قرص سیستون برای سنگ کلیه

در این مقاله مطالعه می کنید:

سنگ کلیه یکی از رایج‌ترین بیماری‌های کلیوی محسوب می‌شود. این سنگ‌ها که به نام «نفرولیتیازیس» نیز شناخته می‌شوند، از رسوبات معدنی و نمکی در کلیه‌ها تشکیل می‌گردند. بیشتر این سنگ‌ها از جنس اگزالات کلسیم هستند و ساختاری تیز و کریستالی دارند که گاهی می‌توانند به اندازه یک توپ گلف رشد کنند.

سنگ کلیه علت اصلی خون در ادرار (هماچوری) و درد شدید در ناحیه شکم، پهلو یا کشاله ران است. مردان بیشتر از زنان دچار این بیماری می‌شوند و عمدتاً افراد بین ۳۰ تا ۵۰ سال به آن مبتلا می‌گردند. آیا تاکنون درباره قرص سیستون برای سنگ کلیه شنیدید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به‌طور کامل درباره این دارو صحبت کنیم.

چرا دچار سنگ کلیه می‌شویم؟

چرا دچار سنگ کلیه می‌شویم؟

با وجود اینکه علت دقیق تشکیل سنگ کلیه مشخص نیست اما عوامل متعددی وجود دارد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین دلایل این مشکل «کم‌آبی بدن» است. افرادی که روزانه کم‌تر از ۸ تا ۱۰ لیوان آب می‌نوشند، بیشتر در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار می‌گیرند. وقتی بدن آب کافی برای کاهش غلظت اسید اوریک در ادرار را ندارد، ادرار حالت اسیدی‌تری پیدا می‌کند. این محیط اسیدی می‌تواند به تشکیل سنگ کلیه منجر شود.

عواملی همچون مصرف ناکافی آب، وراثت و رژیم غذایی نامناسب می‌توانند خطر تشکیل سنگ در کلیه‌ها را افزایش دهند. افرادی که مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند، ممکن است چندین بار در طول زندگی خود این مشکل را تجربه کنند. بسیاری از افرادی که یک‌بار دچار این بیماری شدند، احتمال دارد چند سال بعد دوباره با آن مواجه شوند.

قرص سیستون چیست؟

قرص سیستون یک داروی گیاهی برای دفع سنگ کلیه است که بر اساس طب سنتی هند (آیورودا) تهیه شده است. این قرص شامل هفت عصاره گیاهی به همراه ماده‌ای به نام شیلجیت و سنگ فسیلی می‌باشد. علاوه بر حل و دفع سنگ‌های کلیه و مثانه، سیستون در کاهش التهاب، سوزش و عفونت‌های مجاری ادراری نیز مؤثر است.

سیستون به عنوان یک داروی گیاهی در سراسر جهان شناخته شده و مورد تحقیق‌های متعددی قرار گرفته است. این محصول بدون عوارض جانبی و تداخل جدی با دیگر داروها می‌باشد. براساس تجربیات مصرف کنندگان، سیستون در دفع سنگ کلیه به خوبی عمل کرده و به‌طور جداگانه یا همراه با داروهای دیگر قابل استفاده است. همچنین این قرص با قیمت مناسبی عرضه شده و مصرف آن منجر به وابستگی یا خواب‌آلودگی نمی‌شود.

موارد مصرف قرص سیستون

قرص سیستون برای دفع سنگ کلیه و ضدعفونی مجاری ادراری استفاده می‌شود. این قرص در حل کردن سنگ‌های ادراری مانند اگزالات، فسفات، اورات و اسید اوریک مؤثر است. در ادامه به موارد مصرف این قرص می‌پردازیم.

موارد مصرف قرص سیستون

قرص سیستون برای سنگ کلیه

سیستون با کاهش عوامل ایجادکننده سنگ و کمک به کاهش سایز و عبور سنگ‌ها به دفع آن‌ها کمک می‌کند. این قرص از اشباع شدن عوامل سنگ‌ساز جلوگیری کرده و جذب اگزامید را کنترل می‌کند و تعادل بین کریستالوئید و کلوئید را حفظ می‌کند. همچنین سیستون از تشکیل سنگ‌های ادراری با کاهش موادی مانند اگزالیک اسید و کلسیم هیدروکسی پرولین جلوگیری می‌کند و باعث متلاشی شدن سنگ‌ها از طریق تأثیر روی موسین می‌شود.

سیستون و عفونت ادراری

عفونت ادراری به‌ویژه در زنان شایع است و نیمی از زنان بالغ حداقل یک ‌بار این عفونت را تجربه کردند. در مردان نیز با افزایش سن این عفونت بیشتر مشاهده می‌شود. سیستون با مهار چسبندگی باکتری اشرشیا کلی به سطوح مخاطی از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. این قرص با افزایش مکانیسم‌های دفاعی آنتی‌اکسیدانی اثرات سمی ناشی از استرس اکسیداتیو را خنثی می‌کند. سیستون به ‌عنوان درمان کمکی در تسکین درد، سوزش، التهاب و عفونت‌های مجاری ادراری مؤثر است.

سیستون و تصفیه خون

در طب سنتی هند، گیاهان موجود در قرص سیستون به تصفیه خون کمک می‌کنند. این گیاهان با حذف موادی مانند اوره و کراتینین از خون و دفع آن‌ها از طریق ادرار به حفظ گردش خون سالم و تأمین اکسیژن در بدن کمک می‌کنند.

سیستون و بهبود سیستم ادراری

سیستم ادراری یکی از سیستم‌های حیاتی بدن است و عملکرد صحیح آن برای دفع مواد مضر نیتروژنی اهمیت دارد. هرگونه اختلال در این سیستم می‌تواند بر متابولیسم بدن تأثیر بگذارد. سیستون با داشتن اجزای گیاهی ادرارآور، به بهبود کارایی و پاکسازی ادرار در کلیه و سیستم ادراری کمک می‌کند.

سیستون و سلامت پروستات

هر چند سیستون عمدتاً برای سلامت کلیه و مجاری ادراری استفاده می‌شود، برخی شواهد نشان می‌دهند که ممکن است به سلامت پروستات نیز کمک کند. با این حال استفاده از سیستون نباید جایگزین درمان‌های تخصصی شود.

سیستون و سلامت پروستات

سیستون و کاهش وزن

اگر چه سیستون برای دفع سنگ کلیه طراحی شده اما برخی از اجزای آن ممکن است در تسریع فرایند کاهش وزن مؤثر باشند. با این حال این قرص به‌عنوان یک محصول تخصصی برای کاهش وزن نیست. برای کاهش وزن بهتر است از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و تغییرات سبک زندگی پیروی کنید.

تداخلات دارویی قرص سیستون

تا کنون هیچ تداخل دارویی مهم بالینی یا بیوشیمیایی برای قرص سیستون ثبت نشده است. با این حال بهتر است برای اطمینان بیشتر در صورت مصرف داروهای دیگر، پیش از استفاده از سیستون با پزشک خود مشورت کنید.

قرص سیستون برای سنگ کلیه چه عوارضی به همراه دارد؟

عوارض قرص سیستون معمولاً در صورت استفاده از دوزهای توصیه شده مشاهده نمی‌شود و این دارو به‌طورکلی ایمن به شمار می‌آید. اثربخشی و ایمنی سیستون از دلایلی است که آن را به دارویی محبوب برای درمان سنگ کلیه تبدیل کرده است. با اینکه گزارشی از عوارض جانبی قرص سیستون وجود ندارد، افرادی که سابقه واکنش آلرژیک به محصولات آیورودا دارند باید با احتیاط از این دارو استفاده کنند.

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص سیستون برای سنگ کلیه باید بدانید

  1. قرص سیستون هیمالیا یک داروی پزشکی است. بنابراین بهترین روش مصرف آن را باید از پزشک یا داروساز بپرسید. بهتر است دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید و دوره درمان را کامل کنید. در صورت نیاز به شروع مجدد مصرف دارو حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.
  2. قرص سیستون در مواردی که سنگ کلیه بسیار بزرگ است و باعث انسداد می‌شود یا در شرایط اورژانسی، توصیه نمی‌شود.
  3. در کودکان با دفع زیاد ادرار باید نظارت دقیق انجام شود.
  4. مصرف قرص سیستون در دوران بارداری و شیردهی تنها با مشورت پزشک توصیه می‌شود.
  5. بیمارانی که دارای بیماری‌های کلیوی یا کبدی هستند، باید پیش از مصرف سیستون با پزشک خود مشورت کنند.
نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص سیستون

سخن پایانی

برای توضیح مختصر مکانیسم اثر قرص سیستون در درمان سنگ کلیه می‌توان گفت که این داروی هیمالیا از تشکیل مواد سنگ‌ساز جلوگیری کرده و جذب اگزامید در روده را کنترل می‌کند و باعث تعادل بین کریستالوئیدها و کلوئیدها می‌شود. سیستون با کاهش مواد سنگ‌ساز مانند اگزالیک اسید و کلسیم هیدروکسی پرولین، از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کرده و با خرد کردن سنگ‌ها به دفع آن‌ها کمک می‌کند.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (30 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر