منظور از واریکوسل گرید ۳ چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری واریکوسل گرید ۳ یک بیماری نسبتا شایع در مردان است. این بیماری با واریسی شدن وریدهای داخل کیسه بیضه آغاز می‌شود. فرد مبتلا به واریس بیضه گرید ۳ با علائمی نظیر درد شدید، آتروفی، تغییر در سایز بیضه، توده یا حتی ناباروری همراه است. واریسی شدن بیضه به دلیل اخلال در عملکرد رگ‌ها در انتقال خون به قلب بروز پیدا می‌کند. درد، آسیب به بیضه، کاهش تستوسترون و ناباروری از عوارض این بیماری محسوب می‌شود. خوشبختانه اورولوژیست می‌تواند از طریق روش‌های مختلف نظیر معاینه فیزیکی یا سونوگرافی گرید ۳ واریکوسل را تشخیص دهد. با تماس تفاسیر با روش‌های مختلف می‌توان نسبت به درمان واریکوسل گرید سوم اقدام کرد.

واریکوسل به چه معناست؟

واریکوسل (Varicocele) یک بیماری شایع در مردان است که شامل پیچ خوردگی، ورم و گشادی سیاهرگ‌های بالای کیسه بیضه می‌شود. این بیماری از مهمترین دلایل ناباروری در مردان است. واریکوسل با کاهش کیفیت اسپرم می‌تواند یکی از عوامل ناباروری مردان باشد، اما ابتلا به آن به طور حتمی سبب ناباروری نخواهد شد. واریس بیضه در جوانان ۱۵ الی ۲۵ سال شایع‌تر است. همچنین احتمال واریسی شدن بیضه سمت چپ از بیضه سمت راست بیشتر می‌باشد. البته امکان ابتلای هر دو بیضه به واریس در آقایان به صورت همزمان وجود دارد، اما احتمال آن پایین است.

واریکوسل به چند درجه تقسیم می شود؟

به طور کلی واریس بیضه با سه درجه بندی مختلف شناخته می‌شود. واریکوسل گرید ۱ بهترین نوع واریسی شدن بیضه است. در سمت مقابل واریکوسل گرید ۳ بدترین و دردناک‌ترین نوع واریس بیضه محسوب می‌شود. درجات واریکوسل به شرح زیر است:

  • گرید ۱: امکان لمس وریدها با زور دادن بیمار
  • گرید ۲: امکان لمس وریدها در حالت ایستاده بیمار
  • گرید ۳: امکان مشاهده وریدها در حالت اییتاده بیمار
واریکوسل 3

واریکوسل گرید ۳ چیست؟

واریس بیضه گرید ۳ وخیم‌ترین نوع واریکوسل است که درد شدیدی در بیضه‌ها ایجاد می‌کند. در این گرید، رگ‌های وریدی و گشاد به راحتی بدون لمس بیضه‌ها قابل مشاهده است. واریکوسل درجه ۳ با تجمع بیش از حد خون در وریدها همراه بوده و می‌تواند سبب کاهش تعداد و کیفیت اسپرم‌ها شود. در موارد نادر این گرید از واریس بیضه نیازی به درمان ندارد، اما در اغلب اوقات بیمار باید فورا برای درمان واریس بیضه گرید ۳ اقدام کند.

علائم واریکوسل گرید ۳ چیست؟

علائم واریکوسل گرید ۳ با نشانه‌های خاصی همراه است. ابتلا به شدیدترین نوع واریسی شدن بیضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شدید همراه با ضربان در کیسه بیضه یا حتی کشاله ران
  • تشدید درد هنگام ایستادن یا انجام فعالیت سنگین
  • تورم کیسه بیضه
  • احساس توده در کیسه بیضه
  • آتروفی (کوچک شدن اندازه کیسه بیضه)
  • برآمدگی روی کیسه بیضه
  • تغییر در سایز یک یا دو بیضه
  • مشکلات باروری
  • مشاده وریدهای بزرگ در بالای کیسه بیضه
  • تشدید درد و ناراحتی در اطراف بیضه‌ها
  • بهبود یافتن درد بعد از درازکشیدن به پشت

علل واریکوسل گرید ۳ چیست؟

به اعتقاد پزشکان علت اصلی ابتلا به واریس بیضه گرید ۳ اخلال در عملکرد دریچه‌های طناب اسپرماتیک است. این دریچه‌ها وظیفه دارند خون را از کیسه بیضه به قلب هدایت کنند. متاسفانه گاهی اوقات این دریچه‌ها عملکرد مناسبی در خون رسانی از کیسه بیضه به قلب از خود نشان نمی‌دهند. در نتیجه خون داخل رگ‌ها باقی مانده و آنها را گشاد می‌کند. چنانچه شدت تجمع خون در رگ‌ها زیاد باشد، بیمار به گرید ۳ واریکوسل دچار خواهد شد.

علل واریکوسل گرید 3

خطرات و عوارض واریکوسل گرید ۳ چیست؟

بر خلاف باور بسیاری از افراد ابتلا به بیماری واریکوسل نوع ۳ چندان خطرناک نیست. در موارد نادر این بیماری عوارض خاصی ندارد. در نتیجه بیمار حتی برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کند. با این حال اغلب اوقات عوارض ناشی از گرید ۳ واریکوسل فرد را برای مراجعه به پزشک مجاب می‌نماید. در این صورت شدیدترین نوع واریکوسل می‌تواند درمان شود. با این حال در پاره‌ای از مواقع این بیماری می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. بنابراین در صورت مشاهده علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید.

واریس بیضه گرید ۳ با خطرات و عوارضی همراه است؛ از جمله خطرات و عوارض این بیماری نسبتا شایع در مردان عبارت است از:

  • درد: از مهمترین عوارض ناشی از واریکوسل گرید سه می‌توان به درد اشاره کرد. این درد هنگام ایستادن یا فعالیت‌های سنگین تشدید می‌شود.
  • آسیب بیضه: یکی دیگر از خطرات و عوارض ناشی از واریسی شدن بیضه‌ها، کوچک شدن بیضه است که به آتروفی معروف می‌باشد. معمولا با درمان مشکل، آتروفی برطرف می‌شود.
  • کاهش تستوسترون: این بیماری توانایی تحت تاثیر قرار دادن سلولهای تولید کننده تستوسترون را دارد. نتیجه این مشکل تغییر صدا، ایجاد توده عضلانی، تغییر در موهای بدن و تغییر در میل جنسی خواهد بود.
  • ناباروری: در نهایت نگران کننده‌ترین عاضه واریکوسل ناباروری است. این بیماری با کاهش کیفیت و تعداد اسپرم‌ها روی باروری افراد تاثیر می‌گذارد.

چگونه واریکوسل گرید ۳ باعث ناباروری می شود؟

واریسی شدن بیضه باعث افزایش دمای بیضه‌ها می‌شود؛ در نتیجه واریس بیضه گرید ۳ با کاستن کیفیت و تعداد اسپرم‌های خروجی تولید شده از بیمار به راحتی باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی افزایش دمای بیضه‌ها می‌تواند قدرت تحرک را از اسپرم‌ها بگیرد. بنابراین بدیهی است این بیماری می‌تواند به راحتی باعث ناباروری در آقایان شود.

چگونه واریکوسل گرید ۳ را تشخیص دهیم؟

به طور کلی واریکوسل گرید سوم با چشم قابل تشخیص است. اما گاهی اوقات پزشک برای کسب اطلاعات دقیقتر با استفاده از سونوگرافی این بیماری را تشخیص می‌دهد. در ادامه روش‌های تشخیص واریکوسل نوع ۳ را بررسی خواهیم کرد:

  • معاینه فیزیکی: در اغلب اوقات گرید ۳ واریکوسل با چشم غیرمسلح هم قابل مشاهده است. در پاره‌ای از مواقع اورولوژیست از بیماری می‌خواهد نفس عمیق بکشد. در صورت ابتلا به بیماری، رگ‌های وریدی داخل بیضه شبیه به کرم قابل مشاهده است.
  • سونوگرافی: برای اطمینان بهتر ممکن است پزشک از بیماری بخواهد سونوگرافی انجام دهد. پس از سونوگرافی پزشک با بررسی دقیق نتایج می‌تواند وجود یا عدم وجود بیماری را تشخیص دهد.
تشخیص واریکوسل گرید 3

درمان واریکوسل گرید ۳ چگونه است؟

پس از تشخیص ابتلا به بیماری می‌توان از طریق روش‌های مختلف واریس بیضه گرید ۳ را درمان کرد. متاسفانه درمان دارویی برای این بیماری وجود ندارد. دارو تنها می‌تواند شدت درد را کاهش دهد. بهترین و موثرترین روش درمان واریکوسل نوع ۳ جراحی است. جراحی واریکوسلکتومی، جراحی لاپاراسکوپی و جراحی باز هر یک به شیوه خود قادر به درمان واریس بیضه هستند. همچنین در صورت خطرناک نبودن بیماری فرد می‌تواند با انجام برخی از دستورالعمل‌ها، واریس بیضه ۳ را در خانه درمان کند.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر