درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (50 امتیاز)
  • تصویر کاربر میعاد دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام مجدد دکتر. من میخواستم واکسن زیگیل تناسلی رو بزنم 28 سالم هست اما شنیدم که این واکسن روی افراد بالای 22 سال جواب نمیده و برای اقایان فایده ای نداره و اینکه ایا واکسنی هست که برای افراد بالای28 سال باشه بهم بگید و یه سوا دیگه اینکه میگن قبل از واکسن ازمایش باید داد که ببینن ویروس hpv دارید یا نه چون اگه داشته باشید و واکسن بزنید به جای اینکه مفید باشه واکسن بدتر میشه ویروس و برعکس عمل میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید . تشکر دکتر اقا هستم 28 سال متولد 1368
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      واکسن برای اقایان تا سن ۲۱ سال و برای هم جنس بازان تا ۲۶ سال توصیه می شود و بعد از ان دیگر واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلای به ویروس توصیه نمی شود.
      ولی واکسن هپاتیت B را اگر نزده اید حتما تزریق کنید.
      و یه سوال دیگه اینکه میگن قبل از واکسن ازمایش باید داد که ببینن ویروس hpv دارید یا نه چون اگه داشته باشید و واکسن بزنید به جای اینکه مفید باشه واکسن بدتر میشه ویروس و برعکس عمل میکنه........................این موضوع صحت ندارد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من عفونت بیضه و مجاری ادار داشتم سه ماه دارو مصرف کردم.با این که درد بیضه برطرف شده اما به محض قطع انتی بیوتیک ها دوباره سوزش ادرار من بیشتر می شود.(یه مقدار هست ولی وقتی دارو قطع می کنم کمکم بیشتر می شود) می شود
    ازمایش من دیگر منفی است
    ایا این سوزش ادرار جای نگرانی دارد؟؟؟
    جوری این سوزش ادرار منو اذیت میکنه که منو از فعالیت روزمره انداخته.و کیفت زندگیمو از دست دادم.
    تمام ازمایش های مربوطه رو انجام دادم.
    عامل بیماری من بروسلا بوده.
    ایا راهی هست که من مطمن بشم داخل این پروستات من دیگه عامل نیست؟(ازمایش خون من دیگر چیزی نشان نمی دهد)
    اگر راهی وجود دارد بفرماین تا من حضوری بیام مطبتون.من دانشجوی پزشکی هستم و واقعا نمیتونم به کارام برسم
    خواهشا ی راهکاری را برای من شرح دهید با تشکر از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      می توانید آزمایش 4 glass را انجام دهید که در آن ترشحات ماساژ پروستات و ادرار بعد از ماساژ که بیانگر ضعیت پروستات خست را نشان می دهد.
  • تصویر کاربر ابراهیم دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 5878 مشاهده پرسش
    با سلامو خسته نباشید اقای دکتر جوانی 28 ساله هستم که از بیماری هیپوگنادیسم گنادوتروپین رنج میبرم که از سن 19 سالگی تحته درمان هستم و هر ده روز یا دو هفته یک آمپوله تستسترون تزریق میکنم آلت تناسلی وبیضه هایم کوچک است سوالم این ست که چرا بیضه هایم بزگ نمیشود مگر هورمون یا امپولی برای بزر گ کردنه بیضه وجود ندارد؟
    سواله دیگری که دارم این ست که ایا من میتوانم ازدواج کنم یا تا آخر عمر باید مجرد بمانم خیلی نگرانم نمی دانم چه خاکی بر سرم بریزم آخه چ دختری حاضر است بامن ازدواج کند نمی دانم چکار کنم لطفا کمکم کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      سوالم این ست که چرا بیضه هایم بزرگ نمی شود مگر هورمون یا آمپولی برای بزر گ کردن بیضه وجود ندارد؟..........................خیر راهی برای افزایش سایز بیضه نیست ولی با تستوسترون آلت بزرگ خواهد شد
      سواله دیگری که دارم این ست که ایا من میتوانم ازدواج کنم یا تا آخر عمر باید مجرد بمانم ؟..................اگر آلت بزرگ شده و نعوظ هم دارید(یعنی آلت سفت می شود) و میل جنسی هم دارید می توانید ازدواج کنید در مورد بچه دار شدن هم قطعی نیست ولی با آمپول های هورمونی در برخی افراد امکان باروری هم هست البته ابتدا بایستی ازمایش ژنتیک و کاریوتایپ انجام دهید
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 8708 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، من یک پسر 30 ساله هستم. حدود 15ماه قبل متوجه ترشح سفید رنگ همراه با خارش و سوزش از آلت تناسلیم شدم. یک دوره 7 روزه داکسی سایکلین خوردم یک دوره سیپرو فلوکساسین همراه با اریترومایسین خوردم ولی در همه این حالات یکی دو هفته بعد از تمام شدن دوره آنتی بیوتیک دوباره بیماری شدت می گرفت 2 سری آزمایش کشت دادم ولی جوابش no growth after 48 hours بود. خلاصه بعد از 3 ماه یک دوره ده روزه آزیترومایسین 500 مصرف کردم و تقریبا خوب شدم ولی از اون به بعد همچنان ترشحات خفیف و بی رنگ داشتم (خارش خفیف مقعد هم داشتم) یک دوره مترونیدازول و یک دوره اوفلوکساسین هم مصرف کردم ولی تاثیری نداشت تااااا حدود 2 هفته پیش که احساس کردم دوباره ترشحاتم سفید و همراه با خارش شده (مخصوصا سر صبح) . رفتم دکتر آزمایش دادم معلوم شد که سوزاک دارم دکتر برای من و شریک جنسیم آمپول اسپکتینومایسین 2 گرم تجویز کرد 4 روز پیش زدم و بهبود پیدا کردم ولی از بعد از آمپول همچنان بعضی اوقات روز ترشح بسیار خفیف و کم بی رنگ، خارش بسیار خفیف مقعد و احساس کلافگی از تکرر ادرار خفیف دارم (درست همون علایمی که بعد از مصرف آزیترومایسین تو این یکسال داشتم). سوال من اینه که آیا ممکنه بیماری یا عاملش هنوز کامل از بین نرفته باشه؟ یا اینکه اینها طبیعی هست و به مرور زمان چند وقت دیگه تموم میشه؟ واقعا کلافه ام خودم احساس می کنم این باکتری در مقابل خیلی از داروها مقاوم شده و حالا حالا ها دست بردار نیست! اگراین علایم طبیعی هست و به مرور از بین می رود پس چرا بعد از یکسال از بین نرفت و دوباره به عفونت تبدیل شد؟ اگر طبیعی نیست نشانه چیست و راه حل چیست؟ (در ضمن تمام این مدت من و شریک جنسیم فقط با هم بودیم و داروها رو ایشون هم مثل من مصرف کرده). دو تا از آزمایش هامو فرستادم یکی برای پارسال قبل از مصرف آزیترومایسین و دیگری برای همین یک هفته پیش قبل از تزریق اسپکتینومایسین هستش.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      شاید گفتن اینکه اینحالات طبیعی است و یا در این یک سال همیشه عفونت داشته ای کنی سخت باشد عفونت های مجرا معمولا با چرک سفید یا زرد و یا سبز همراه هست نه ترشحات بی رنگ و چسبنده
      گاه عفونت از بین می رود ولی التهابات ناشی از ان باقی می ماند و باعث ترشح بی رنگ و بعضا علائم ادراری می شود
      گاه سکس اورال یا آنال هم می تواند باعث بروز عفونت حتی در مواردی که پارتنر ثابت هست داشته باشیم
    2. تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      آقای دکتر تا چه مدت این حالات ممکن است باقی بماند؟ و اینکه ممکنه پروستات بنده هم عفونی شده باشد و با این آنتی بیوتیک ها از بین نرفته باشد؟ اگر آری چه باید کرد؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      آقای دکتر تا چه مدت این حالات ممکن است باقی بماند؟...........................قابل پیش بینی نیست بستگی دارد چقدر در مراعات موارد بهداشتی حین رابطه که به برخی از آن در بالا اشاره کردم مقید و پایبند باشید
      و اینکه ممکنه پروستات بنده هم عفونی شده باشد و با این آنتی بیوتیک ها از بین نرفته باشد؟...............................بله
      اگر آری چه باید کرد؟.............................در عفونت های پروستات مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک طولانی تر هست گاه یک تا ۳ ماه نیاز به مصرف دارو هست
    4. تصویر کاربر سعید دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      آقای دکتر چگونه مشخص میشه که پروستات من عفونی هست یا نه؟ و اینکه چه آنتی بیوتیکی رو باید مصرف کنم؟ آیا خارش خفیف مقعد که بعضی اوقات هنوز دارم علامت عفونی بودن پروستات میتونه باشه؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      آقای دکتر چگونه مشخص میشه که پروستات من عفونی هست یا نه؟............................روش دقیق و مطمئنی وجود ندارد و بیشتر براساس علائم تشخیص احتمالی داده و درمان می شود البته ازمایی به نام تست 4 glass هست ولی همیشه نتایجش قابل اعتماد نیست
      و اینکه چه آنتی بیوتیکی رو باید مصرف کنم؟ .....................طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها را برای درمان پیشنهاد می کنند
      آیا خارش خفیف مقعد که بعضی اوقات هنوز دارم علامت عفونی بودن پروستات میتونه باشه؟......................خیر
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید
    آقای دکتر رفتم آزمایش اعتیاد مثانه پر اما ادارا حبس شده بود علت یعنی از ایستادن من نمیتونم ایستاده ادرار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      بعید میدونم‌بخاطر ایستادن باشه به نظر من بیشتر بخاطر استرس فضایی بوده که خواستی ازمایش بدی
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 578 مشاهده پرسش
    سلام من 32 سالمه و1ماه مبتلا به زگیل تناسلی شدم.نزدیک 8 سالی هم هست که قارچ دارم.این اواخر هم خیلی شدیدتر شده.علت زگیلها از این میتونه باشه یا نه؟اگر نه از چیه؟کلن علت پیدایش زگیل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی در اثز تماس جنسی معمولا ایجاد می شود و البته اگر شما مدت زیادی است که قارچ دارید احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف هست یا بیماری مثل دیابت دارید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط