درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (51 امتیاز)
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلاام اقای دکتر . چندین سال پیش بیضه سمت چپم ضربه خورد . و با یخ گذاشتن ودارو از بیمارستان مرخص شدم . و پس از مدتی تنگی مجرا و دو بار سیستوسکوپی و مجرا رو باز کردن و دیگه خوب نشدم . در حا ل حاضر تنگی مجرا و درد در بیضه و بیضه چپم یک چهارم سمت راست شده . و همیشه عفونت مثانه دارم . و باید سوند بزنم . چکار باید بکنم . با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      تنگی های مجرا متاسفانه معمولا عود کننده هستند و با سوند زدن منجر به باز ماندن مسیر می شود. شما می توانید از همین طرق آخرین عکس رنگی از مجرا را بندازید تا بتوانم نظر دقیق تری بدهم
    2. تصویر کاربر حسن جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      وقتتون بخیر. من عاجزانه و ملتمسانه تقاضا دارم سوال من رو جواب بدید. دچار مشکلات جد شدم و جوونیم از بین رفته و دارم از همسرم جدا میشم. شب و روزم گریه است. چند بار قصد خودکشی کردم.

      آقای دکتر. من 32 سالمه. حدود 1 ساله واریکوسل دارم (سونو هم دادم و واریکوسل تأیید شد) از همون اولش درد بسیار شدیدی دارم. توی این یک سال بیضه هام کاملا کوچک شده و رگهای واریسی کاملا توش مشاهده میشه. آلتم هم واریسی شده و کاملا کوچک و تو رفته شده و رگهای آلتم هم متورم شده.

      پیش چند تا دکتر اورولوژ رفتم گفتن اشتباه می کنی آلت اصلا کوچیک نمیشه. اما من که خودم دقیقا دارم می بینم چقدر آلتم توی این یکسال کوچک شده و سرش به سمت داخل فرو میره و رگهاش متورم شده.
      مشخصه که خونرسانی به بیضه ها و آلتم خوب صورت نمی گیره.
      حتی یکی از دکترها گفت که واریکوسل درد نداره و تو فقط بیضه هات عفونت کرده و احتمالا از همسرت گرفتی. ولی آیا عفونت باعث کوچکی بیضه و درد به این شدیدی و مزمنی میشه؟

      سوالی که دارم اینه که با عمل کردن اوضاع من خوب میشه؟
      انقدر دردم زیاده که به بچه فعلا فکر نمی کنم. فقط اینکه بتونم به درستی راه برم و دردم از بین بره کافیه.
      و اینکه آیا آلتم هم بعد عمل به حالت عادی بر می گرده یا نه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      برای پاسخ به این سوال ها نیاز به معاینه سونوگرافی از بیضه ها و عکس رنگی از مجرای ادراری بنا RUG هست. بدون این ها نمی توانم جواب دقیق و درستی بدهم.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلاام اقای دکتر . چندین سال پیش بیضه سمت چپم ضربه خورد . و با یخ گذاشتن ودارو از بیمارستان مرخص شدم . و پس از مدتی تنگی مجرا و دو بار سیستوسکوپی و مجرا رو باز کردن و دیگه خوب نشدم . در حا ل حاضر تنگی مجرا و درد در بیضه و بیضه چپم یک چهارم سمت راست شده . و همیشه عفونت مثانه دارم . و باید سوند بزنم . چکار باید بکنم . با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      تنگی های مجرا متاسفانه معمولا عود کننده هستند و با سوند زدن منجر به باز ماندن مسیر می شود. شما می توانید از همین طرق آخرین عکس رنگی از مجرا را بندازید تا بتوانم نظر دقیق تری بدهم
    2. تصویر کاربر حسن جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام آقای دکتر
      وقتتون بخیر. من عاجزانه و ملتمسانه تقاضا دارم سوال من رو جواب بدید. دچار مشکلات جد شدم و جوونیم از بین رفته و دارم از همسرم جدا میشم. شب و روزم گریه است. چند بار قصد خودکشی کردم.

      آقای دکتر. من 32 سالمه. حدود 1 ساله واریکوسل دارم (سونو هم دادم و واریکوسل تأیید شد) از همون اولش درد بسیار شدیدی دارم. توی این یک سال بیضه هام کاملا کوچک شده و رگهای واریسی کاملا توش مشاهده میشه. آلتم هم واریسی شده و کاملا کوچک و تو رفته شده و رگهای آلتم هم متورم شده.

      پیش چند تا دکتر اورولوژ رفتم گفتن اشتباه می کنی آلت اصلا کوچیک نمیشه. اما من که خودم دقیقا دارم می بینم چقدر آلتم توی این یکسال کوچک شده و سرش به سمت داخل فرو میره و رگهاش متورم شده.
      مشخصه که خونرسانی به بیضه ها و آلتم خوب صورت نمی گیره.
      حتی یکی از دکترها گفت که واریکوسل درد نداره و تو فقط بیضه هات عفونت کرده و احتمالا از همسرت گرفتی. ولی آیا عفونت باعث کوچکی بیضه و درد به این شدیدی و مزمنی میشه؟

      سوالی که دارم اینه که با عمل کردن اوضاع من خوب میشه؟
      انقدر دردم زیاده که به بچه فعلا فکر نمی کنم. فقط اینکه بتونم به درستی راه برم و دردم از بین بره کافیه.
      و اینکه آیا آلتم هم بعد عمل به حالت عادی بر می گرده یا نه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      برای پاسخ به این سوال ها نیاز به معاینه سونوگرافی از بیضه ها و عکس رنگی از مجرای ادراری بنا RUG هست. بدون این ها نمی توانم جواب دقیق و درستی بدهم.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نگین جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر..من دوساله پیش مجبور شدم با دوست پسرم رابطه جنسی برقرار کنم البته دخولی هم صورت نگرفت اما چندماهی هست که نزدیکه مقعدم برآمدگی ای هنگام لمس اون ناحیه حس میکنم که فکر کنم زیرجلدی هم هست و سفید رنگه..اخیرا هم دچاره دردهای یبوست و‌درده ناشی از یبوست به اونم میرسه ولی خودش دردی نداره..بنظرتون مبتلا شدم به زگیل تناسلی؟ممنون میشم راهنماییم کنیدواقعا نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      علائمی که می فرمائید بیانگر زگیل تناسلی نیست با اینحال اگر چیزی مشخص هست در صورت تمایل می توانید عکس واضح بفرستید
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسرم و ۲۴ساله آقای دکتر من امروز ظهر دلپیچه شدیدی گرفتم که خوب شد اما شب شدید شد و ناگهان انزال شدم
    خواهش میکنم بگید درمان داره من کلا بهم ریختم بعداز این اتفاق
    مممنون و تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      من دقیقا متوجه نشدم ایراد کار کجاست؟!!! اگر منظور تان این هست که بدنبال دل پیچه، دچار انزال شدید شده اید اگرچه اینحالت معمول و طبیعی نیست ولی بدلیل اینکه تحریک عصبی که باعث دل پیچه میشه می تواند در انزال هم نقش داشته باشد لذا در صورت دل پیچه شدید اینحالت قابل توجیه هست و جای نگرانی ندارد.
  • تصویر کاربر یونس جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید شیره گیاه شیر سنگ رو روی التم مالیدم اما پوست روی تخم ها دچار سوختگی شده و تاول زده شدید برای خوب شدنش چکاری لازمه انجام بدم لطفا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ خرداد ۹۷( 8 سال پیش)
      سلام
      پماد موپیروسین صبح و شب و پماد هیدرروکورتیزون شب ها برای 10 شب استفاده کنید
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام من 32 سالمه و1ماه مبتلا به زگیل تناسلی شدم.نزدیک 8 سالی هم هست که قارچ دارم.این اواخر هم خیلی شدیدتر شده.علت زگیلها از این میتونه باشه یا نه؟اگر نه از چیه؟کلن علت پیدایش زگیل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی در اثز تماس جنسی معمولا ایجاد می شود و البته اگر شما مدت زیادی است که قارچ دارید احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف هست یا بیماری مثل دیابت دارید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط