درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (51 امتیاز)
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    من قبلا عمل بیضه کردم الان آلتام 115هستش میخواستم بیبینم چه کارکنم تا بزرگتربیشه آیا میشه با1150سانتیمتر ازدواج کنم مشکلی پیش نمیاد داروی هست که بزرگتر کمی بیشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      ۱۱ و نیم سانت نرمال هست و مشکل جدی در رابطه ایجاد نمی کند. برای آشنایی با نحوه ی اندازه گیری سایز آلت و روش جراحی افزایش سایز آلت و همچنین عوارض و میزان اثربخشی آن به لینک زیر مراجعه کنید
      https://drjabbari.com/1954
  • تصویر کاربر نادر سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام . اخیرا در قسمت سر الت . دو قسمت شبیه سوختی و خیلی کوچک مشاهده کردم که بدون‌خارش است وکمی احساس سوزش در صورت دست زدن و تماس پارچه را حس می کنم آیا کمی نگزانم . آیا می تواند زگیل تناسلی باشد .
    چند ماه قبل هم اینحوری شد اما خودش رفع شد
    چیزی شبیه سوختگی است و کمی قرمز میشه . لطفا راهنمایی کنید.
    اگر دارو و یا پمادی نیاز است باز هم راهنمایی بفرمایید ممنون میشم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      به نظرم زگیل نیست. از پماد هیدروکورتیزون می توانید استفاده کنید
  • تصویر کاربر بهار سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.پدر اینجانب که 70ساله هستن .و چند سالی است که دچار دیابت هم هستن .پارسال باعوارض تکرار ادرار همراه با سوزش و ادرار خونی.به دکتر ارولوژیست مراجعه کردن که تشخیص سنگ مثانه و همچنین بزرگی پروستات ایشان داده شد.و به تجویزدکتر مربوطه تحت عمل جراحی قرار گرفتن .اما بعد از چندین هفته بعدازعمل اثار بهبودی در ایشان دیده نشد.وهمچنان دچار سوزش و تکرار ادرار بودن..و بارها در طی یکسال بعداز عمل هم به دکتر جراح خودشان و هم دکتر متخصص دیگر نیزمراجعه و هربار با تجویزداروهایی مشکل ایشان هنوز برطرف نشده.که بنا به شدت گرفتن دوباره ی علایم سوزش و چکه چکه امدن ادرار و تکرار آن دوباره به دکتر متخصص در تبریز مراجعه نمودیم که این بار اقای دکتر متخصص دیگر باز هم دستور بستری در بیمارستان و عمل جراحی پروستات را دادن...من سوالم از شما اینست که چرا این پروسه ی درمانی پدرم این همه طولانی شده...چه عاملی باعث شده هنوز بعد از عمل جراحی و درمان های دارویی هنوز بهبودی حاصل نشود ..ایا قصور دکتر جراح عاملش هست یا چی؟اینم بگم که همان دکتری که ایشان را جراحی نمودن بعد از عمل که برا معاینه پدرم از سوزش و عدم بهبودی به ایشان گلایه میکردن آن دکتر جراح در جواب میگفتن علت عدم بهبودی ناشی از بدن شماس...اگر راهنمایی برای اینجانب لطف کنید ممنون میشوم..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      سوزش و تکرر ادرار در سن پدر شما هم می تواند به دلیل بزرگی پروستات باشد که طبیعتا درمانش ابتدا دارویی است ولی با توجه به وجود سنگ مثانه انتخاب روش جراحی نیز مناسب و صحیح می باشد ولی با توجه به دیابت پدرتان یکی از علل دیگر علائم ادراری ایشان می تواند دیابت باشد که طبیعتا جراحی تاثیری روی این قضیه ندارد. برای افتراق این دو از هم (علل بزرگی پروستات و دیابت) نیاز به تست یورودینامیک (یا همان نوار مثانه) هست. البته در جراحی به روش بسته گاه امکان برداشته نشدن کامل پروستات یا تنگ شدن مجرا وجود دارد که این ها از عوارض قابل پیش بینی عمل بوده و معمولا با عمل مجدد برطرف می شود و قصور جراح محسوب نمی گردد.
  • تصویر کاربر بهار سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.پدر اینجانب که 70ساله هستن .و چند سالی است که دچار دیابت هم هستن .پارسال باعوارض تکرار ادرار همراه با سوزش و ادرار خونی.به دکتر ارولوژیست مراجعه کردن که تشخیص سنگ مثانه و همچنین بزرگی پروستات ایشان داده شد.و به تجویزدکتر مربوطه تحت عمل جراحی قرار گرفتن .اما بعد از چندین هفته بعدازعمل اثار بهبودی در ایشان دیده نشد.وهمچنان دچار سوزش و تکرار ادرار بودن..و بارها در طی یکسال بعداز عمل هم به دکتر جراح خودشان و هم دکتر متخصص دیگر نیزمراجعه و هربار با تجویزداروهایی مشکل ایشان هنوز برطرف نشده.که بنا به شدت گرفتن دوباره ی علایم سوزش و چکه چکه امدن ادرار و تکرار آن دوباره به دکتر متخصص در تبریز مراجعه نمودیم که این بار اقای دکتر متخصص دیگر باز هم دستور بستری در بیمارستان و عمل جراحی پروستات را دادن...من سوالم از شما اینست که چرا این پروسه ی درمانی پدرم این همه طولانی شده...چه عاملی باعث شده هنوز بعد از عمل جراحی و درمان های دارویی هنوز بهبودی حاصل نشود ..ایا قصور دکتر جراح عاملش هست یا چی؟اینم بگم که همان دکتری که ایشان را جراحی نمودن بعد از عمل که برا معاینه پدرم از سوزش و عدم بهبودی به ایشان گلایه میکردن آن دکتر جراح در جواب میگفتن علت عدم بهبودی ناشی از بدن شماس...اگر راهنمایی برای اینجانب لطف کنید ممنون میشوم..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      سوزش و تکرر ادرار در سن پدر شما هم می تواند به دلیل بزرگی پروستات باشد که طبیعتا درمانش ابتدا دارویی است ولی با توجه به وجود سنگ مثانه انتخاب روش جراحی نیز مناسب و صحیح می باشد ولی با توجه به دیابت پدرتان یکی از علل دیگر علائم ادراری ایشان می تواند دیابت باشد که طبیعتا جراحی تاثیری روی این قضیه ندارد. برای افتراق این دو از هم (علل بزرگی پروستات و دیابت) نیاز به تست یورودینامیک (یا همان نوار مثانه) هست. البته در جراحی به روش بسته گاه امکان برداشته نشدن کامل پروستات یا تنگ شدن مجرا وجود دارد که این ها از عوارض قابل پیش بینی عمل بوده و معمولا با عمل مجدد برطرف می شود و قصور جراح محسوب نمی گردد.
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 561 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما. بر روی کیسه بیضه بنده مدتهاست مویرگها ملتهب بوده و منجر به گره های خونی خیلی کوچک متعدد مثل خال بر روی کیسه شده است. گاهی اوقات این توده ها سرباز کرده و خونریزی می کنند. لطفا در خصوص نوع بیماری و نحوه درمان راهنمایی بفرمایید. متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۳۱ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      برای تشخیص نوع بیماری نیاز به معاینه هست ولی با توضیحات شما احتمالا آنژیوکراتوم هست و درمانش لیزر می باشد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 578 مشاهده پرسش
    سلام من 32 سالمه و1ماه مبتلا به زگیل تناسلی شدم.نزدیک 8 سالی هم هست که قارچ دارم.این اواخر هم خیلی شدیدتر شده.علت زگیلها از این میتونه باشه یا نه؟اگر نه از چیه؟کلن علت پیدایش زگیل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی در اثز تماس جنسی معمولا ایجاد می شود و البته اگر شما مدت زیادی است که قارچ دارید احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف هست یا بیماری مثل دیابت دارید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط