درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (50 امتیاز)
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 17096 مشاهده پرسش
    سلام من ذرات بسیار ریز قرمز به اندازه دانه های شکر در ادرارم مشاهده کردم البته الان دو روزه که هر هشت ساعت قرص های کو آموکسیکلاو 650 و یک ماهه که عصر ها قرص مونته لوکاست و سیتیریزین استفاده می کنم به خاطر سینوزیت و آسم و اسپری symbicort turuhaler وBeklam هم استفاده می کنم. بیشترصبح ها هم پنتوپرازول استفاده می کنم .
    یک ماه پیش به خاطر آسم بستری بودم و هپارین و پردنیزول و تاوانکس هم یک ماه پیش مصرف می کردم. علت چه میتونه باشه؟ ممنووونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      علت درد می تواند خونریزی ناشی از سنگ، عفونت و با احتمال کمتر عوارض دارویی باشد ولی برای بررسی بیشتر نیاز به سونوگرافی و آزمایش ادرار و تست های انعقادی است
  • تصویر کاربر عذری پنجشنبه ۲۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1698 مشاهده پرسش
    با سلام مادرم قرص ویسول را برای بی اختیاری ادرار دریافت کرده است ولی به شدت بدتر شده طوری که هر 15 دقیقه باید به دستشویی برود و با توجه به از دست دادن اب بدن به حالت غش کردن و بی حالی شدید دچار شده آیا این عوارض دارو است؟ باید این دارو ادامه داده شود یا قطع گردد؟ سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      ویسول بیحالی ممکن است بدهد ولی باعث از دست رفتن آب بدن و تشدید بی اختیاری معمولا نمی شود
  • تصویر کاربر پسر یکشنبه ۲۷ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشيد آقاي دكتر براي اينكه فشار ادرارم ضعيف بود و دير شروع به ادرار مي كردم
    شما فرموديد ٣ ماه از بتانكول استفاده كنم
    الان ٢ روز هست دارم استفاده مي كنم
    ادرارم مشكل تر شده
    آيا بايد مصرف دارو را قطع كنم يا
    اينكه زمان ميبره تا اثر خودش را نشان
    بده ؟؟
    اگه زمان ميبره چند هفته طول مي كشه
    تا اثرش را نشون بده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      حداقل دو هفته ای ادامه دهید
    2. تصویر کاربر پسر چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      اگه بعد از ٢ هفته همچنان ادرارم ضعيف بود و تغييري نداشت
      مصرف را قطع كنم ؟
      و قرص جايگزيني هست ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      قرص جایگزینی نیست
    4. تصویر کاربر پسر جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      ببخشيد
      در اين موارد ترازوسين بهتر نيست ؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      خودتان فرمودید که ترازوسین اثربخش نبوده
    6. تصویر کاربر پسر شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      اثر بخش بود
      ولي چون فشارم را پايين مياورد قطعش كردم
      پس مي تونم به مدت ٦ ماه مصرف كنم ؟
      ٢ ميلي گرم يكي شب يكي صبح كافيه يا هروعده ٢ تا بخورم ؟
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۷ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      پس مي تونم به مدت ٦ ماه مصرف كنم ؟.......................بله
      ٢ ميلي گرم يكي شب يكي صبح كافيه يا هروعده ٢ تا بخورم ؟ ...........یکی صبح یکی شب
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر ژیلا شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    در آزمایش ادرار خون دیده شده با مقادیرWbc=0_1 وRbc=10_12وEpithelial Cells=1_2 در سونوگرافی کلیه در قطب فوقانی کلیه راست چندین گراول ادراری به طول های 3.6و3.3م م مشهود است.بقیه موارد نرمال بوده .عکس آن ضمیمه میگردد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      سن؟ شغل؟ مصرف سیگار؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سابقه بیماری؟
      سابقه مصرف دارو؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      وجود علائم ادراری مثل سوزش ادرار؟
    4. تصویر کاربر ژیلا چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      ۳۹ ساله زن عدم استفاده سیگار
      دبیر اموزش و پرورش
      سابقه کم خونی دارم که قرصهای فولیک اسید اهن وامپول نروبیوم گهگاه استفاده میکنم.
      به دلیل یایسگی زودرس حدود یکی دو سال است که قرص کلسیم روزانه یکی البته مههای اخیر خیلی مرتب استفاده نکرده ام
      علایم سوزش ادرار هم ندارم
      در ازمایشات اخیر گلبول سفید پایین امده در حد ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ بوده است
      عکسی از ازمایش اخیر خون را میفرستم که البته دردو نوبت با دو ازمایشگاه گرفته شده و گتایج با هم متفاوت است.در اولین فرصت باید ازمایش دیگری بگیرم برای مطمین شدن از جواب
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم آزمایش سیتولوژی ادرار در 3 نوبت انجام دهید و اگر نرمال باشد نیازی به اقدام تشخیص و یا درمانی دیگری نیست
    6. تصویر کاربر ژیلا جمعه ۲۵ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      تشکراز لطف شما.حتما انجام میدهم و جوابها را برایتان ارسال میکنم.
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      موفق باشید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر هابیل دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    من درد زیر شکم و نفخ شدید که از خواب بیدارم میکند دارم و ادرارم تیره است مخصوصا اول صبح ها و پهلوهام درد میگیره اگر دیر برم دسشویی و بعد از انزال دچار عفونت میشوم و بعد از مصرف تینیدازول خوب شدم اما بعد از اتمام دوره مصرف علایم برگشت و دفع ادرارم زیاد اما کم است و مقطع است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      در ازمایش ادرار همه چیز نرمال است و حتی رنگ ادرار هم طبیعی است و عفونت ندارید و سونوگرافی سیستم ادراری هم نرمال است. به نظر میاد مشکل شما بیشتر منشا گوارشی داشته و بایستی با متخصص گوارش مشورت کنید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 578 مشاهده پرسش
    سلام من 32 سالمه و1ماه مبتلا به زگیل تناسلی شدم.نزدیک 8 سالی هم هست که قارچ دارم.این اواخر هم خیلی شدیدتر شده.علت زگیلها از این میتونه باشه یا نه؟اگر نه از چیه؟کلن علت پیدایش زگیل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی در اثز تماس جنسی معمولا ایجاد می شود و البته اگر شما مدت زیادی است که قارچ دارید احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف هست یا بیماری مثل دیابت دارید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط