درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (51 امتیاز)
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،سوالم از پاسخ شماست،شما گفتید لیزر بشه،اگه لیزر درمانی بشه،دوباره عود نمی کند؟به نظر شما درمان لیزر بهتره یا اینکه اصلا درمانی صورت نگیرد؟و سوال دومم،من مجرد هستم و این بیماری میتونه در ارتباط با همسرم در آینده مشکلی رو ایجاد کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام‌
      مشکل تان و پ‌پاسخ من چی بود؟ میشه کلش رو مجدد اینجا بگذارید؟
    2. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      تتت
    3. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      آقای دکتر ببخشید همون موردی که گفتید آنژیو کراتوم است اگه خواستی بیار تا لیزر درمانی کنم تصویرم ارسال کردم و شما ویس گذاشته بودید
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر shirin یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 492 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عزیز
    آقای دکتر من سه هفته پیش متوجه یک زیگیل مانندی در کشاله رانم شدم و اهمیت ندادم بعد یه هفته با تیغ اصلاح کردم بعد یه هفته دیدم اون قسمت کشاله رانمم زده و جوشای ریزم کنارش هست و چندتا روی رونم .به نظر شما مولوسکومه یا فولیکول یا اگزما؟ اگه مولوسکومه خطرناکه باید حتما برم دکتر یا خودش خوب میشه. چند روزه دارم روغن چای و جوجوبا میزنم اشکالی نداره؟خطرناکن؟چقد طول میکشه تا خوب شه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      این جوش ها مولوسکوم هستند و خطرناک نیست خوب میشه ولی شش تا دوازده ماه طول می کشه تا خوب بشه تیغ زدن لیف زدن حوله کشیدن خاراندن پخشش می کنه. بهتره برای درمان حضورا مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    یکماه پیش عفونت اداراری گرفتم
    جواب آزمایش خون وادرار خوب بود
    تست پی اس آ هم نیم بود
    دو هفته چرک خشک کن خوردم
    الان هم تکرر ومشکل ادرای خوب شده
    اما بعضی موقعها ادرارم دو شاخه میشه
    مشکلی هست؟
    در ضمن جایی خواندم بیماریهایی مثل سوزاک میتواند خطر سر طان پروستات را افزایش دهد.
    ابن مطلب درست است؟
    مثلا من وقتی جوان بود حدود 20 سال پیش سوزاک گرفتم ودرمان کردم ومشکلی هم تا به امروز نداشتم.فکر کنم در صورت عدم درمان والتهاب مزمن ممکن است صادق باشد.درست است دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      اگر‌پی اس آ نیم ‌هست موضوع سرطان برایتان مطرح‌نیست و دو شاخه شدن‌ادرار نشانه ی سرطان پروپستات نیست
    2. تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      البته دکتر بعضی موقعها دوشاخه میشه همیشگی نیست
      مشکلی هست؟
    3. تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      دکتر قسمت دوم سئوالم رو هم جواب ندادید
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما.
    1=من 27سالمه و مدت 8یا9 سال بصورت پراکنده خود ارضایی میکنم.مایع منی من چسبندگی اولیه خودشو نداره و میخوام ببینم در زمان ازدواج و بچه دار شدنم مشکل ایجاد میشه یا ن.زود انزالیم که شاید به 10ثانیه هم نرسه برطرف میشه.
    2=من بیشتر نگرانیم‌بچه دار شدنه و وقتی به این موضوع فکر میکنم باعث خودارضایی من میشه.خدمت شما که اگه مشکلی برام پیش اومده روراست بگید بهم ولی اگه اینطور نیس چطوری این مشکلو حل کنم (کتاب هم بگید میخونم چون کتاب خونم) و چه تغذیه ای برای رفع عوارض مناسبه؟
    اینو هم اضافه کنم به خاطر خجالت نمیتونم دکتر برم اگه برای من کمی وقت بذارید ممنون میشم و اگه هزینه ای باشه میدم. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      برای اطلاع از وضعیت باروری و‌کیفیت اسپرم بایستی آزمایش منی انجام دهید ولی بعنوان یک قاعده ی کلی خودارضایی در حد معمولش تاثیر چندانی در باروری ندارد
    2. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام ممنون از پاسخ شما همچنین وقتی که گذاشتید.
      من به صورت افراطی ترین حالت هفته ای دوبار بوده در این مدت شاید ۶_۷دفه شده که خیلی افراطی تر بود در این حالت ممکنه مشکلی ایجاد شده باشه.
      آزمایش اسپرم چقد هزینه داره؟
      پیش چه دکتری باید رفت‌ممنون؟
      چون من میخوام ازدواج کنم میخوام ببینم اگه مشگلی پیش میاد زندگی کسی و خراب نکنم.
      این سوال منم بی جواب موند که برای کاهش عوارض باید چه غذایی بخورم؟
      اگه کتابی هست که بتونم مطالعه کنم و بهم کمک کنه معرفی کنید.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
    4. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      از وقتی که گذاشتین ممنون.خدا خیرتون‌بده.این مشکل خیلی گستره در بین جوانان وجود داره و نگران کننده اس.شما که علم این کارو دارید حرکتی کنید به حال این جوونا.
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      🙏🙏🙏
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر هاشم یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. چند وقته یکسری ضایعات پوستی روی کشاله رانم دیدم که عکسشون میفرستم و نمیدونم چی هستن. آیا زگیل تناسلی هستن؟چه بیماری هست؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      ریزتر آن هستند که قطعی بتوان نظر داد ولی به نظر من ظاهرشان شبیه زگیل نیست. اگر رابطه ی جنسی غیر ایمن نداشته اید که قطعا زگیل نیست.
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام من 32 سالمه و1ماه مبتلا به زگیل تناسلی شدم.نزدیک 8 سالی هم هست که قارچ دارم.این اواخر هم خیلی شدیدتر شده.علت زگیلها از این میتونه باشه یا نه؟اگر نه از چیه؟کلن علت پیدایش زگیل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی در اثز تماس جنسی معمولا ایجاد می شود و البته اگر شما مدت زیادی است که قارچ دارید احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف هست یا بیماری مثل دیابت دارید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط