علت و درمان دیر انزالی در مردان با دارو

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

دیر انزالی می تواند به دلیل بیماری های مزمن، جراحی ها و و عوارض ناخواسته داروها باشد. همچنین ممکن است به دلیل سوء استفاده از مواد، یا بیماری های روانی مثل افسردگی، اظطراب یا استرس باشد. علت، هرچه که باشد، درمان دیر انزالی در آقایان امکان پذیر است.

علت دیر ارضا شدن مرد چیست؟

در خیلی از موارد، دیر انزالی به دلیل ترکیبی از بیماری های جسمی و روانی ایجاد می شود.

علت جسمانی دیر انزالی مردان

  •  ▪️برخی نقایص بدو تولد که دستگاه باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  •  ▪️آسیب به عصب های لگنی که ارگاسم و لذت جنسی را کنترل می کنند.
  •  ▪️برخی عفونت های خاص، مثل عفونت دستگاه ادراری
  •  ▪️جراحی پروستات
  •  ▪️بیماری های سیستم عصبی، مثل نوروپاتی دیابتی، سکته مغزی یا آسیب به طناب نخاعی
  •  ▪️اختلالات هورمونی، مثل کم کاری تیروئید یا پائین بودن سطح تستوسترون
  • انزال رو به عقب، حالتی که در آن منی به جای خروج از آلت تناسلی ، به سمت عقب و به داخل مثانه می ریزد.

ناتوانی جنسی در مردان

علت روانی دیر انزالی

افسردگی، اضطراب یا برخی دیگر بیماری های روانی

✔ اختلال در روابط زناشویی ناشی از استرس، ارتباطات ضعیف یا دیگر مشکلاتی که در روابط زناشویی رخ می دهد

✔ اضطراب درباره ی عملکرد و کارایی خود شخص

✔ داشتن تصویر ذهنی نامناسب از خود

✔ تابوهای فرهنگی و مذهبی

✔ تفاوت بین واقعیت رابطه جنسی با یک شریک و توهمات جنسی

دلایل دارویی دیر انزالی

داروها و دیگر موادی که می توانند باعث دیر انزالی شوند عبارتند از:

  • ▪️بعضی از داروهای ضدافسردگی
  • ▪️برخی داروهای کنترل کننده فشار خون
  • ▪️برخی داروهای ادرار آور
  • ▪️بعضی داروهای اختلالات روانی
  • ▪️برخی داروهای کنترل کننده تشنج
  • ▪️الکل – بویژه مصرف خیلی زیاد آن ( سوء مصرف الکل یا الکلیسم ها)

برای برخی از مردان ، یک مشکل جسمی جزئی که موجب تاخیر در انزال می شود می تواند منجر به اضطراب در باره ی انزال در طول یک رابطه جنسی شود. در نتیجه همین اضطراب ممکن است تاخیر در انزال را بدتر کند.

درمان ناتوانی جنسی

درمان دیر انزالی به علت زمینه ای ایجاد کننده ی آن بستگی دارد، ممکن است نیاز به تجویز دارو یا تغییر دارویی باشد که در حال حاضر استفاده می کنید، گاه نیاز به مشاوره با روانپزشک دارید، یا اینکه بایستی سوء استفاده از الکل یا مواد غیر مخدر را ترک نمائید.

درمان روانی دیر انزالی

روان درمانی می تواند به درمان مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب که باعث بروز دیرانزالي می شود کمک می کند. روان درمانی همچنین برای درمان مشکلات روانی که مستقیما روی توانایی انزال اثر می گذارند توصیه می شود.

قرص برای درمان دیر انزالی مردان

اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است باعث دیرانزالی شود، کاهش میزان مصرف یا تغییر دارو ممکن است مشکل را برطرف کند. گاهی اوقات تجویز دارو ممکن است به درمان دیر انزالی مردان کمک کند. هیچ دارویی نیست که بطور اختصاصی برای درمان دیرانزالی تائید شده باشد. داروهایی که برای درمان دیرانزالي بکار می رود اصولا برای درمان دیگر بیماری ها استفاده می شوند.

داروهایی که گاهی اوقات برای درمان دیرنزالی بکار می رود عبارتند از:

آمانتادین (که در درمان بیماری پارکینسون بکار می رود)

بوسپیرون ( که برای درمان اضطراب استفاده می شود)

سیپروهپتادین ( برای درمان آلرژی استفاده می شود)

درمان خانگی دیر انزالی مردان

از آنجایی که دیرانزالی اغلب ریشه در عوامل روانی، ارتباطی، یا مصرف داروها دارد، درمان‌های خانگی و غیردارویی که بر تغییر سبک زندگی و بهبود رابطه متمرکز هستند، نقش بسیار مهمی در مدیریت و بهبود آن دارند.

توجه: اگر دیر انزالی به تازگی و به صورت ناگهانی رخ داده، یا با علائم جسمی (مانند تغییر در میل جنسی، درد، یا ناتوانی در نعوظ) همراه است، ابتدا باید برای رد کردن علل پزشکی و دارویی (مانند دیابت، مشکلات هورمونی یا مصرف داروهای ضد افسردگی) به متخصص اورولوژی یا سکس‌تراپیست مراجعه کنید.

استفاده از لوسیون‌ها و روغن‌ها:

استفاده از ژل‌ها یا لوسیون‌های محرک و گرم‌کننده (غیر بی‌حس‌کننده) می‌تواند حساسیت را افزایش داده و به کوتاه‌تر شدن زمان انزال کمک کند. (برخلاف زودانزالی که در آن از مواد بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود.)

کاهش اضطراب و فشار عملکرد:

اضطراب در مورد زمان انزال می‌تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند که مشکل را بدتر می‌کند.

تکنیک حواس‌پرتی کنترل‌شده:

گاهی اوقات، تمرکز شدید بر روی تلاش برای انزال می‌تواند مانع شود. صحبت کردن درباره مسائل غیرجنسی در حین رابطه یا تمرکز نکردن بر روی انزال می‌تواند به کاهش فشار عصبی کمک کند.

تغییر محیط:

ایجاد فضایی راحت‌تر، استفاده از لباس‌های تحریک‌کننده یا موسیقی می‌تواند جو جنسی را تغییر داده و از یکنواختی روانی جلوگیری کند.

مدیریت استرس و خواب کافی:

استرس مزمن و کم‌خوابی باعث اختلال در تعادل هورمونی و عملکرد سیستم عصبی می‌شوند که هر دو می‌توانند دیر انزالی را تشدید کنند.

مدیتیشن (ذهن‌آگاهی):

تمرین روزانه ذهن‌آگاهی و تنفس عمیق، به کاهش اضطراب عمومی و اضطراب عملکرد جنسی کمک می‌کند.

ورزش منظم:

فعالیت بدنی، به ویژه ورزش‌های هوازی، به بهبود جریان خون در ناحیه تناسلی کمک کرده و سلامت روانی را ارتقا می‌دهد.

ترک الکل و مواد مخدر:

مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر می‌تواند سیستم عصبی را تضعیف کرده و در فرآیند طبیعی انزال تداخل ایجاد کند. قطع مصرف یا کاهش شدید آن، اغلب به طور چشمگیری عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشد.

تغییرات تغذیه‌ای و مکمل‌های طبیعی (طب سنتی):

در طب سنتی و تغییرات رژیم غذایی، تمرکز بر افزایش میل جنسی، انرژی و بهبود جریان خون است که می‌تواند به طور غیرمستقیم به انزال کمک کند.

اگرچه این مواد برای زودانزالی هم توصیه می‌شوند، اما هدف در دیر انزالی، افزایش انرژی و میل جنسی است که انزال را تسهیل می‌کند.

  • شکلات تلخ: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی است که سطح سروتونین و دوپامین را تعدیل کرده و به کاهش استرس و افزایش برانگیختگی کمک می‌کند.

  • موز و غذاهای حاوی ویتامین B6: موز حاوی آنزیم بروملین و ویتامین B6 است که برای تنظیم هورمون تستوسترون مهم هستند.

  • زنجبیل و عسل: این ترکیب گرم‌کننده به افزایش گردش خون در ناحیه تناسلی و تقویت قوای جسمی کمک می‌کند. (می‌توانید هر شب قبل از خواب یک قاشق مرباخوری از ترکیب پودر زنجبیل و عسل میل کنید).

  • غذاهای دریایی و مغزها (زینک و منیزیم): این مواد معدنی برای تولید تستوسترون و عملکرد عصبی-عضلانی حیاتی هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند قوای جنسی را تضعیف کند.

تمرینات کگل (Kegel Exercises)

تمرینات کگل که بیشتر برای درمان زودانزالی شناخته می‌شوند، می‌توانند به صورت کلی به تقویت عضلات کف لگن کمک کنند.

  • مکانیزم در انزال تأخیری: تقویت این عضلات به فرد کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر ارگاسم داشته باشد و احساسات جنسی را بهتر مدیریت و هدایت کند. (این تمرینات بیشتر بر کنترل تمرکز دارند، نه لزوماً تأخیر یا تسریع.)

  • روش انجام: عضلاتی را که برای قطع جریان ادرار استفاده می‌کنید، شناسایی کنید. آن‌ها را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه منقبض کرده، سپس رها کنید. این کار را در ۳ نوبت ۱۰ تایی در طول روز تکرار کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (238 امتیاز)
  • تصویر کاربر حجت جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چند وقتی میشه روی آلت تناسلیم خال سیاه هست البته برجسته نیست ها. لطفا راهنمایی کنید که فقط خال هست یا قارچ ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر داود شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر عباسی هستم ۵۴ ساله مدتی است ناراحتی دارم و سونو از پروستات۵۲*۴٣*٣۶ و با حجم ۴۲ سی سی و ازمایش Psa 0.96 . Freepsa0.86 و freepsa/psa89.58 تا تاریخ ۱۵/۴/٩۵ بوده ودکتر شفایی فیناستراید برایم تجویز نمود و چون ۷ سال است که اهسته اهسته دچار لاغری الت و نرمی نیمی از ان شده ام که اثر بدی روی روحیه و مغزم گذاشته . و با عوارض بدی که داروی فیناستراید دارد با یکی از همکاران شما صحبت کردم و ایشان گفت دارو را قطع کن و حضورا ویزیت بشم که بعداز یک ماه نوبت بنده راکنسل نمودند حال میخواستم بدونم چکار باید بکنم ایا داروی بی ضرر برای این مشکل هست تا وقت بدهید بنده را معاینه نمایید با تشکر خدا حافظ شما و خانواده محترمتان باشد . عباسی.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      من هم با فيناسترايد براي شما موافق نيستم ولي براي تجويز دارو نياز به مراجعه ي حضوري به پزشك هست
    2. تصویر کاربر داود جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      با تشکر هرموقع وقت دهید در خدمت شما جهت ویزیت و معاینه هستم با تشکر عباسی.
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      آدرس مطب:خ میرزای شیرازی , نرسیده به خ شهید بهشتی, کوچه شهدا , پلاک 22 , طبقه 4, واحد 20 :
      تلفن:88713632
      09109819050
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یزدانی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    یه مقدار در بیضه راستم نسبت به بیضه چپ احساس باد دار بودن می کنم.
    آیا طبیعی است؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 914 مشاهده پرسش
    دکتر اگر کسی عمل واریکوسل انجام بده رگ های متسع و بزرگ شده ی داخل کیسه بیضه از بین میره یا نه؟؟؟آیا برای همه اینطوریه ؟؟ممکنه کسی اون رگ هاش ناپدید بشه کس دیگه نشه؟؟

    دکتر اگر من واریکوسل خفیف داشته باشم چقدر امکان داره تو امتحان دانشگاه افسری متوجه بشن ؟؟تو امتحان دانشگاه افسری چجورب برسی میکنن در حالت آویزان یا چسبین و جمع شدن بیضه به بدن؟؟ چون اگه بیضم جمع بشه تو سرما اصلا مشخص نیست ولی تو گرما و آویزون شدن مشخص میشه .

    اگر کسی واریکوسل گرید ۱چپ با اسپرم طبیعی داشته باشه .و بیضه چپش بعد از ارضاُ شدن درد خفیفی داشته باشه باید چیکار کنه .البته این درد چند هفته ای شروع شده باشه .ممکنه خود درد بعد از مدتی از بین بره؟؟

    دکتر شما برای ترک خود ارضایی چه دارویی پیشنهاد میدید ؟؟ترو خدا کمکم کنید من ۱۸ سالمه و ۵ ساله خود ارضایی میکنم و به دفعات متغیر .

    دکتر من یک ساله متوجه واریکوسل گرید ۱ و خفیف شدم ولی تا حالا زیاد تر نشده .چقدر امکان داره زیاد تر بشه و عود کنه؟؟؟

    خیلی ممنون به خدا دکتر مدیونتون هستم .نمیدونید زندگی تو شهر محروم و مرزی چه سخته .برای یه دکتر رفتن باید ۳ ساعت تو راه باشی .تازه اگه نوبتم بهت بدن .تا شب ساعت ۹ و ۱۰ باید باشی بعدشم اگه ماشین گیرت بیاد و برگردی.
    با تشکر از شما. ممنون چون گره بزرگی از زندگیم باز کردید.
    1. تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      ترو قرآن آقای دکتر جوابمو بدید .به ولله نگرانم .به خدا اگه شهرمون ارولوژ داشت یک لحظه صبر نمیکردم و بهش مراجعه میکردم ولی نداره.لطفا جوابمو بدید.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      دکتر اگر کسی عمل واریکوسل انجام بده رگ های متسع و بزرگ شده ی داخل کیسه بیضه از بین میره یا نه؟؟؟آیا برای همه اینطوریه ؟؟ممکنه کسی اون رگ هاش ناپدید بشه کس دیگه نشه؟؟

      دکتر اگر من واریکوسل خفیف داشته باشم چقدر امکان داره تو امتحان دانشگاه افسری متوجه بشن ؟؟تو امتحان دانشگاه افسری چجورب برسی میکنن در حالت آویزان یا چسبین و جمع شدن بیضه به بدن؟؟ چون اگه بیضم جمع بشه تو سرما اصلا مشخص نیست ولی تو گرما و آویزون شدن مشخص میشه .

      سلام
      اگر کسی واریکوسل گرید ۱چپ با اسپرم طبیعی داشته باشه .و بیضه چپش بعد از ارضاُ شدن درد خفیفی داشته باشه باید چیکار کنه .البته این درد چند هفته ای شروع شده باشه .ممکنه خود درد بعد از مدتی از بین بره؟؟ ...........................نیاز به کاری نیست
      دکتر شما برای ترک خود ارضایی چه دارویی پیشنهاد میدید ؟؟ترو خدا کمکم کنید من ۱۸ سالمه و ۵ ساله خود ارضایی میکنم و به دفعات متغیر ..........................بایستی با روانپزشک مشورت کنید
      دکتر من یک ساله متوجه واریکوسل گرید ۱ و خفیف شدم ولی تا حالا زیاد تر نشده .چقدر امکان داره زیاد تر بشه و عود کنه؟؟؟...............................احتمالش زیاد نیست
    3. تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      خیلی ممنون به خاطر جواب .اگه میشه به دوتا سوال اولم هم جواب میدادید ممنون میشدم . بخصصوص اینکه رگ های متصع داخل کیسه بیضه بعد از عمل از بین میرن ؟؟؟یا نه؟؟؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      رگ های متصع داخل کیسه بیضه بعد از عمل از بین میرن ؟؟؟یا نه؟؟؟........................خیر از بین نمی روند
    5. تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      دکتر به خاطر جواب ممنونم .با کمال تشکر از شما.
      راستش من یک سوال دیگه پرسیده بودم در مورد تفسیر آزمایش ولی جواب ندادید.اگه ممکنه جوابمو بدید .با تشکر

      آه ای طبیب دل من درمان بیماری ام کن

      در پای تو رفتم از دست فکر پرستاریم کن

      در دام عشقت اسیرم خون می خورم تا بمیرم

      گر فرصتی مانده باقی ای مهربان یاریم کن
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      من آزمایشی ندیدم مجدد بپرسید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 541 مشاهده پرسش
    درود بر شما .سلام .آقای دکتر من حدود ۴یا۵ سالی هست متوجه یک جسم جوش مانند به اندازه ی نصف سر یک کبریت شایدم کوچیک تر روی بافت اسفنجی آلتم شدم (در زیر و نزدیک سر الت)که وقتی آلتم تحریک و بزرگ میشه اون جسم هم قابل لمس میشه .(لازم به ذکر است که روی پوست یا زیر پوست نیست بلکه روی بافت اسفنجی است.)البته هیچ دردی نداره و در حالت کوچک بودن آلت اصلا مشخص نیست.. به دکتر پوست مراجعه کردم و پرسیدم گفت جای نگرانی نیست. خواهش میکنم در حد گفته های من و تجربیات شما یک پاسخ به من بدید چون شهر ما ارولوژ نداره . بآرزوی توفیق روز افزون برای شما..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیصی را مطرح کنم.
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      ممکنه چیز خطرناکی باشه .سرطان آلت یا..؟؟
    3. تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      دکتر حتی اگه معایینه هم بکنید در حالت خوابیده اصلا معلوم نیست ..در ضمن موقع بزرگ شدن آلت و بدون تحریک هم معلوم نیست .فقط موقعی معلومه که خیلی تحریک شم .خیلی هم ریزه و مثل یک جوشه .
      باتشکر از شما .
    4. تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      ترو خدا جوابمو بدید .ممنون میشم. خیلی نگرانم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر مهران جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 485 مشاهده پرسش
    سلام و احترام بر دکتر عزیز
    میخاستم بدون در کشورهای پیشرفته آیا درمانی برای رفع رگیل و یا احتمالا حذف ویروس وجود دارد یا خیر؟ممکن است احیانا دارویی در ایران نباشد که موثر است و فقط در خارج از کشور یافت شود؟لطف بفرمایید راهنمایی کنید..متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      شلام
      خیر الان ارتباطات علمی به روز می باشد و اگر درمان قطعی وجود داشته باشد حتما پزشکان ایرانی هم در جریان هستند گرچه دارو امکان دارد در ایران نباشد لذا هنوز دارویی برای ریشه کنی ویروس hpv وجود ندارد
  • تصویر کاربر ناشناس دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 561 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. چند ماه پيش متوجه شدم در بغل ران و روی پوست بيضه چپ و زير بيضه نرسيه به مقعدم زگيل زده. با مراجعه به دکتر پوست و پس از معاينه با ليزر سوزانده شدند. پس از يکی دو ماه دوباره روی پوست بيضه راستم و يک مورد زير بيشه نرسيه به مقعد زگيل مشاهده کردم که با مراجعه به پزشک با دستگاه برقی انها را سوزاند. هر دو دکتر به من اصمينان خاطر دادند که منجر به سرطان نمی شود. خواستم نظر شما را بدانم؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      غالب زگیل ها به سرطان تبدیل نمی شوند.
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط