درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (51 امتیاز)
  • تصویر کاربر امیررضا یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    دکتر شرمنده مجدد مزاحم شدم مادر همون پسر 14 ساله هستم خواستم بهتون کامل توضیح بدم من یکروز پسرم التش نعوظ شد و عاشق دیدم خیلی داره اذیت میشه رسوندمش به بیمارستان و گفتن باید حداقل تا 4ساعت باید میرسوندیش بیمارستان بد خون التش رو باسرنگ کشیدن بد دکتر گفت باید عمل شه شاید دوباره خونریزی شه گفت اگه عمل شه صدرصد اقیم ونازا میشه بد به خون پسرم مشکوک شدن و بیماری سرطان خون Cml تشخیص دادن بد دکتر دیگه عملش نکرد .و بیمارستان با کپسول تاسیگنا داروهایش را شروع کرد و گفتن نیاز به شیمی درمانی نیس . واز اون روز حدود دوماه است التش تحریک نمیشه دکتر میشه به من بگین مشکل پسرم چیه واقعا نکرانم ایا درمان میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      نعوظ طولانی مدت باعث نرسیدن اکسیژن کافی به آلت و آسیب بافت های اسفنجی ایجاد کننده سفتی و نعوظ در آلت می شود احتمال اینحالت، زمانی که بیش از چهار ساعت طول بکشد بیشتر می شود ولی با توجه به سن پسرتان و اینکه بیماری CML دارند این احتمال وجود دارد که با درمان بیماری CML بهتر شوند البته داشتن شرایط روحی نامناسب ناشی از بیماری هم در این قضیه تاثیر دارد
    2. تصویر کاربر امیررضا شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      دکتر احتمال خوب نشدن داره .وایا درمان داره .نیازی هست تحت نظرتون باشه واقعیتش خودش از بیماریش خبر نداره من من بجاش به شما پیام دادم اول روم نشد خودم بگم.دکتر یه راه پیشم بزارین خیلی نگرانم.خودش چون شیمی درمانی نشد فکر میکنه کم خونی شدید داره
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      الان نمیشه نظر داد و درمان خاصی هم در حال حاضر برا ی ایشان نیازی نیست بایستی صبر کنید تا کمی بزرگ تر شود و بیماری CML هم بهبود یابد سپس اکر هنوز مشکل ادامه داشت احتمال دارد با دارو بهتر شوند
      هر درمانی در حال حاضر شاید باعث تشدید موضوع شود
    4. تصویر کاربر امیررضا شنبه ۱۹ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      دکتر بنظر شما الان چی براش خوبه .که به بهتر شدنش کمک کنه .
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام و‌عرض ادب دکتر جان
    وقت بخیر
    بنده پاپول داشتم و‌خیال کردم زگیل می باشد و به مدت 2 هفته از الدرا استفاده کردم حالا تصاویر رو‌برای شما حسارت میکنم و ارسال میکنم مشاهده کنید ببیند ایا سالم هستم و یا به زگیل مبتلا شدم

    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      سالم هستید و در عکس ها چیزی به نفع زگیل تناسلی دیده نمی شود.
  • تصویر کاربر ح جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام خدمت شما، من یک مرد 35 ساله و متاهل هستم که از حدود 13 سال پیش درگیر مشکل بی اختیاری ادرار هستم به این صورت که بعد از تخلیه و استبرا معمولن یک یا چند قطره دفع میشود به دکتر مراجعه کردم عموما گفتند مشکل خاصی نیست و بیشتر عصبی هست البته داروی تولترودین تجویز شده که مصرف کردم وبعضی داروهای دیگه هم بوده ولی تاثیر خاصی نداشته، البته من شبها هنگام خواب یا در طول روز هیچ مشکلی ندارم و فقط بعد از تخلیه این اتفاق میافتد ، هنگام تخلیه احساس میکنم فشار ادرار زیاد نیست البته هنگام تخلیه سوزش یا درد ندارم ولی بعضی اوقات برای تخلیه کامل مجبورم فشار به خودم بیارم از لحاظ تنگی مجرا هم بررسی شده که گفتند تنگی مجرا هم ندارم آخرین سونوگرافی که یکسال ونیم پیش انجام دادم پروستات با ابعاد 41*32*30م.م و حجم 21 سی سی و اکوی هموژن رویت شد و حجم رزیدوی ادراری 76 سی سی می باشد ضمنا خواهش میکنم یکی از همکاران خود در مشهد را معرفی نمایید که در صورت لزوم مراجعه نمایم با تشکر و آرزوی موفقیت برای شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      به نظر من تولترودین را قطع کنید و جاش قرص ترازوسین 2 میلی را شروع کنید ماه اول شب ها و از ماه دوم صبح و شب برای 3 تا 6 ماه. به نظرم شاید کمی وسواس هم چاشنی این مشکل شما باشد.
      دکتر توکلی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد هم هستند.
  • تصویر کاربر امیررضا جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 14سالمه یک روز التم سفت شد دیگه تا شب دیدم طاقت نیاوردم با مادرم رفتم بیمارستان خون التم و باسرنگ کشیدن گفتن چرا دیر اومدی والتم از اون روز اصلا سفت نمیشه ایا راه درمان دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      چند وقت هست که دچار این عارضه شده اید؟ و آیا سابقه بیماری خاصی دارید؟ و داروی خصی استفاده می کنید؟
    2. تصویر کاربر امیررضا جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      دکتر یک ماهه بیماری cmlتشخیص دادن کپسول تاسیگنا روزی سه تا استفاده میکنم
    3. تصویر کاربر امیررضا جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      دکتر یک ماهه بیماری cmlتشخیص دادن کپسول تاسیگنا روزی سه تا استفاده میکنم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      احتمالا از عوارض بیماری است نگران نباشید با گذشت زمان معمولا بتدریج بهتر خواهید شد ولی زمان می برد.
    5. تصویر کاربر امیررضا جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      دکتر آخه اونشب خون لخته شده رو باسورنگ کشیدن ولی قبل از تشخیص بیماری دکتر گفت اگه خونریزی قطع نشه و عمل بشی کلا نازا واقیم میشی که بدش تشخیص دادن سرطان خون Cml هست ولی دکتر گفت باید تا چهار ساعت میومدی چون التم سفت شده بود ولی من ازصبح اینجوری بودم شب رفتم بیمارستان تا خون و کشیدن بیرون
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      بله زمان طلایی اش ۴ ساعت هست و بهترین نتیجه درمانی در همان ۴ ساعت اول هست وای اینطور نیست که بعدش قطعا مشکل دار خواهید خیلی اوقات بتدریج بهتر خواهید شد بویژه اینکه سن تان پایین هست
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر خسروی جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 396 مشاهده پرسش
    میخواستم بدونم این زایده که تو عکس فرستادم زیگ یا تبخال هست یا نه فقط عکسارو از نزدیک گرفتم اندازش تقریبا ۲میلیمتر و رنگ پوست بدنم تیرا تر هست بعد واکسنی که دکتر رسول توکلی نیا کشف کرد تاثیر گزار هست و چه عوارضی داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      به نظر من زگیل یا تبخال تناسلی نیست. در مورد این واکسن و ثبت و تائید نهاییش من چیزی نشنیده ام.
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام من 32 سالمه و1ماه مبتلا به زگیل تناسلی شدم.نزدیک 8 سالی هم هست که قارچ دارم.این اواخر هم خیلی شدیدتر شده.علت زگیلها از این میتونه باشه یا نه؟اگر نه از چیه؟کلن علت پیدایش زگیل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی در اثز تماس جنسی معمولا ایجاد می شود و البته اگر شما مدت زیادی است که قارچ دارید احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف هست یا بیماری مثل دیابت دارید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط