درمان خانگی تنگی مجرای ادرار | چه کارهایی واقعاً کمک می‌کنند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

اگر با علائمی مثل ضعیف شدن جریان ادرار، زور زدن هنگام دفع یا احساس تخلیه ناقص مثانه روبرو شده‌اید، احتمالاً در اینترنت دنبال «درمان خانگی تنگی مجرای ادرار» گشته‌اید. این مقاله را دکتر محمد جباری، متخصص ارولوژی، نوشته است تا یک پاسخ صادقانه بدهد: کدام روش‌های خانگی واقعاً به کاهش علائم کمک می‌کنند، کدام‌ها بی‌اثر یا خطرناکند، و چه زمانی حتماً باید به متخصص مراجعه کرد.

آیا تنگی مجرای ادرار با روش خانگی درمان می‌شود؟

تنگی مجرای ادرار ناشی از تشکیل بافت اسکار (زخم) در دیواره مجراست. این بافت فیبروزی با هیچ دارو، گیاه یا تمرینی از بین نمی‌رود. بنابراین «درمان قطعی» تنگی مجرا با روش‌های خانگی ممکن نیست.

با این حال، برخی اقدامات خانگی می‌توانند:

  • علائم مثل سوزش، تکرر ادرار و ناراحتی را کاهش دهند.
  • از بدتر شدن التهاب و عفونت‌های ثانویه جلوگیری کنند.
  • کیفیت زندگی را در دوران انتظار برای درمان تخصصی بهبود دهند.
  • پس از عمل جراحی به بهبودی سریع‌تر کمک کنند.
تنگی مجرای ادراری

کنترل خانگی تنگی مجرای ادراری

موارد زیر بر اساس شواهد پزشکی و تجربه بالینی دکتر جباری انتخاب شده‌اند:

۱. نوشیدن آب کافی — ساده‌ترین و مؤثرترین کار

نوشیدن حداقل ۲ تا ۲.۵ لیتر آب در روز یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید در خانه انجام دهید. ادرار رقیق:

  • سوزش هنگام دفع را کاهش می‌دهد.
  • احتمال عفونت مجاری ادراری (UTI) را کم می‌کند.
  • از رسوب مواد در مجرا جلوگیری می‌کند.

بنوشید

پرهیز کنید

آب ساده — حداقل ۸ لیوان در روز

قهوه و چای غلیظ — تحریک‌کننده مجراست

دمنوش بابونه — ضدالتهاب ملایم

نوشابه و آب‌میوه‌های صنعتی

آب کرفس — خاصیت ادرارآور دارد

الکل — التهاب مجرا را بدتر می‌کند

آب زنجبیل ملایم — ضدالتهاب

ادویه‌های تند و غذاهای اسیدی

۲. گرمای موضعی — کاهش درد و اسپاسم

قرار دادن یک کمپرس گرم یا کیسه آب گرم (نه داغ) روی ناحیه عانه و پایین شکم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، می‌تواند:

  • اسپاسم عضلات اطراف مجرا را کاهش دهد.
  • جریان خون را بهبود بخشد.
  • درد هنگام ادرار را کمتر کند.

این روش در موارد تنگی خفیف که با درد و ناراحتی همراه است، بیشترین تأثیر را دارد.

۳. تمرینات کگل — تقویت عضلات کف لگن

تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن، هرچند مستقیماً تنگی را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند:

  • کنترل ادرار را بهبود دهند.
  • احساس تخلیه ناقص را کاهش دهند.
  • از عود عفونت‌های ادراری جلوگیری کنند.

📋  روش اجرای تمرین کگل:

  1. عضلاتی که با آن‌ها جریان ادرار را قطع می‌کنید را شناسایی کنید.
  2. آن‌ها را برای ۵ ثانیه منقبض کنید.
  3. ۵ ثانیه شل کنید.
  4. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.
  5. روزانه ۳ ست انجام دهید — بدون اینکه عضلات شکم یا باسن را منقبض کنید.

۴. گیاهان دارویی با شواهد نسبی — بدون ادعای معجزه

برخی گیاهان دارویی خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارند که ممکن است به کاهش التهاب مجرا کمک کنند. این‌ها داروی درمان‌کننده نیستند، بلکه مکمل‌های تسکین‌دهنده‌اند:

گیاه

چطور مصرف شود؟

فایده احتمالی

احتیاط

آویشن

یک قاشق چایخوری در آب جوش، دو بار در روز

ضدعفونی‌کننده مجرا

در بارداری ممنوع

زنجبیل

دمنوش ملایم یا در غذا — روزانه

ضدالتهاب، کاهش درد

با وارفارین تداخل دارد

جعفری

دمنوش برگ تازه — روزانه

ادرارآور طبیعی

در مقدار زیاد ممنوع

بابونه

دمنوش ۱ کیسه در روز

ضدالتهاب ملایم

آلرژی به گل‌های مرکب

زردچوبه

نصف قاشق در شیر گرم — شبانه

ضدالتهاب، ضدباکتری

در سنگ کلیه احتیاط کنید

   ⚠️ هیچ‌کدام از این گیاهان بافت اسکار را از بین نمی‌برند. اگر پزشک دارو تجویز کرده، قبل از مصرف گیاه دارویی با او مشورت کنید.

۵. تغییرات رژیم غذایی

آنچه می‌خورید تأثیر مستقیم بر التهاب مجرا دارد:

✅ مفید برای مجرا

❌ باید کاهش دهید

ماست و کفیر — پروبیوتیک ضدعفونت

غذاهای پرادویه و تند

سبزیجات برگ‌دار (اسفناج، کرفس)

گوشت قرمز در حجم زیاد

میوه‌های کم‌اسید (هندوانه، خربزه)

مواد غذایی اسیدی (مرکبات زیاد، گوجه)

ماهی — امگا ۳ ضدالتهاب

نوشیدنی‌های شیرین صنعتی

مغزها (گردو، بادام) — ویتامین E

کافئین زیاد (قهوه، نوشابه انرژی‌زا)

درمان خانگی تنگی مجرای ادرار در زنان

تنگی مجرای ادراری در زنان نسبتاً نادرتر از مردان است (به دلیل کوتاه‌تر بودن مجرا — حدود ۴ سانتیمتر)، اما وقتی رخ می‌دهد علائم آزاردهنده‌تری ایجاد می‌کند. علاوه بر موارد بالا، برای خانم‌ها موارد زیر هم مهم است:

روش‌هایی که فکر می‌کنید کمک می‌کنند ولی نمی‌کنند!

در اینترنت ادعاهای زیادی درباره درمان تنگی مجرا هست که پایه علمی ندارند.:

ادعا

واقعیت

خطر

«سوند زدن خانگی مجرا را باز می‌کند».

سوند بدون نظارت پزشک پارگی مجرا ایجاد می‌کند.

خطر بالا — ممنوع

«درمان با مایع آلوئه‌ورا داخل مجرا»

هیچ شواهد علمی ندارد، عفونت ایجاد می‌کند.

خطر متوسط

«ماساژ ناحیه پرینه مجرا را باز می‌کند».

بی‌اثر بر بافت اسکار — احتمال التهاب بیشتر

بی‌خطر ولی بی‌فایده

«سرکه سیب تنگی را درمان می‌کند».

هیچ اثر ثابت‌شده‌ای بر بافت اسکار ندارد.

بی‌خطر ولی بی‌فایده

«طب سنتی می‌تواند فیبروز را درمان کند».

تنگی مجرا یک مشکل مکانیکی است — گیاه آن را رفع نمی‌کند.

تأخیر خطرناک در درمان

سوالات متداول

❓ آیا تنگی مجرای ادرار خود به خود خوب می‌شود؟

خیر. بافت اسکار که باعث تنگی می‌شود خود به خود حل نمی‌شود. در بسیاری از موارد بدون درمان، تنگی به‌تدریج بدتر می‌شود. روش‌های خانگی ممکن است علائم را کاهش دهند ولی روند تنگی را معکوس نمی‌کنند.

آب ساده بهترین گزینه است. نوشیدن ۲ تا ۲.۵ لیتر آب در روز ادرار را رقیق کرده و سوزش را کاهش می‌دهد. دمنوش بابونه، زنجبیل ملایم و آویشن هم می‌توانند خاصیت ضدالتهابی داشته باشند. قهوه، نوشابه و الکل را کاهش دهید.

علاوه بر نوشیدن آب کافی، برای خانم‌ها سیتز باس (نشستن در آب گرم ۱۵ دقیقه) موثر است. پرهیز از صابون‌های معطر در ناحیه تناسلی، ادرار بلافاصله بعد از رابطه جنسی، و نپوشیدن لباس زیر تنگ هم توصیه می‌شود. اما درمان قطعی نیاز به متخصص ارولوژی دارد.

آویشن (ضدعفونی‌کننده)، زنجبیل (ضدالتهاب)، بابونه (ضدالتهاب ملایم)، جعفری (ادرارآور) و زردچوبه می‌توانند علائم را تسکین دهند. اما هیچ‌کدام بافت اسکار را از بین نمی‌برند. قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

بله. تنگی مجرای ادرار درمان‌نشده می‌تواند منجر به عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری، التهاب پروستات، سنگ مثانه، آسیب به عضلات مثانه، و در موارد شدید نارسایی کلیه شود. احتباس ادرار کامل یک اورژانس پزشکی است.

هزینه بسته به روش درمان متفاوت است: دیلاتاسیون سرپایی کم‌هزینه‌ترین است. یورتروتومی داخلی نیاز به اتاق عمل دارد. یوروپلاستی پایدارترین گزینه است. برای مشاوره و تعیین هزینه دقیق، با مطب دکتر جباری تماس بگیرید.

 

📞 برای تشخیص دقیق و درمان تخصصی با دکتر جباری مشورت کنید

تهران، خیابان میرزای شیرازی — تلفن: ۰۲۱-۸۸۷۱۳۶۳۲

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (132 امتیاز)
  • تصویر کاربر محمدصفاری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکترجباری عزیز ممنون ازابزاری که درخدمت مابیماران قراردادید. من 43سالمه طی عمل قلب که درکودکی انجام دادم ،دچارآسیب مجاری شدم که همان اوایل توسط دکترمحمودکبیری دراصفهان عمل شدم وبیست سالی تقریبا مشکلی نداشتم تا شش سال پیش که تاحالا سه مرتبه عمل اروترومی انجام دادم که آخریش توسط دکترسیدجلیل حسینی درتهران بود. عکس آخری گویای مجدد تنگی است که حتی بدترازقبل شده .می خواستم ازتون بپرسم آیا باعمل باز ،بیماری من تموم میشه؟ آیابااین عمل مشکلی درروابط جنسی وزناشویی برای من بوجود نمیاد؟ممنون میشم کمکم کنید.خیلی حال روحی خوبی ندارم،میتونم امیدبرای بهبود داشته باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      یورتروتومی برای شما درمان مناسبی نیست و هربار یورتروتومی شرایط شما را بدتر و شانس موفقیت با جراحی باز را کمتر می کند. شما بایستی جراحی باز شوید. اگر سابقه ی جراحی نداشتید میزان موفقیت 100 % بود ولی با توجه به سابقه جراحی احتمال موفقیت 90 تا 95 درصد هست و در مورد احتمال ناتوانی جنسی نیز با توجه به سابقه ی جراحی قبلی نمی توان نظر قطعی داد
  • تصویر کاربر رنجبر سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام
    من قبلا جواب پاتولوژى رو واستون فرستادم الان ٢ سوال دارم،
    ١. من باكره هستم نيازى به آزمايش پاپ اسمير هست كه انجام بدم؟
    ٢. من زگيل هامو به طور كامل ليزر كردم و اثرى ازش نيست، اگر رابطه با كسى برقرار كنم چقدراحتمال داره كه اون طرف هم مبتلا به اين ويروس بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      ١. من باكره هستم نيازى به آزمايش پاپ اسمير هست كه انجام بدم؟............................خیر
      ٢. من زگيل هامو به طور كامل ليزر كردم و اثرى ازش نيست، اگر رابطه با كسى برقرار كنم چقدراحتمال داره كه اون طرف هم مبتلا به اين ويروس بشه؟..................نمیشه گفت چقدر احتمال دارد ولی احتمالش هست چون گرچه ضایعه ای ندارید ولی شاید نهفته چیزی باشد
  • تصویر کاربر امير پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام. من ٣ ماه پيش دچار سوزش وخارش در ناحيه آلت تناسليم شدم كه بعد از ٣ روز ديدم كه ترشحات زيادي هم از آلتم شروع شد. در سوئد زندگي ميكنم . قبل از ١ماه از اين مشكل با فرد ديگه نزديكي داشتم. وقتي به دكتر مراجعه كردم أزمن آزمايش ادرار گرفتن و كشت ادرارهم كردن ولي هيچ چيزي نشان نداد با اينكه ترشح زيادي داشتم. بعد از ٢ روز ترشحم بيشتر شد ودرد زيادي داشتم وقتي آلتم بزرگ ميشد دوباره به دكتر رفتم آزمايش از ترشح و ادرار از من گرفتن. گفتن منفي هست نه كلامديا نه گونري و نه اوراپلاسم گرفتي شايد عفونت عادي هست. به من Doxyferm دادن به مقدار ١٠ عدد كه ٢ عدد روز اول وبقيه ٨ روز را روزي ١ عدد. ترشحم خوب شد ولي سوزش وخارش درسر آلتم هنوز هم دارم وقتي ادرار هم ميكنم. ٣ هفته بعد از آن دوباره رفتم ودوائره همان آزمايشها را گرفتن و گفتن نرماله چيزي نيست. ولي چون درد در بيضه داشتم كليه سمت چپ هم احلي درد كمي داشتم به من به مقدار ٥٠ عدد سيپروفلوكساسين ٥٠٠ تجويز كردن١ عدد در روز و ١ عدد در شب. الان وقتي نزديكي هم دارم بعد از إنزال سوزش ادرار دارم. احساس ميكنم خوب نشدم أصلا . فقط ترشح ندارم. خيلي ميترسم. چون با خانوم خودم هم قبل از بيماري تماسهاي زيادي بدون كاندوم داشتم. اينو هم بگم من فقط ٢ بار قبل از بيماريم در آن ماه تماس بدون كاندوم اون هم با يك شخص بغير از خانومم داشتم. دكتر اينجا ميگه شايد سنگ كليه يا مشكلي در كليه هاين داري. ميشه منو راهنمايي كنين؟ آيا اين بيماري ترسناكي هست يا نه؟ اگه ميشه جواب را به ايميلم بفرستيد . من شماره ايران را ندارم و اين شماره واسه برادرم هست. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      براساس گفته های شما متاسفانه دیر و ناقص درمان شده اید و احتمالا عفونت تان مزمن شده است. همسرتان هم حتما بایستی همزمان با شما درمان شوند. لووفلوکساسین و داکسی سیکلین برای مدت یک ماه شاید درمان مناسبی برای شما باشد
    2. تصویر کاربر امير چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      ممنون مرسي ولي اينجا چون ميگن ما چيزي در آزمايشها نميبينيم نميتونيم آنتي بيوتيك بديم . اينارو چطوري ميتونم تهيه كنم . وطريقه مصرف چكونه هست با چه دوزي؟
    3. تصویر کاربر امير چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      با عرض سلام
      ميتونين در مورد مقدار داروها و دوز آنها وطريقه مصرفشان من را راهنمايي كنين. يكي هم ميخواستم بدونم آزمايش ادرار و كشت ادرار أصلا چيزي نشان نداده. ميشه كه اين جوري باشه تَو آزمايش هيچ چيز ديده نشه؟ چون چند بار از من آزمايش گرفتن. و اگه اينها رو نتونم مصرف كنم چه مشكلاتي پيش مياييد؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      لووفلوکساسین 500 روزی یک عدد و داسیسیکلین هر 12 ساعت با یک لیوان پر آب و تا نیم ساعت بعدش دراز نمی کشید
      يكي هم ميخواستم بدونم آزمايش ادرار و كشت ادرار أصلا چيزي نشان نداده. ميشه كه اين جوري باشه تَو آزمايش هيچ چيز ديده نشه؟ ...........................اگر مشکل از پروستات باشدبله میشه
      و اگه اينها رو نتونم مصرف كنم چه مشكلاتي پيش مياييد؟................................مشکل جدی رخ نمیده بجز همین اذیت هایی که الان دارید
    5. تصویر کاربر امير پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      ممنون از راهنماييتون. بس در مورد بيماري جنسي چون چيزي نشون نداده مطمئن بشم كه بيماري مقاربتي نيست و شايد پروستات باشه. البته اين هم بگم من مدت زيادي هست تقريبا ١ سال كه قرص اوكسيكدون ٥ ميليگرم دارم استفاده ميكنم به علت اينكه ديسك كمر وگردن دارم وعمل ديسك گردن واسم كردن چون درد دارم دكتر واسم تجويز ميكنه به علت دردهايم. ميشه عوارض اين قرص باشه؟فقط ميخوام مطمئن باشم كه بيماري جنسي نباشه.ممنون از لطفتون .
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      در مورد عارضه ی قرص بایستی با پزشک معالج تان مشاوره کنید. البته احتمالا این بیماری مقاربتی بوده که الان پروستات را گرفتار کرده است
    7. تصویر کاربر امير پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      ممنون اگه متخصص اورولوژي برم ميتونن تشخيص بدن؟ اون موقع ميتونم درمان بشم ؟
    8. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      بله حتما
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر Khatere سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    Salam mikhastam bedunam aya vaseye darman zigil dastgaye leiser baham tafavoti daran? Chon man shahrestanam va mikham bedunam aya agar tasiri dar ode zigil daran biam tehran
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      من لیزر دی اکسید کربن استفاده می کنم (لیزر CO2) و اطلاعی از دستگاه دیگر مراکز و شهرستان ها ندارم ولی برخی کوتر می کنند به اسم لیزر
  • تصویر کاربر ساراحسني چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    اگر آقایی ضایع پوستی بر روی آلت تناسلی خود نداشته باشد میتوان قطعی گفت که او زگیل تناسلی ندارد؟
    چگونه میتوان ثابت کرد که شخصی زگیل تناسلی داشته و دیگری منتقل کرده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      اگر آقایی ضایع پوستی بر روی آلت تناسلی خود نداشته باشد میتوان قطعی گفت که او زگیل تناسلی ندارد؟ ............................خیر
      چگونه میتوان ثابت کرد که شخصی زگیل تناسلی داشته و دیگری منتقل کرده....................در آقایان تشخیص براساس معاینه و دیدن زگیل هست و در موارد وجود ضایعه ی مشکوک از اون ضایعه نمونه برداری و تست PCR می شود. گاه برخی از ابتدای مجرا نیز تست PCR نمونه گیری می کنند.
      در عکس دوم ضایعه ی سیاه مشکوکی در بیخ و زیر آلت دیده می شود که البته چون خیلی برجسته نیست احتمال دارد خال باشد گرچه می توان برای تست PCR نز ازش نمونه گیری کرد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 661 مشاهده پرسش
    باسلام
    من 18 سالمه..که طی 5.6 سال استمنا کردم و اما خدا رو شکر الان ترک کردم.حال وقتی استمنا میکنم طی 10_15 ثانیه طول نمیکشه که منی از من خارج میشود..
    1.ایا این زود انزالی در زندگی زناشویی هم ادامه دارد یعنی در اینده.و مشکل ایجاد میشود؟.
    2.ایا علامی از عقیمی در من هست.?
    با تشکر از شما اقای جباری
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زود انزالی بر اساس داشتن روابط طبیعی جنسی با جنس مخاف تعریف و مشخص می شود
      زودانزالی دال بر عقیمی نیست
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 708 مشاهده پرسش
    باا سلام وخسته نباشید اقای دکتر من چند روزه دچار مشکلی شدم که کلی دنبال بیماریش گشتم تا با سایت شما اشنا شدم و فکر میکنم علایم هیدروسل رو داره
    من پسری 23 ساله و مجرد هستم چند روزه من در نوک التم حس گردش یا جریان داشتن چیزی مث ادرار یا خون رو دارم حتی بعد از ادرار هم این حس شارش هستش و مشکلی از بابت ادرار یا نعوظ هم ندارم فقط این موضوع نگرانم کرده البته اقای دکتر این حس وقتی تحریک میشدم و الت نعوظ میشد هم بمن دست میداد که با فشار دادن نوک الت انگار قطع میشد اما الان در حالت عادی و مرتب این حس بامنه با تشکر
    1. تصویر کاربر علی شنبه ۱۹ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      اقای دکتر این نکته رو هم بگم که فقط همون حس فشار یا جریان داشتن چیزی در نوک الت رو دارم وتغییری در اندازه بیضه نیست
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      این حالت هیدروسل نیست. و علائمی که ذکر می کنید غیر اختصاصی است و نمی توان بیماری خاصی را مطرح کرد لذا بهتره معاینه شوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط