علت نعوظ صبحگاهی چه می باشد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر شما مرد هستید، احتمالا متوجه پدیده ی ورم آلت تناسلی شبانه، نعوظ صبحگاهی یا به اصطلاح عامیانه چوب صبحگاهی شده اید. اما دقیقا چرا این اتفاق می افتد و آیا این موضوع همیشه نشانه ی یک مشکل است؟ متخصص مجرای ادراری در این باره به سوالات شما پاسخ می دهد.

چرا نعوظ صبحگاهی اتفاق می افتد؟

عصب خارجی که بخشی از سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما است، نعوظ را کنترل می کند. سیستم عصبی، سمپاتیک شما را برای پاسخ، مبارزه یا فرار آماده می کند. از سوی دیگر، سیستم عصبی پاراسمپاتیک هنگام استراحت و ترمیم بدن فعال است.

این سیستم عصبی مسئول کارهایی مثل هضم غذا، خلاصی از ضایعات و تحریک جنسی است و هنگام خواب فعال است، بنابراین نعوظ گاهی در خواب اتفاق می افتد. واژه ی چوب صبحگاهی در واقع یک نام بی مسما است. در طول یک شب، آلت تناسلی دچار نعوظ می شود و سپس چندین بار شل می شود. احتمالا وقتی بیدار می شوید متوجه این موضوع خواهید شد.

چرا نعوظ صبحگاهی اتفاق می افتد؟

آیا رویا، مثانه ی پر و خواب با حرکات سریع چشم، در نعوظ صبحگاهی نقش دارند؟

بله. اما در حقیقت این تفاسیر هنوز هم به سیستم عصبی پاراسمپاتیک مرتبط است. سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما طی خواب REM  فعال تر است و در این زمان است که احتمال خواب دیدن بیشتر است. گاهی اوقات خواب شهوانی می بینید که بی شک منجر به نعوظ و احتمالا انزال خواهد شد. مثانه ی پر می تواند به اعصاب خارجی فشار بیاورد و آن را فعال کند.

در چه سنی رخ دادن نعوظ صبحگاهی نرمال است؟

در هر سنی نعوظ می تواند رخ دهد. گاهی اوقات نعوظ در جوانی رخ می دهد و گاهی اوقات نیز در سنین بالا. حتی جنین های مذکر در رحم مادر دچار نعوظ می شوند. بسیار اتفاق افتاده است که پدر و مادرانی که دوستان من هستند با من تماس میگیرند و می پرسند که آیا مشکلی برای کودک ۳ ساله شان به وجود آمده که دچار نعوظ شده است. جوابی که همواره به آن ها می دهم این است که نعوظ امری کاملا طبیعی است.

آیا نعوظ صبحگاهی می تواند در مورد اختلال نعوظ چیزی به ما بگوید؟

می دانیم که اختلال نعوظ چند وجهی است. یعنی عوامل زیادی در آن تأثیر گذارند. گاهی اوقات کاهش عملکرد عصبی، مشکلات عروقی و مسائل کالبد شناختی یا ساختاری باعث اختلال نعوظ می شوند. مازاد بر این دلایل جسمی، گاهی علل روانی هم موجب نعوظ می شوند. بعضی اوقات تشخیص علت نعوظ دشوار است.  آنچه نعوظ صبحگاهی می تواند به ما بگوید این است که آیا مشکل جسمی است یا روانی.

ارتباط نعوظ صبحگاهی و اختلال نعوظ

امروز بیماری را دیدم که به من گفت اخیرا دچار اختلال نعوظ شده است، اما در محل کارش تحت فشار شدیدی بوده است. در چنین مواردی، نعوظ صبحگاهی نشان می دهد که احتمالا مشکل جسمی وجود ندارد و این مسأله روانی است. مشکلات رابطه و محل کار یا حتی آسیب های جنسی مانع نعوظ می شوند. در این موارد رفع استرس یا مشاوره موضوع را حل خواهد کرد. مشورت با یک درمانگر که در درمان اختلال نعوظ مجرب است می تواند مفید باشد.

آیا باید همواره نگران نعوظ صبحگاهی باشید؟

نعوظ همیشگی عارضه ای است که در آن نعوظ، بیش از چهار ساعت طول می کشد. این بیماری منجر به اختلال دائمی آلت تناسلی می شود. معمولا نعوظ صبحگاهی پس از اینکه از خواب بیدار می شوید خیلی زود فروکش می کند. اگر دچار نعوظ هایی هستید که به طور قابل توجهی بیش از این زمان به طول می انجامند، بهتر است با پزشکتان صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: ناتوانی جنسی در مردان

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (5 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر