علت و درمان دیر انزالی در مردان با دارو

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

دیر انزالی می تواند به دلیل بیماری های مزمن، جراحی ها و و عوارض ناخواسته داروها باشد. همچنین ممکن است به دلیل سوء استفاده از مواد، یا بیماری های روانی مثل افسردگی، اظطراب یا استرس باشد. علت، هرچه که باشد، درمان دیر انزالی در آقایان امکان پذیر است.

علت دیر ارضا شدن مرد چیست؟

در خیلی از موارد، دیر انزالی به دلیل ترکیبی از بیماری های جسمی و روانی ایجاد می شود.

علت جسمانی دیر انزالی مردان

  •  ▪️برخی نقایص بدو تولد که دستگاه باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  •  ▪️آسیب به عصب های لگنی که ارگاسم و لذت جنسی را کنترل می کنند.
  •  ▪️برخی عفونت های خاص، مثل عفونت دستگاه ادراری
  •  ▪️جراحی پروستات
  •  ▪️بیماری های سیستم عصبی، مثل نوروپاتی دیابتی، سکته مغزی یا آسیب به طناب نخاعی
  •  ▪️اختلالات هورمونی، مثل کم کاری تیروئید یا پائین بودن سطح تستوسترون
  • انزال رو به عقب، حالتی که در آن منی به جای خروج از آلت تناسلی ، به سمت عقب و به داخل مثانه می ریزد.

ناتوانی جنسی در مردان

علت روانی دیر انزالی

افسردگی، اضطراب یا برخی دیگر بیماری های روانی

✔ اختلال در روابط زناشویی ناشی از استرس، ارتباطات ضعیف یا دیگر مشکلاتی که در روابط زناشویی رخ می دهد

✔ اضطراب درباره ی عملکرد و کارایی خود شخص

✔ داشتن تصویر ذهنی نامناسب از خود

✔ تابوهای فرهنگی و مذهبی

✔ تفاوت بین واقعیت رابطه جنسی با یک شریک و توهمات جنسی

دلایل دارویی دیر انزالی

داروها و دیگر موادی که می توانند باعث دیر انزالی شوند عبارتند از:

  • ▪️بعضی از داروهای ضدافسردگی
  • ▪️برخی داروهای کنترل کننده فشار خون
  • ▪️برخی داروهای ادرار آور
  • ▪️بعضی داروهای اختلالات روانی
  • ▪️برخی داروهای کنترل کننده تشنج
  • ▪️الکل – بویژه مصرف خیلی زیاد آن ( سوء مصرف الکل یا الکلیسم ها)

برای برخی از مردان ، یک مشکل جسمی جزئی که موجب تاخیر در انزال می شود می تواند منجر به اضطراب در باره ی انزال در طول یک رابطه جنسی شود. در نتیجه همین اضطراب ممکن است تاخیر در انزال را بدتر کند.

درمان ناتوانی جنسی

درمان دیر انزالی به علت زمینه ای ایجاد کننده ی آن بستگی دارد، ممکن است نیاز به تجویز دارو یا تغییر دارویی باشد که در حال حاضر استفاده می کنید، گاه نیاز به مشاوره با روانپزشک دارید، یا اینکه بایستی سوء استفاده از الکل یا مواد غیر مخدر را ترک نمائید.

درمان روانی دیر انزالی

روان درمانی می تواند به درمان مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب که باعث بروز دیرانزالي می شود کمک می کند. روان درمانی همچنین برای درمان مشکلات روانی که مستقیما روی توانایی انزال اثر می گذارند توصیه می شود.

قرص برای درمان دیر انزالی مردان

اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است باعث دیرانزالی شود، کاهش میزان مصرف یا تغییر دارو ممکن است مشکل را برطرف کند. گاهی اوقات تجویز دارو ممکن است به درمان دیر انزالی مردان کمک کند. هیچ دارویی نیست که بطور اختصاصی برای درمان دیرانزالی تائید شده باشد. داروهایی که برای درمان دیرانزالي بکار می رود اصولا برای درمان دیگر بیماری ها استفاده می شوند.

داروهایی که گاهی اوقات برای درمان دیرنزالی بکار می رود عبارتند از:

آمانتادین (که در درمان بیماری پارکینسون بکار می رود)

بوسپیرون ( که برای درمان اضطراب استفاده می شود)

سیپروهپتادین ( برای درمان آلرژی استفاده می شود)

درمان خانگی دیر انزالی مردان

از آنجایی که دیرانزالی اغلب ریشه در عوامل روانی، ارتباطی، یا مصرف داروها دارد، درمان‌های خانگی و غیردارویی که بر تغییر سبک زندگی و بهبود رابطه متمرکز هستند، نقش بسیار مهمی در مدیریت و بهبود آن دارند.

توجه: اگر دیر انزالی به تازگی و به صورت ناگهانی رخ داده، یا با علائم جسمی (مانند تغییر در میل جنسی، درد، یا ناتوانی در نعوظ) همراه است، ابتدا باید برای رد کردن علل پزشکی و دارویی (مانند دیابت، مشکلات هورمونی یا مصرف داروهای ضد افسردگی) به متخصص اورولوژی یا سکس‌تراپیست مراجعه کنید.

استفاده از لوسیون‌ها و روغن‌ها:

استفاده از ژل‌ها یا لوسیون‌های محرک و گرم‌کننده (غیر بی‌حس‌کننده) می‌تواند حساسیت را افزایش داده و به کوتاه‌تر شدن زمان انزال کمک کند. (برخلاف زودانزالی که در آن از مواد بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود.)

کاهش اضطراب و فشار عملکرد:

اضطراب در مورد زمان انزال می‌تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند که مشکل را بدتر می‌کند.

تکنیک حواس‌پرتی کنترل‌شده:

گاهی اوقات، تمرکز شدید بر روی تلاش برای انزال می‌تواند مانع شود. صحبت کردن درباره مسائل غیرجنسی در حین رابطه یا تمرکز نکردن بر روی انزال می‌تواند به کاهش فشار عصبی کمک کند.

تغییر محیط:

ایجاد فضایی راحت‌تر، استفاده از لباس‌های تحریک‌کننده یا موسیقی می‌تواند جو جنسی را تغییر داده و از یکنواختی روانی جلوگیری کند.

مدیریت استرس و خواب کافی:

استرس مزمن و کم‌خوابی باعث اختلال در تعادل هورمونی و عملکرد سیستم عصبی می‌شوند که هر دو می‌توانند دیر انزالی را تشدید کنند.

مدیتیشن (ذهن‌آگاهی):

تمرین روزانه ذهن‌آگاهی و تنفس عمیق، به کاهش اضطراب عمومی و اضطراب عملکرد جنسی کمک می‌کند.

ورزش منظم:

فعالیت بدنی، به ویژه ورزش‌های هوازی، به بهبود جریان خون در ناحیه تناسلی کمک کرده و سلامت روانی را ارتقا می‌دهد.

ترک الکل و مواد مخدر:

مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر می‌تواند سیستم عصبی را تضعیف کرده و در فرآیند طبیعی انزال تداخل ایجاد کند. قطع مصرف یا کاهش شدید آن، اغلب به طور چشمگیری عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشد.

تغییرات تغذیه‌ای و مکمل‌های طبیعی (طب سنتی):

در طب سنتی و تغییرات رژیم غذایی، تمرکز بر افزایش میل جنسی، انرژی و بهبود جریان خون است که می‌تواند به طور غیرمستقیم به انزال کمک کند.

اگرچه این مواد برای زودانزالی هم توصیه می‌شوند، اما هدف در دیر انزالی، افزایش انرژی و میل جنسی است که انزال را تسهیل می‌کند.

  • شکلات تلخ: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی است که سطح سروتونین و دوپامین را تعدیل کرده و به کاهش استرس و افزایش برانگیختگی کمک می‌کند.

  • موز و غذاهای حاوی ویتامین B6: موز حاوی آنزیم بروملین و ویتامین B6 است که برای تنظیم هورمون تستوسترون مهم هستند.

  • زنجبیل و عسل: این ترکیب گرم‌کننده به افزایش گردش خون در ناحیه تناسلی و تقویت قوای جسمی کمک می‌کند. (می‌توانید هر شب قبل از خواب یک قاشق مرباخوری از ترکیب پودر زنجبیل و عسل میل کنید).

  • غذاهای دریایی و مغزها (زینک و منیزیم): این مواد معدنی برای تولید تستوسترون و عملکرد عصبی-عضلانی حیاتی هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند قوای جنسی را تضعیف کند.

تمرینات کگل (Kegel Exercises)

تمرینات کگل که بیشتر برای درمان زودانزالی شناخته می‌شوند، می‌توانند به صورت کلی به تقویت عضلات کف لگن کمک کنند.

  • مکانیزم در انزال تأخیری: تقویت این عضلات به فرد کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر ارگاسم داشته باشد و احساسات جنسی را بهتر مدیریت و هدایت کند. (این تمرینات بیشتر بر کنترل تمرکز دارند، نه لزوماً تأخیر یا تسریع.)

  • روش انجام: عضلاتی را که برای قطع جریان ادرار استفاده می‌کنید، شناسایی کنید. آن‌ها را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه منقبض کرده، سپس رها کنید. این کار را در ۳ نوبت ۱۰ تایی در طول روز تکرار کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (238 امتیاز)
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۰ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید .
    جناب آقای دکتر من قسمت مثانه بالاش ی دردی دارم و مجاری اداریم هم ی سوزش ریز دارم و دوروز قبل ک ارضا شدم موقع خروج منی ی درد بیشتری پیدا کردم و چکار کنم میتونه چ باشه آیا خوب میشه یا همیشه این دیگه هست ؟؟؟؟؟و در ضمن سی سالم است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۰ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ناشناس شنبه ۲۰ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من و همسرم 34 سالمونه و دو هفته قبل زمان تست پاپ اسمیر سالانه متوجه شدم که مبتلا به زگیل تناسلی هستم.
    البته از بیرون مشکلی ندارم و از طریق معاینه داخلی متوجه شد دکترم
    نمونه گرفتن و آزمایشگاه گفت نوع 6 هست
    دکتر زنان به من گفتن بیا برای کرایو و هزینش هم بین 150 تا 950 در هر جلسه متغیره.
    من چند سوال داشتم از خدمتتون :
    1- هزینه کرایو کمتره یا لیزر؟
    2-آیا لیزر برای ناحیه داخلی هم میشه استفاده کرد؟کدوم کم خطر تر برای اون ناحیه هست؟ آیا از پماد آلدرا و سرکه سیب میشه استفاده کرد؟چون خودم نمیبینم ضایعات رو میشه کل اون ناحیه رو مثلا با سرکه یا پماد بپوشونم؟
    3- با توجه به اینکه همسرم هم توسط متخصص پوست معیانه شدن و در زیر آلت زگیل های خیلی ریزی داشتن . فعلا بهشون پماد آلدرا رو تجویز کردن و گفت تا 3 هفته بعد اگر خوب نشد برای لیزر برن.
    با توجه به اینکه در شهرستان ما امکانات نیست و من فکر کنم دستگاه لیزرشون قدیمی هست و دستگاه مکش نداره آیا این لیزر خودش خطرناک تر نیست؟ (چون من به دکترشون گفتم من شنیدم لیزر خطرناک هست گفتن برای من که لیزر میکنم و دود میره تو تنفسم خطرناکه نه برای شما!)
    4- با توجه به اینکه ما رابطه دهانی هم داشتیم با همسرم از کجا میشه فهمید که مخاط داخل دانم هم درگیر شده؟؟؟چون متخصص پوست نگاه کردن و گفتن ظاهرا که ضایعه ای نیست .
    من شدیدا از روزی که متوجه این بیماری شدم دچار وسواس شدم که فرزند نوزادم نگیره. حتی میترسم ببوسمش یا اگه لیوان یا قاشم رو برداره یا دستشو به دهنم بزنه شدیدا دچار استرس میشم
    5- اگر من یا همسرم از روی لباس خودمونو بخارونیم یا لباس زیرمون خیس باشه و بچه مون دستش بخوره بهمون یا روی پامون بشینه احتمال انتقال هست؟؟؟
    6- اگر بریم دستشویی و خودمونو بشوریم و با همون دست شیر آبو ببندیم و نفر بعدی شیر آبو باز کنه و دستشو به خودش بزنه ممکنه اونم بگیره؟؟؟
    7- چون من خوندم این ویروس کلا پاک نمیشه از بدن اگر ما برای از بین بردن زگیل ها فعلا اقدامی نکنیم تا چند ماه بعد که دوباره بخوایم اقدام به باردار شدن بکنیم آیا مشکلی برامون پیش میاد؟
    8- با هر بار رابطه منو همسرم باز هم ویروسا بین ما منتقل میشن؟
    یعنی اگر بدن یکی از ما بخواد در برابر ویروس ایمن بشه و دوباره در معرض زگیل قرار بگیره دوباره ویروسو میگیریم؟؟
    9- ما بچمون رو از نوزادی حموم که میبردیم روی پای خودمون مینشوندیم و حمومش میکردیم . همسرم و خودم بعضی وقتا لباس زیر نداشتیم. الان شدیداااا نگران پسرم هستم که اونم گرفته باشه. ظاهرا که روی پوستش چیزی دیده نمیشه. احتمالش هست اونم گرفته باشه؟؟؟
    ازتون عذرخواهی میکنم که سوالاتم زیاد شد. شهرستان هستم و دسترسی به متخصص خوب برام خیلی سخته. ازتون ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۰ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام

      1- هزینه کرایو کمتره یا لیزر؟ .................................معمولا کرایو هزینه کمتری داره
      2-آیا لیزر برای ناحیه داخلی هم میشه استفاده کرد؟...............................بله
      کدوم کم خطر تر برای اون ناحیه هست؟ ...............................هر دو می توانند عارضه داشته باشند گرچه احتمالش کم هست
      آیا از پماد آلدرا و سرکه سیب میشه استفاده کرد؟چون خودم نمیبینم ضایعات رو میشه کل اون ناحیه رو مثلا با سرکه یا پماد بپوشونم؟.........................برای ناحیه واژینال توصیه نمی کنم
      3- با توجه به اینکه همسرم هم توسط متخصص پوست معیانه شدن و در زیر آلت زگیل های خیلی ریزی داشتن . فعلا بهشون پماد آلدرا رو تجویز کردن و گفت تا 3 هفته بعد اگر خوب نشد برای لیزر برن.
      با توجه به اینکه در شهرستان ما امکانات نیست و من فکر کنم دستگاه لیزرشون قدیمی هست و دستگاه مکش نداره آیا این لیزر خودش خطرناک تر نیست؟ (چون من به دکترشون گفتم من شنیدم لیزر خطرناک هست گفتن برای من که لیزر میکنم و دود میره تو تنفسم خطرناکه نه برای شما!).......................ترجیحا بهتره در مرکزی مجهز انجام شود
      4- با توجه به اینکه ما رابطه دهانی هم داشتیم با همسرم از کجا میشه فهمید که مخاط داخل دانم هم درگیر شده؟؟؟چون متخصص پوست نگاه کردن و گفتن ظاهرا که ضایعه ای نیست .......................از داخل دهان هم می توان نمونه گیری کرد برای آزمایش ولی بصورت معمول توصیه نمی شود
      من شدیدا از روزی که متوجه این بیماری شدم دچار وسواس شدم که فرزند نوزادم نگیره. حتی میترسم ببوسمش یا اگه لیوان یا قاشم رو برداره یا دستشو به دهنم بزنه شدیدا دچار استرس میشم
      5- اگر من یا همسرم از روی لباس خودمونو بخارونیم یا لباس زیرمون خیس باشه و بچه مون دستش بخوره بهمون یا روی پامون بشینه احتمال انتقال هست؟؟؟............................خیر
      6- اگر بریم دستشویی و خودمونو بشوریم و با همون دست شیر آبو ببندیم و نفر بعدی شیر آبو باز کنه و دستشو به خودش بزنه ممکنه اونم بگیره؟؟؟................................خیر
      7- چون من خوندم این ویروس کلا پاک نمیشه از بدن اگر ما برای از بین بردن زگیل ها فعلا اقدامی نکنیم تا چند ماه بعد که دوباره بخوایم اقدام به باردار شدن بکنیم آیا مشکلی برامون پیش میاد؟.......................امکان رشد و انتشار بیشتر بیماری هست بویژه در شما
      8- با هر بار رابطه منو همسرم باز هم ویروسا بین ما منتقل میشن؟......................................امکانش هست
      یعنی اگر بدن یکی از ما بخواد در برابر ویروس ایمن بشه و دوباره در معرض زگیل قرار بگیره دوباره ویروسو میگیریم؟؟........................اگر ایمن شود خیر
      9- ما بچمون رو از نوزادی حموم که میبردیم روی پای خودمون مینشوندیم و حمومش میکردیم . همسرم و خودم بعضی وقتا لباس زیر نداشتیم. الان شدیداااا نگران پسرم هستم که اونم گرفته باشه. ظاهرا که روی پوستش چیزی دیده نمیشه. احتمالش هست اونم گرفته باشه؟؟؟.............................جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۱۹ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    25 سالمه مجرد. از بچگی بیضه سمت چپم رشد نکرده اندازه یه بادام
    آیا با درمان قابل رشد یا اینکه باید با عمل جراحی خارج کرد؟لطفا راهنمایی فرمائید.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۹ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      بيضه رشد مجدد نخواهد داشت ولي نيازي به جراحيش هم نيست ولي مودتان ماهانه معاينه كنيد و در صورت مورد مشكوك در معاينه به پزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱۹ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 384 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام
    من سنگ کلیه ای به اندازه حدود 40میل داشتم که بعداز 3بار سنگشکن دفع نشد وسپس با عمل سنگها را خارج کردند حالا تقریبا 2سال میگذرد و چندبار سونوگرافی گرفتم مشکلی نداشتم میخواهم بدانم خوردن قرص الزامی است ضمنا تمایل زیادی به خوردن آب ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۹ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      براي پيشگيري از عود مجدد سنگ توصيه مي كنم اقدامات پيشگيرانه را جدي بگيريد
  • تصویر کاربر alef جمعه ۱۹ شهریور ۹۵( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    با سلام مجدد
    مادر من حدود 60 سال سن دارد. در اولین آزمایش ادرار ایشان، تعداد 4-5 سلول خونی یافت شد (هماچوری)، پس از آن سونوگرافی نوشته شد که در کلیه سمت چپ یک سنگ حدود 4 میلیمتری دیده شد. در آزمایش خون مجدد، دیگر اثری از هماچوری نبود. پی از آن دکتر یک سی تی اسکن اسپیرال از کلیه ها و مثانه نوضت که در آنجا هم وجود سنگ تایید شد. در آزمایش خون و ادرار مجدد هم برای مشخص شدن نوع سنگ هماچوری دیده نشد. نوع سنگ هم به ظاهر از نوع کلسیمی بوده است. با مراجعه به متخصص کلیه، گفته شد که مشکل خاصی نیست و نیاز به دارو نیست و سنگ هم خودبخود دفع می شود. در همه آزمایش های انجام شده، بخصوص سونوگرافی و سی تی اسکن اشاره ای به مشکل مثانه نشده است. دکتر کلیه توصیه کرده که برای اطمینان به اورولوژی هم مراجعه شود. خواستم بدانم با توجه به اینکه احتمالا علت هماچوری اول همین سنگ بوده، و اینکه در آزمایشان انجام شده ظاهرا نشانی از مشکلات مثانه نیست، و همچنین خستگی بیمار از مراجعات منعدد به بیمارستان و پزشک، آیا ضرورتی برای ادامه و بررسی بیشتر هست؟
    اگر لازم باشد تصویر سی تی اسکن اسپیرال شکم و لگن خاصره و سنوگرافی را خدمتتان بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۹ شهریور ۹۵( 9 سال پیش)
      سلام
      از نظر علمي سيستوسكپي براي بررسي علت ادرار خون توصيه ميشه با اينحال تصميم نهايي با خودتان هست
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر مهران جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 485 مشاهده پرسش
    سلام و احترام بر دکتر عزیز
    میخاستم بدون در کشورهای پیشرفته آیا درمانی برای رفع رگیل و یا احتمالا حذف ویروس وجود دارد یا خیر؟ممکن است احیانا دارویی در ایران نباشد که موثر است و فقط در خارج از کشور یافت شود؟لطف بفرمایید راهنمایی کنید..متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      شلام
      خیر الان ارتباطات علمی به روز می باشد و اگر درمان قطعی وجود داشته باشد حتما پزشکان ایرانی هم در جریان هستند گرچه دارو امکان دارد در ایران نباشد لذا هنوز دارویی برای ریشه کنی ویروس hpv وجود ندارد
  • تصویر کاربر ناشناس دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 561 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. چند ماه پيش متوجه شدم در بغل ران و روی پوست بيضه چپ و زير بيضه نرسيه به مقعدم زگيل زده. با مراجعه به دکتر پوست و پس از معاينه با ليزر سوزانده شدند. پس از يکی دو ماه دوباره روی پوست بيضه راستم و يک مورد زير بيشه نرسيه به مقعد زگيل مشاهده کردم که با مراجعه به پزشک با دستگاه برقی انها را سوزاند. هر دو دکتر به من اصمينان خاطر دادند که منجر به سرطان نمی شود. خواستم نظر شما را بدانم؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      غالب زگیل ها به سرطان تبدیل نمی شوند.
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط