علت و درمان دیر انزالی در مردان با دارو

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

دیر انزالی می تواند به دلیل بیماری های مزمن، جراحی ها و و عوارض ناخواسته داروها باشد. همچنین ممکن است به دلیل سوء استفاده از مواد، یا بیماری های روانی مثل افسردگی، اظطراب یا استرس باشد. علت، هرچه که باشد، درمان دیر انزالی در آقایان امکان پذیر است.

علت دیر ارضا شدن مرد چیست؟

در خیلی از موارد، دیر انزالی به دلیل ترکیبی از بیماری های جسمی و روانی ایجاد می شود.

علت جسمانی دیر انزالی مردان

  •  ▪️برخی نقایص بدو تولد که دستگاه باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  •  ▪️آسیب به عصب های لگنی که ارگاسم و لذت جنسی را کنترل می کنند.
  •  ▪️برخی عفونت های خاص، مثل عفونت دستگاه ادراری
  •  ▪️جراحی پروستات
  •  ▪️بیماری های سیستم عصبی، مثل نوروپاتی دیابتی، سکته مغزی یا آسیب به طناب نخاعی
  •  ▪️اختلالات هورمونی، مثل کم کاری تیروئید یا پائین بودن سطح تستوسترون
  • انزال رو به عقب، حالتی که در آن منی به جای خروج از آلت تناسلی ، به سمت عقب و به داخل مثانه می ریزد.

ناتوانی جنسی در مردان

علت روانی دیر انزالی

افسردگی، اضطراب یا برخی دیگر بیماری های روانی

✔ اختلال در روابط زناشویی ناشی از استرس، ارتباطات ضعیف یا دیگر مشکلاتی که در روابط زناشویی رخ می دهد

✔ اضطراب درباره ی عملکرد و کارایی خود شخص

✔ داشتن تصویر ذهنی نامناسب از خود

✔ تابوهای فرهنگی و مذهبی

✔ تفاوت بین واقعیت رابطه جنسی با یک شریک و توهمات جنسی

دلایل دارویی دیر انزالی

داروها و دیگر موادی که می توانند باعث دیر انزالی شوند عبارتند از:

  • ▪️بعضی از داروهای ضدافسردگی
  • ▪️برخی داروهای کنترل کننده فشار خون
  • ▪️برخی داروهای ادرار آور
  • ▪️بعضی داروهای اختلالات روانی
  • ▪️برخی داروهای کنترل کننده تشنج
  • ▪️الکل – بویژه مصرف خیلی زیاد آن ( سوء مصرف الکل یا الکلیسم ها)

برای برخی از مردان ، یک مشکل جسمی جزئی که موجب تاخیر در انزال می شود می تواند منجر به اضطراب در باره ی انزال در طول یک رابطه جنسی شود. در نتیجه همین اضطراب ممکن است تاخیر در انزال را بدتر کند.

درمان ناتوانی جنسی

درمان دیر انزالی به علت زمینه ای ایجاد کننده ی آن بستگی دارد، ممکن است نیاز به تجویز دارو یا تغییر دارویی باشد که در حال حاضر استفاده می کنید، گاه نیاز به مشاوره با روانپزشک دارید، یا اینکه بایستی سوء استفاده از الکل یا مواد غیر مخدر را ترک نمائید.

درمان روانی دیر انزالی

روان درمانی می تواند به درمان مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب که باعث بروز دیرانزالي می شود کمک می کند. روان درمانی همچنین برای درمان مشکلات روانی که مستقیما روی توانایی انزال اثر می گذارند توصیه می شود.

قرص برای درمان دیر انزالی مردان

اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است باعث دیرانزالی شود، کاهش میزان مصرف یا تغییر دارو ممکن است مشکل را برطرف کند. گاهی اوقات تجویز دارو ممکن است به درمان دیر انزالی مردان کمک کند. هیچ دارویی نیست که بطور اختصاصی برای درمان دیرانزالی تائید شده باشد. داروهایی که برای درمان دیرانزالي بکار می رود اصولا برای درمان دیگر بیماری ها استفاده می شوند.

داروهایی که گاهی اوقات برای درمان دیرنزالی بکار می رود عبارتند از:

آمانتادین (که در درمان بیماری پارکینسون بکار می رود)

بوسپیرون ( که برای درمان اضطراب استفاده می شود)

سیپروهپتادین ( برای درمان آلرژی استفاده می شود)

درمان خانگی دیر انزالی مردان

از آنجایی که دیرانزالی اغلب ریشه در عوامل روانی، ارتباطی، یا مصرف داروها دارد، درمان‌های خانگی و غیردارویی که بر تغییر سبک زندگی و بهبود رابطه متمرکز هستند، نقش بسیار مهمی در مدیریت و بهبود آن دارند.

توجه: اگر دیر انزالی به تازگی و به صورت ناگهانی رخ داده، یا با علائم جسمی (مانند تغییر در میل جنسی، درد، یا ناتوانی در نعوظ) همراه است، ابتدا باید برای رد کردن علل پزشکی و دارویی (مانند دیابت، مشکلات هورمونی یا مصرف داروهای ضد افسردگی) به متخصص اورولوژی یا سکس‌تراپیست مراجعه کنید.

استفاده از لوسیون‌ها و روغن‌ها:

استفاده از ژل‌ها یا لوسیون‌های محرک و گرم‌کننده (غیر بی‌حس‌کننده) می‌تواند حساسیت را افزایش داده و به کوتاه‌تر شدن زمان انزال کمک کند. (برخلاف زودانزالی که در آن از مواد بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود.)

کاهش اضطراب و فشار عملکرد:

اضطراب در مورد زمان انزال می‌تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند که مشکل را بدتر می‌کند.

تکنیک حواس‌پرتی کنترل‌شده:

گاهی اوقات، تمرکز شدید بر روی تلاش برای انزال می‌تواند مانع شود. صحبت کردن درباره مسائل غیرجنسی در حین رابطه یا تمرکز نکردن بر روی انزال می‌تواند به کاهش فشار عصبی کمک کند.

تغییر محیط:

ایجاد فضایی راحت‌تر، استفاده از لباس‌های تحریک‌کننده یا موسیقی می‌تواند جو جنسی را تغییر داده و از یکنواختی روانی جلوگیری کند.

مدیریت استرس و خواب کافی:

استرس مزمن و کم‌خوابی باعث اختلال در تعادل هورمونی و عملکرد سیستم عصبی می‌شوند که هر دو می‌توانند دیر انزالی را تشدید کنند.

مدیتیشن (ذهن‌آگاهی):

تمرین روزانه ذهن‌آگاهی و تنفس عمیق، به کاهش اضطراب عمومی و اضطراب عملکرد جنسی کمک می‌کند.

ورزش منظم:

فعالیت بدنی، به ویژه ورزش‌های هوازی، به بهبود جریان خون در ناحیه تناسلی کمک کرده و سلامت روانی را ارتقا می‌دهد.

ترک الکل و مواد مخدر:

مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر می‌تواند سیستم عصبی را تضعیف کرده و در فرآیند طبیعی انزال تداخل ایجاد کند. قطع مصرف یا کاهش شدید آن، اغلب به طور چشمگیری عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشد.

تغییرات تغذیه‌ای و مکمل‌های طبیعی (طب سنتی):

در طب سنتی و تغییرات رژیم غذایی، تمرکز بر افزایش میل جنسی، انرژی و بهبود جریان خون است که می‌تواند به طور غیرمستقیم به انزال کمک کند.

اگرچه این مواد برای زودانزالی هم توصیه می‌شوند، اما هدف در دیر انزالی، افزایش انرژی و میل جنسی است که انزال را تسهیل می‌کند.

  • شکلات تلخ: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی است که سطح سروتونین و دوپامین را تعدیل کرده و به کاهش استرس و افزایش برانگیختگی کمک می‌کند.

  • موز و غذاهای حاوی ویتامین B6: موز حاوی آنزیم بروملین و ویتامین B6 است که برای تنظیم هورمون تستوسترون مهم هستند.

  • زنجبیل و عسل: این ترکیب گرم‌کننده به افزایش گردش خون در ناحیه تناسلی و تقویت قوای جسمی کمک می‌کند. (می‌توانید هر شب قبل از خواب یک قاشق مرباخوری از ترکیب پودر زنجبیل و عسل میل کنید).

  • غذاهای دریایی و مغزها (زینک و منیزیم): این مواد معدنی برای تولید تستوسترون و عملکرد عصبی-عضلانی حیاتی هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند قوای جنسی را تضعیف کند.

تمرینات کگل (Kegel Exercises)

تمرینات کگل که بیشتر برای درمان زودانزالی شناخته می‌شوند، می‌توانند به صورت کلی به تقویت عضلات کف لگن کمک کنند.

  • مکانیزم در انزال تأخیری: تقویت این عضلات به فرد کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر ارگاسم داشته باشد و احساسات جنسی را بهتر مدیریت و هدایت کند. (این تمرینات بیشتر بر کنترل تمرکز دارند، نه لزوماً تأخیر یا تسریع.)

  • روش انجام: عضلاتی را که برای قطع جریان ادرار استفاده می‌کنید، شناسایی کنید. آن‌ها را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه منقبض کرده، سپس رها کنید. این کار را در ۳ نوبت ۱۰ تایی در طول روز تکرار کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (238 امتیاز)
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    با سلام من يكي از بيمارانتون هستم ١6 روز پيش براي زگيل هام مراجعه كردم و شما بهم پماد الدرا دادين و من پماد رو به صورت مرتب يك شب در ميون استفاده ميكنم ولي الان 4 روزه كه نوك الت من ي جوش زده كه همراه با درد و سوزشه با توجه به اين كه من مدتهاست يني 6 ماهي هست كه رابطه جنسي هم نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      بیشتر شبیه واکنش حساسیتی می باشد و شاید حساسیت به آلدرا باشد به نظرم شاید بهتر باشد آلدرا را قطع کنید. می توانید روی این ضایعه ( تاکید می کنم فقط روی این ضایعه) به مدت یک هفته شب ها پماد هیدروکورتیزون بزنید تا بهتر شود مواظب باشید پماد با زگیل ها تماش نداشته باشد.
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۹ دی ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . واحدی هستم.
    دیروز مطبتون برام لیزر کردین و بنده همین الان رسیدم شهرمون ولی خانومم ی سری سوال خیلی ذهنشو درگیر کرده. با توجه به این که ما ی مقدار رابطه داشتیم ولی نه از نوع دخول و شما گفتین با این حال واکسن بزنن ایشون یعنی احتمال داره نگرفته باشن و از طرفی به بنده گفتین از مواد موبر استفاده نکنم چون پوست وقتی به حالت سرخی در میاد و نازک میشه احتمال عود زگیل بیشتر هست . ینی خانومم هم نباید هم از تیغ هم از این مواد استفاده کنه برای اصلاح ؟ و اون هم فقط از ماشین استفاده کنه ؟
    دوم اینکه با توجه به ویروسی که شما دیدین از روی فنوتیپش میتونین بگین آیا از نوع بدی هست یا نه ؟
    سوم اینکه با توجه به تجربتون چند درصد احتمال ریشه کنی ویروس توسط دستگاه ایمنی وجود داره ؟
    چهارم اگر در اینده فرزند داشته باشیم میتونه بگیره این ویروسو ؟
    و آخر اینکه ما بعد از آخرین تزریق گارداسیل میتونیم رابطه داشته باشیم یا اینکه باید بگزره چند ماه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      یعنی احتمال داره نگرفته باشن ؟............................احتمالش کم هست ولی چون دخول نداشتید شاید واکسن برای شان مفید باشد
      و از طرفی به بنده گفتین از مواد موبر استفاده نکنم چون پوست وقتی به حالت سرخی در میاد و نازک میشه احتمال عود زگیل بیشتر هست . ینی خانومم هم نباید هم از تیغ هم از این مواد استفاده کنه برای اصلاح ؟ و اون هم فقط از ماشین استفاده کنه ؟..........................بله هر دو بهتر است از ماشین استفاده کنید و حتی شانه هم بذارید که پوست را زخمی نکند
      دوم اینکه با توجه به ویروسی که شما دیدین از روی فنوتیپش میتونین بگین آیا از نوع بدی هست یا نه ؟......................از روی فنوتیپ نمی توان تشخیص داد ولی غالبا نوع کم خطر هستند.
      سوم اینکه با توجه به تجربتون چند درصد احتمال ریشه کنی ویروس توسط دستگاه ایمنی وجود داره ؟......................بر اساس برخی مطالعات ۳۰ درصد بخشی به میزان انتشار ویروس در سطح پوست تناسلی و بخشی به سیستم دفاعی بدن بستگی دارد
      چهارم اگر در اینده فرزند داشته باشیم میتونه بگیره این ویروسو ؟...........................خیر
      و آخر اینکه ما بعد از آخرین تزریق گارداسیل میتونیم رابطه داشته باشیم یا اینکه باید بگزره چند ماه ؟...................۲ هفته بعدش
    2. تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      ممنونم دکتر جان . فقط من تو سایتتون دیدم نوشته ممکنه اطراف مقعد هم بوجود بیاد این زگیل ها اما شما فقط بیضه ها و کشاله ران بنده رو با ذره بین معاینه کردین . این به این معنی هست که امکانش وجود زگیل رو نداشتم در اون نواحی یا علت دیگه ای بوده ؟ البته رابطه گذشته من از نوع همجسگرایی نبوده
      و اینکه آیا میشه از دستگاههای کرایو پن به صورت شخصی استفاده کرد ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۸ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      اطراف مقعد غالبا در خانم ها و همجنسگرابان هست
      از کرایوپن هم می توانید استفاده کنید
    4. تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۸ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      خیلی خیلی متشکرم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۹ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      سلامت باشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرشاد سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 7820 مشاهده پرسش
    سلام
    18 سال سن دارم
    حدود 4 سالی هست به عمل زشت خودارضایی عادت کردم
    بعد الان روده هام یکم وضعشون خراب شده در حدی که فردا وقت کولونوسکوپی دارم
    همه ی اینا به کنار حدودا دو روزه احساس درد خیلیییی خییلیییی خفیف در ناحیه ران اطراف بیضه ها با خود بیضه هام میکنم و رگ وسط بیضم یکم به سمت چپ اومده حدودا دوسه روزی هم هست رنگ ادرارم همش زرده و بوی نامطبوعی داره
    نوک آلتمم هر از گاهی یه سوزش جزئی داره
    نگرانم کرده میخواستم ببینم مشکل جدی میتونه باشه یا خیر
    سونوگرافی شکمم انجام دادم واسه روده درد و شکم دردی که داشتم همه چیم نورمال بود فقط یه لنفادنیت بود
    تو ازمایش ادراری هم که دادم yellow زده بودو clear همه چیش نورمال بود
    بعد سوال دیگه ای که داشتم اینه که این مشکل میتونه بر اساس فشار های دفع مدفوع باشه چون من مشکل دفع مدفوع هم دارم یکم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      به نظر من مشکل جدی ندارید و میتونه از همان فشارهای دفع مدفوع باشه چون سونو و آزمایش ادرار نرمال هست البته هر زمان توانستید سونوگرافی از بیضه ها هم انجام دهید. آب زیاد بنوشید و سعی کنید بتدریج خودارضایی را ترک کنید و این باور را داشته باشید که این کار امکانپذیر هست.
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    بنده عفونت بیضه داشتم
    دیر متوجه شدم(8ماه بعد)
    به طوری که سوزش ادار شدید(بخصوص بعد انزال)
    الان داروی انتی بیوتیک طبق تجویز پژشک مصرف کردم.
    با این که آزمایش من دیگر منی است ولی سوزش بعد انزال هنوز هست(با درجه کمتری)
    اگر انزال نداشته باشم مشکل زیاد اذیت کننده نیست.
    با این وجود چرا من هنوز سوزش و کمی ورم اپیدیدیم دارم؟؟؟(بیاری من تب مالت بوده)
    قبلا هم مزاحم وقتتون شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      گاه عفونت بطور کامل برطرف نمی شود و گاه نیز عفونت برطرف می شود ولی التهاب آن تا مدت های زیاد باقی می ماند و باعث این علائم می شود و سوزش و ورم باقی می ماند. لذا شاید نیاز به مصرف مجدد داروهای ضد التهاب و بعضا آنتی بیوتیک نیاز باشد.
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1796 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من 43 سال دارم و از درد مثانه و پروستات رنج ب شدت مخصوصا شب ها رنج میبرن درد به کشاله ی ران پام میزنه , تکرر ادرار دارم, در طول شب به طورمرتب دستشویی میرم و ادرارم کامل خارج نمیشود, پارسال رفتم دکتر معاینه شدم از طریق لوله گفتن ورم شدید پروستات دارید دارو دادن خوردم ولی خوب نشدم الان خیلی حالم بده , شما چه راه حلی پیشنهادمیکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      سابقه ی مصرف دارو؟
      سابقه ی بیماری؟
      نتیجه بررسی های شامل سونوگرافی، آزمایشات، نوار مثانه ؟
      سیگار؟
      شغل؟
      به نظرم بهتر است بررسی کاملی برای تان صورت گیرد
    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      چند سال اعتیاد ب داروی متادون
      جواب ازمایشاه ک الان دستم نیست حضورا برای دکتر میارم
      سیگار بله
      شغل ازاد
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      اگر سونوگرافی مثانه و پروستات و مثانه و آزمایش ادرار نرمال بوده و دیابت ندارید قدم اول ترک متادون هست و بعدش توصیه می کنم مدت ۳ ماه ترازوسین ۲ میلی شب ها و یوریناسین ۵ میلی روزها و فنازوپیریدین صبح و شب بخورید. مایعات ۲ لیتر حداقل روزانه یعنی حدود ۸ تا ۱۰ لیوان در روز
    4. تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      خیلی ممنونم اقای دکتر. چشم.
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 8 سال پیش)
      موفق باشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر مهران جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 489 مشاهده پرسش
    سلام و احترام بر دکتر عزیز
    میخاستم بدون در کشورهای پیشرفته آیا درمانی برای رفع رگیل و یا احتمالا حذف ویروس وجود دارد یا خیر؟ممکن است احیانا دارویی در ایران نباشد که موثر است و فقط در خارج از کشور یافت شود؟لطف بفرمایید راهنمایی کنید..متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      شلام
      خیر الان ارتباطات علمی به روز می باشد و اگر درمان قطعی وجود داشته باشد حتما پزشکان ایرانی هم در جریان هستند گرچه دارو امکان دارد در ایران نباشد لذا هنوز دارویی برای ریشه کنی ویروس hpv وجود ندارد
  • تصویر کاربر ناشناس دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 563 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. چند ماه پيش متوجه شدم در بغل ران و روی پوست بيضه چپ و زير بيضه نرسيه به مقعدم زگيل زده. با مراجعه به دکتر پوست و پس از معاينه با ليزر سوزانده شدند. پس از يکی دو ماه دوباره روی پوست بيضه راستم و يک مورد زير بيشه نرسيه به مقعد زگيل مشاهده کردم که با مراجعه به پزشک با دستگاه برقی انها را سوزاند. هر دو دکتر به من اصمينان خاطر دادند که منجر به سرطان نمی شود. خواستم نظر شما را بدانم؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      غالب زگیل ها به سرطان تبدیل نمی شوند.
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط