درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (51 امتیاز)
  • تصویر کاربر اکبر شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    آلت من به سمت پایین کج میباشد آیا راه درمانی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام
      تنها راه درمان کجی آلت جراحی است
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام با عرض سلام و خسته نباشید: من الان یه 3تا4سالی هس که ادرارم سوزش شدید داره و بعضی مواقع هم یه قطره یا دو قطره خون از ادرارم خارج میشه ؛ چه دارویی برای این بیماری مفیده و چیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام
      قبل از تجویز دارو توصیه می کنم بررسی های اولیه را انجام دهید تا علت احتمالی مشکل تان مشخص شود لذا ابتدا بایستی حضورا به پزشک مراجعه کنید و با سونوگرافی و آزمایش ادرار و سیتولوژی ادرار ارزیابی شوند
    2. تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      آقای دکتر من چندبار رفتم پیش دکتر ؛ولی هیچکدوم نتونستن که ۲تا قرص مفید بنویسن ؛حالا از شما خواهش میکنم چه قرصایی بخورم تا این سوزش ادرار برطرف بشه
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      اطلاعات شما براي تجويز دارو خيلي ناقص است در واقع من نه شما رو معاينه كردم نه مشخصات و سابقه اي ازشما ندارم و نه ازمايشات و سونو و سيتولوژي ادرار شما را ديده ام لذا امكان تجويز دارو از اين طريق نيست
    4. تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر ؛من ادرارم سوزش داره و بعضی از مواقع هم ۱یا دوقطره خون میاد بیرون ،همیشه برای ادرار سوزش دارم ؛اگه میشه قرص یا پنی سیلین چیزی معرفی کنید ؛هرچی شد با خودم خودم گردن میگیرم ؛ حقیقتش من چندبار رفتم مطب دکترهای اطرافم ولی هیچ فایده ای نداشت چون چیزی بلد نبودن ؛حالا ازشما خواهش میکنم چندتا قرص معرفی کنید هرچی شد بامن
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      قرص ترازوسين و تاوانكس
    6. تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      ممنون خدا خیرت بده ؛فقط اگه میشه روش خوردن قرص ها رو بهم بگین که تو 1روز چندبار مصرف کنم
      واقعا ممنونم.
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      ترازوسين ٢ ميلي شبي يكي براي شش ماه
      تاوانكس ٥٠٠ روزي يكي براي سي روز
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر . یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام دور آلتم و در محل ختنه گاه تورم وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام
      حساسيت، عفونت و ضربه ناشي از سكس يا خودارضايي سه عاملي است كه مي تواند عامل اين قضيه باشند در صورت عدم بهبودي در روزهاي اينده حضورا به پزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 2136 مشاهده پرسش
    با سلام من و همسرم جهت بررسی دلایل احتمالی در تاخیر بارداری به مرکز ناباروری ابن سینا مراجعه کردیم که طبق آزمایش مورفولوژی فقط 2 درصد از اسپرم ها نرمال اعلام شد (رنج نرمال بالای 4 درصد) و طبق سونوگرافی واریکوسل هم ندارم. دکتر مرکز معتقد بود تنها روش ICSI خواهد بود اما قبلش یک مرحله IUI هم توصیه کرد. با این وجود ما تصمیم گرفتیم قبل از استفاده از روش های کمک بارداری درمان غذایی و دارویی رو هم امتحان کنیم، بعد از دوهفته مجدد در آزمایشگاه مرکزی آزمایش دادم که این بار با یک روش اندازه گیری دیگر تعداد اسپرم با مورفولوژی نرمال 55 درصد (رنج نرمال بالای 60 درصد) اعلام شد. اکنون با توجه به این که روش این دو آزمایشگاه متفاوت بوده میخواستم بپرسم شرایط بهبود پیدا کرده یا نه؟ و این که توصیه میکنید چند ماه با همین روش غذایی دارویی (قرص Fertilaid و خوراکی های گرم) ادامه بدیم و در صورت عدم موفقیت بعدا سراغ روش های دیگر برویم. (تصاویر دو آزمایش نیز به پیوست می باشد) با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام
      برای مقایسه نتایج، بایستی هر دو آزمایش را در یک آزمایشگاه انجام دهید.
      اگر سن تان زیر ۳۰ سال هست می توانید چند ماهی صبر کنید
    2. تصویر کاربر حسن شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      با سلام
      یعنی انحراف 8 درصد از میزان نرمال نسبت به انحراف 50 درصدی از میزان نرمال، دلیلی بر بهبود شرایط نمیتونه باشه؟
      به فرض تنها آزمایش دوم نظرتون در خصوص امکان باروری به روش طبیعی چیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      براساس ازمايش دوم احتمال باروري به روش طبيعي وجود دارد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر منصور شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 490 مشاهده پرسش
    سلام در سال 92 بعلت سرطان پروستات تحت جراحی قرار گرفتم درسال 94 بعلت درگیری غدد لنفاوی لگنی رادیو تراپی شدم از اواخر سال گذشته دچار خونریزی مثانه همراه با لخته های خون که موجب انسداد مجری و حتی انسداد سوند میگردد شدم با انجام سیستوسکوپی و بیوپسی ، سیتولوژی ادرار ، نهایتا پت اسکن کامل به هیچ مورد خاص و حتی مشکوکی برخورد نشد تا بحال درمان خاصی بجز شستشوی مثانه نداشته ام اخیرا توسط انکولوژیست پیشنهاد تزریق آمپول مزنا شده است لطفا نظریه مشورتی وتوصیه های لازم درخصوص نحوه درمان و اقدامات لازم را ارائه بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 9 سال پیش)
      سلام
      من هم با mesna موافقم در شرایط فعلی شما شاید یکی از معدود گزینه های مناسب همین روش باشد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام من 32 سالمه و1ماه مبتلا به زگیل تناسلی شدم.نزدیک 8 سالی هم هست که قارچ دارم.این اواخر هم خیلی شدیدتر شده.علت زگیلها از این میتونه باشه یا نه؟اگر نه از چیه؟کلن علت پیدایش زگیل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی در اثز تماس جنسی معمولا ایجاد می شود و البته اگر شما مدت زیادی است که قارچ دارید احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف هست یا بیماری مثل دیابت دارید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط