عمل pcnl چگونه انجام می شود؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

PCNL زمانی به کار می ‌رود که سنگ‌ های کلیه دور از دسترس، بسیار زیاد، درشت یا متراکم باشند و نتوان آنها را با سنگ ‌شکنی برون‌ اندامی با امواج شوک یا یورتروسکوپی درمان کرد. در این مقاله، تمامی اطلاعات ضروری در مورد نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL) را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

عمل PCNL به چه صورت است؟

  •  این عمل معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می ‌شود.
  • در طول عمل، لوله‌ نازکی (کاتتر) را وارد مثانه می کنند. این کاتتر با استفاده از یک بالون، در جای خود نگه داشته شده و ادرار را از مثانه خارج می کند.
  • پس از قرار دادن کاتتر در مثانه، ممکن است سوند دیگری نیز وارد حالب (مجرای ادرار) شود. برای اینکه بتوانیم محل دقیق سنگ را بهتر ببینیم، ماده‌ حاجب (رنگ) از طریق همین سوند تزریق می ‌شود. این رنگ به ما کمک می ‌کند تا با استفاده از رادیولوژی یا سونوگرافی، سیستم ادراری را در حین عمل به خوبی تصویربرداری کنیم و دسترسی راحت ‌تری به کلیه برای خارج کردن سنگ داشته باشیم.
عمل PCNL
  • پس از اینکه محل دقیق سنگ مشخص شد، با استفاده از یک سوزن بسیار ظریف، به سیستم جمع‌ کننده‌ ادرار در کلیه دسترسی پیدا می کنیم و بعد یک سیم راهنما برای ایجاد مسیری ایمن جهت ورود نفروسکوپ، قرار می دهیم. نفروسکوپ، وسیله ‌ای لوله ‌ای شکل است که برای مشاهده‌ مستقیم داخل کلیه به کار می ‌رود.
  • مسیر دسترسی با دقت باز می ‌شود تا امکان ورود نفروسکوپ فراهم شود.
  • بعضی سنگ‌ ها را می ‌توان به طور مستقیم با استفاده از ابزار چنگ ‌زن خارج کرد. به این روش، نفرولیتوتومی گفته می ‌شود. همچنین، سنگ‌ های بزرگ ‌تر نیاز به شکسته شدن با دستگاهی مانند لیزر دارند که این روش نیز نفرولیتوتریپسی نامیده می ‌شود.
  • پس از خارج کردن تمام سنگ ‌ها، جراح از ماده‌ حاجب استفاده می ‌کند تا مطمئن شود هیچ سنگ یا تکه ‌ای از آنها در کلیه باقی نمانده است. حرکت آسان ماده‌ حاجب از مثانه نشان می ‌دهد که در حالب نیز سنگی وجود ندارد.
  • در برخی بیماران ممکن است برای اطمینان از اینکه تورم مانع خروج ادرار نشود، لوله‌ کوچک موقتی به نام Double-J قرار داده شود. این سوند به دلیل داشتن خمیدگی به شکل حرف J، هم در کلیه و هم مثانه، در جای خود باقی می ‌ماند.
  • در پایان عمل، ممکن است یک سوند ادراری نیز وصل کنند.

آمادگی های لازم برای عمل PCNL

برای آمادگی هرچه بهتر برای عمل PCNL، نکات زیر را در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید که دستورات پزشک شما در اولویت قرار دارند. برخی نکات مهم که پزشک ممکن است به آنها اشاره کند عبارتند از:

آمادگی های لازم برای عمل PCNL

مطالعه‌ اطلاعات مربوط به عمل PCNL توسط همراهان شما (شریک زندگی، اقوام یا دوستان) می ‌تواند به آرامش و آمادگی بیشتر شما کمک کند. سوالات خود را یادداشت کنید تا در زمان ملاقات با پزشک یا پرستار، نکات مهم را به خاطر بسپارید و فراموش نکنید.

اجازه دهید یکی از نزدیکانتان در زمان ویزیت شما را همراهی کند تا در صورت لزوم، به یادآوری سوالات مطرح‌ نشده کمک کند.

پس از عمل PCNL چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

پس از جراحی، بسته به بیمارستان شما به اتاق ریکاوری یا اتاق خودتان منتقل خواهید شد. پرستاران به طور مرتب فشار خون، ضربان قلب و میزان درد شما را کنترل می‌ کنند. همچنین، حتماً زمان ملاقات بیمارستان را از پرستار بپرسید.

استنت JJ:

در برخی موارد، ممکن است برای کمک به جریان ادرار به مثانه، لوله‌ کوچک موقتی به نام استنت دابل J در حالب قرار داده شود. این کار زمانی انجام می ‌شود که انتظار می‌ رود حالب بعد از عمل کمی متورم شود. استنت JJ می ‌تواند قبل از ترخیص از بیمارستان یا کمی بعد، در جلسه‌ جداگانه ‌ای با پزشک شما برداشته شود.

سوند ادراری:

ممکن است بعد از جراحی، سوند ادراری نیز برای شما بگذارند. این لوله از طریق مجرای ادرار وارد مثانه شده و به خروج راحت ‌تر ادرار کمک می ‌کند. همچنین برای حفظ آب بدن، مایعاتی به شما تزریق خواهد شد. سوند ادراری معمولاً مدت کوتاهی (طی چند روز) پس از عمل برداشته می‌ شود.

لوله نفروستومی:

در برخی موارد خاص، ممکن است در حین جراحی لوله ‌ای به نام «نفروستومی» در کلیه شما قرار داده شود. در صورت نیاز، این لوله برای مدت کوتاهی (احتمالاً بعد از ترخیص از بیمارستان) باقی می ‌ماند. لوله‌ نفروستومی از محل برش جراحی روی پوست بیرون می آید و خون و ادرار ناشی از عمل را مستقیماً از کلیه به کیسه‌ مخصوص تخلیه، هدایت می‌ کند. این لوله معمولاً چند روز پس از جراحی برداشته می ‌شود.

پس از عمل PCNL

در صورتی که بتوانید به خوبی مثانه‌ خود را تخلیه کنید و تب یا درد شدید نداشته باشید، طی چند روز پس از عمل مرخص می ‌شوید. همچنین ممکن است در قسمت پایین شکم خود احساس درد خفیف تا متوسط داشته باشید و نیاز مداوم به دفع ادرار پیدا کنید. این علائم معمولاً به دلیل وجود سوند و یا استنت JJ است و جای نگرانی ندارد. پزشک برای کنترل این دردها دارو تجویز می ‌کند؛ بنابراین در صورت احساس درد، حتماً با پرستار یا پزشک خود صحبت کنید.

نکات پس ترخیص از بیمارستان

پزشک یا پرستار شما، دستورالعمل ‌های لازم برای استراحت، رانندگی و فعالیت ‌های فیزیکی بعد از عمل PCNL را در اختیار شما قرار می ‌دهد.

درد بعد از عمل

به دلیل ورود ابزارهای جراحی به مجاری ادراری، ممکن است برای مدتی بعد از عمل، علائم ادراری مختلفی را تجربه کنید. این مشکلات معمولاً طی چند هفته برطرف می ‌شوند.

این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوزش خفیف هنگام ادرار کردن
  • وجود مقدار کمی خون در ادرار
  • ناراحتی خفیف در ناحیه‌ مثانه یا کلیه هنگام ادرار
  • نیاز به دفع ادرار با دفعات بیشتر یا به صورت اورژانسی
  • درد ناشی از خراشیدگی داخلی که برای بهبود نیاز به زمان دارد
درد بعد از عمل

تا یک هفته بعد از عمل چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده‌ هر یک از علائم زیر، حتماً با پزشک خود صحبت کنید:

  • تب بالاتر از ۵ درجه
  • تهوع و استفراغ
  • درد قفسه سینه و مشکل تنفس
  • وجود مقدار زیادی خون در ادرار که با استراحت یا نوشیدن مایعات برطرف نمی ‌شود
  • درد شدید پهلو، با وجود مصرف داروهای مسکن
  • سوزش شدید هنگام ادرار کردن
  • عدم توانایی در ادرار کردن
  • نشتی مداوم ادرار از لوله نفروستومی

فراموش نکنید که در صورت شدید بودن خونریزی یا درد، یا در صورتی که مشکلات بعد از ترخیص از بیمارستان همچنان ادامه داشته باشند و یا بدتر شوند، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید. همچنین، ممکن است برای درمان یا جلوگیری از عفونت و یا برای کاهش درد، آنتی ‌بیوتیک تجویز شود؛ در نتیجه، هرگونه علائم عفونت مانند درد شدید، لرز یا تب را  بلافاصله به پزشک خود گزارش دهید.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.7/5 - (3 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر