال معاینه توسط پزشک را توصیه می کنم . علائمی هم که فرمودید علائم واریکوسل نیست
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 439 مشاهده پرسش
    بازم سلام
    دکتر نظرتون دربارهی متن زیر چیه تو یکی سایتها نوشته بود
    دوستان عزیز من هم مشگل زگیل تناسلی رو داشتم-یک راه حل ساده رو بهتون معرفی میکنم که جواب هم میده و احتیاجی به هزینه هم نداره-یک شیشه سرکه سیب بخرین و با پنبه روی زگیل های خودتون بمالین در روز چند بار این کارو تکرار کنین بعد ازیک هفته زگیلها حالت خون مردگی پیدا میکنند و سیاه میشند و میفتند-راه حلش فقط سرکه سیبه که معجزه میکنه باید تا چند وقت بعدش هم استفاده کنین که در نیاد-الت خودتون رو باهاش شستشو بدین به همین سادگی-

    میشه من هم این کارو بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      من تجربه ای در این مورد ندارم و درجای معتبری هم نخواندم که سرکه سیب می تواند موثر باشد لذا نظری در این رابطه ندارم
  • تصویر کاربر سپهر دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 487 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر..می خواستم بدونم بد از درمان با لیزر زیگیل ها از بین میره؟؟اصلا امکان از بین رفتن کامل زیگیل ها وجود دلرد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل هایی که لیزر می شوند از بین میروند ولی ممکن است در نواحی جدید که از قبل آلوده شده اند مجدد ظاهر شوند خیلی اوقات این اتفاق رخ نمیدهد
  • تصویر کاربر هادي چهارشنبه ۳ تیر ۵ تعداد بازدید: 667 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من يه چيزي شبيه زگيل در آلت تنااسلي دارم براي تشخيص و درمان به چه متخصصي مراجعه كنم با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۹ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      به ارولوژیست مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط