درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (51 امتیاز)
  • تصویر کاربر محمدصفاری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکترجباری عزیز ممنون ازابزاری که درخدمت مابیماران قراردادید. من 43سالمه طی عمل قلب که درکودکی انجام دادم ،دچارآسیب مجاری شدم که همان اوایل توسط دکترمحمودکبیری دراصفهان عمل شدم وبیست سالی تقریبا مشکلی نداشتم تا شش سال پیش که تاحالا سه مرتبه عمل اروترومی انجام دادم که آخریش توسط دکترسیدجلیل حسینی درتهران بود. عکس آخری گویای مجدد تنگی است که حتی بدترازقبل شده .می خواستم ازتون بپرسم آیا باعمل باز ،بیماری من تموم میشه؟ آیابااین عمل مشکلی درروابط جنسی وزناشویی برای من بوجود نمیاد؟ممنون میشم کمکم کنید.خیلی حال روحی خوبی ندارم،میتونم امیدبرای بهبود داشته باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      یورتروتومی برای شما درمان مناسبی نیست و هربار یورتروتومی شرایط شما را بدتر و شانس موفقیت با جراحی باز را کمتر می کند. شما بایستی جراحی باز شوید. اگر سابقه ی جراحی نداشتید میزان موفقیت 100 % بود ولی با توجه به سابقه جراحی احتمال موفقیت 90 تا 95 درصد هست و در مورد احتمال ناتوانی جنسی نیز با توجه به سابقه ی جراحی قبلی نمی توان نظر قطعی داد
  • تصویر کاربر رنجبر سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام
    من قبلا جواب پاتولوژى رو واستون فرستادم الان ٢ سوال دارم،
    ١. من باكره هستم نيازى به آزمايش پاپ اسمير هست كه انجام بدم؟
    ٢. من زگيل هامو به طور كامل ليزر كردم و اثرى ازش نيست، اگر رابطه با كسى برقرار كنم چقدراحتمال داره كه اون طرف هم مبتلا به اين ويروس بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      ١. من باكره هستم نيازى به آزمايش پاپ اسمير هست كه انجام بدم؟............................خیر
      ٢. من زگيل هامو به طور كامل ليزر كردم و اثرى ازش نيست، اگر رابطه با كسى برقرار كنم چقدراحتمال داره كه اون طرف هم مبتلا به اين ويروس بشه؟..................نمیشه گفت چقدر احتمال دارد ولی احتمالش هست چون گرچه ضایعه ای ندارید ولی شاید نهفته چیزی باشد
  • تصویر کاربر امير پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام. من ٣ ماه پيش دچار سوزش وخارش در ناحيه آلت تناسليم شدم كه بعد از ٣ روز ديدم كه ترشحات زيادي هم از آلتم شروع شد. در سوئد زندگي ميكنم . قبل از ١ماه از اين مشكل با فرد ديگه نزديكي داشتم. وقتي به دكتر مراجعه كردم أزمن آزمايش ادرار گرفتن و كشت ادرارهم كردن ولي هيچ چيزي نشان نداد با اينكه ترشح زيادي داشتم. بعد از ٢ روز ترشحم بيشتر شد ودرد زيادي داشتم وقتي آلتم بزرگ ميشد دوباره به دكتر رفتم آزمايش از ترشح و ادرار از من گرفتن. گفتن منفي هست نه كلامديا نه گونري و نه اوراپلاسم گرفتي شايد عفونت عادي هست. به من Doxyferm دادن به مقدار ١٠ عدد كه ٢ عدد روز اول وبقيه ٨ روز را روزي ١ عدد. ترشحم خوب شد ولي سوزش وخارش درسر آلتم هنوز هم دارم وقتي ادرار هم ميكنم. ٣ هفته بعد از آن دوباره رفتم ودوائره همان آزمايشها را گرفتن و گفتن نرماله چيزي نيست. ولي چون درد در بيضه داشتم كليه سمت چپ هم احلي درد كمي داشتم به من به مقدار ٥٠ عدد سيپروفلوكساسين ٥٠٠ تجويز كردن١ عدد در روز و ١ عدد در شب. الان وقتي نزديكي هم دارم بعد از إنزال سوزش ادرار دارم. احساس ميكنم خوب نشدم أصلا . فقط ترشح ندارم. خيلي ميترسم. چون با خانوم خودم هم قبل از بيماري تماسهاي زيادي بدون كاندوم داشتم. اينو هم بگم من فقط ٢ بار قبل از بيماريم در آن ماه تماس بدون كاندوم اون هم با يك شخص بغير از خانومم داشتم. دكتر اينجا ميگه شايد سنگ كليه يا مشكلي در كليه هاين داري. ميشه منو راهنمايي كنين؟ آيا اين بيماري ترسناكي هست يا نه؟ اگه ميشه جواب را به ايميلم بفرستيد . من شماره ايران را ندارم و اين شماره واسه برادرم هست. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      براساس گفته های شما متاسفانه دیر و ناقص درمان شده اید و احتمالا عفونت تان مزمن شده است. همسرتان هم حتما بایستی همزمان با شما درمان شوند. لووفلوکساسین و داکسی سیکلین برای مدت یک ماه شاید درمان مناسبی برای شما باشد
    2. تصویر کاربر امير چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      ممنون مرسي ولي اينجا چون ميگن ما چيزي در آزمايشها نميبينيم نميتونيم آنتي بيوتيك بديم . اينارو چطوري ميتونم تهيه كنم . وطريقه مصرف چكونه هست با چه دوزي؟
    3. تصویر کاربر امير چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      با عرض سلام
      ميتونين در مورد مقدار داروها و دوز آنها وطريقه مصرفشان من را راهنمايي كنين. يكي هم ميخواستم بدونم آزمايش ادرار و كشت ادرار أصلا چيزي نشان نداده. ميشه كه اين جوري باشه تَو آزمايش هيچ چيز ديده نشه؟ چون چند بار از من آزمايش گرفتن. و اگه اينها رو نتونم مصرف كنم چه مشكلاتي پيش مياييد؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      لووفلوکساسین 500 روزی یک عدد و داسیسیکلین هر 12 ساعت با یک لیوان پر آب و تا نیم ساعت بعدش دراز نمی کشید
      يكي هم ميخواستم بدونم آزمايش ادرار و كشت ادرار أصلا چيزي نشان نداده. ميشه كه اين جوري باشه تَو آزمايش هيچ چيز ديده نشه؟ ...........................اگر مشکل از پروستات باشدبله میشه
      و اگه اينها رو نتونم مصرف كنم چه مشكلاتي پيش مياييد؟................................مشکل جدی رخ نمیده بجز همین اذیت هایی که الان دارید
    5. تصویر کاربر امير پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      ممنون از راهنماييتون. بس در مورد بيماري جنسي چون چيزي نشون نداده مطمئن بشم كه بيماري مقاربتي نيست و شايد پروستات باشه. البته اين هم بگم من مدت زيادي هست تقريبا ١ سال كه قرص اوكسيكدون ٥ ميليگرم دارم استفاده ميكنم به علت اينكه ديسك كمر وگردن دارم وعمل ديسك گردن واسم كردن چون درد دارم دكتر واسم تجويز ميكنه به علت دردهايم. ميشه عوارض اين قرص باشه؟فقط ميخوام مطمئن باشم كه بيماري جنسي نباشه.ممنون از لطفتون .
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      در مورد عارضه ی قرص بایستی با پزشک معالج تان مشاوره کنید. البته احتمالا این بیماری مقاربتی بوده که الان پروستات را گرفتار کرده است
    7. تصویر کاربر امير پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      ممنون اگه متخصص اورولوژي برم ميتونن تشخيص بدن؟ اون موقع ميتونم درمان بشم ؟
    8. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      بله حتما
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر Khatere سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    Salam mikhastam bedunam aya vaseye darman zigil dastgaye leiser baham tafavoti daran? Chon man shahrestanam va mikham bedunam aya agar tasiri dar ode zigil daran biam tehran
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      من لیزر دی اکسید کربن استفاده می کنم (لیزر CO2) و اطلاعی از دستگاه دیگر مراکز و شهرستان ها ندارم ولی برخی کوتر می کنند به اسم لیزر
  • تصویر کاربر ساراحسني چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    اگر آقایی ضایع پوستی بر روی آلت تناسلی خود نداشته باشد میتوان قطعی گفت که او زگیل تناسلی ندارد؟
    چگونه میتوان ثابت کرد که شخصی زگیل تناسلی داشته و دیگری منتقل کرده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      اگر آقایی ضایع پوستی بر روی آلت تناسلی خود نداشته باشد میتوان قطعی گفت که او زگیل تناسلی ندارد؟ ............................خیر
      چگونه میتوان ثابت کرد که شخصی زگیل تناسلی داشته و دیگری منتقل کرده....................در آقایان تشخیص براساس معاینه و دیدن زگیل هست و در موارد وجود ضایعه ی مشکوک از اون ضایعه نمونه برداری و تست PCR می شود. گاه برخی از ابتدای مجرا نیز تست PCR نمونه گیری می کنند.
      در عکس دوم ضایعه ی سیاه مشکوکی در بیخ و زیر آلت دیده می شود که البته چون خیلی برجسته نیست احتمال دارد خال باشد گرچه می توان برای تست PCR نز ازش نمونه گیری کرد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام من 32 سالمه و1ماه مبتلا به زگیل تناسلی شدم.نزدیک 8 سالی هم هست که قارچ دارم.این اواخر هم خیلی شدیدتر شده.علت زگیلها از این میتونه باشه یا نه؟اگر نه از چیه؟کلن علت پیدایش زگیل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی در اثز تماس جنسی معمولا ایجاد می شود و البته اگر شما مدت زیادی است که قارچ دارید احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف هست یا بیماری مثل دیابت دارید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط