درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (51 امتیاز)
  • تصویر کاربر اعظم دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من 3 روزه وردی و داخل واژنم زائده زده بنظر زگیل میاد توی سرکه سیب بشینم خوبه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)

      سلام

      خیر خوب نیست بهتره درمان دیگری را پیش بگیرید مثل محلول اسید سالیسیلیک 

  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    آیا زگیل تناسلی با قهوه ی گانودرما قابل درمان است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)

      سلام

      این ها زگیل نیستند ضمن اینکه گانودرما تاثیری ندارد

  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 472 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر
    آقای دکتر نعوظ صبحگاهی چند وقته ندارم و آلت سفت نمیشه ضمنا اسپرم بیضه هام کوچک و زود انزالی شدم و موهام ریزش پیدا کرده
    کلا آلت سفت نمیشه و تحریک
    دکتر آزمایش هورمون کامل دادم با خون و ادرار و ویتامین و آزمایش اسپرم
    گفته پرولاکتین بالا و .....
    میشه آزمایش را تحلیل و بگین چه کنم
    میخام متاهل شم اما میترسم و 31سالمه ضمنا 5سال پیش هم واریکوسل چپ عمل که گفتن مشکلی دیگه نیست و ضمنا مدام خودارضایی داشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)

      سلام

      به نظر من این آزمایشت نرماله و کمی بالا بودن پرولاکتین مشکلی ایجاد نمی کنه و منعی از نظر جسمی برای ازدواج ندارید

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید من از وقتی که ختنه کردم تا الان انگار یک لایه پوست دیگه داره از روی آلت برداشته میشه نمی دونم چسبندگی هست یا نه ولی انگار پاره شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)

      سلام بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیصی را مطرح کنم.

  • تصویر کاربر سلام یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    س.38سالمه.منو میشناسین.حدود 3 تا 4 ساله علائم ادراری دارم(دوشاخه شدن ابتدا و انتهای ادرار و زمانی که فشار ادرار کمه.احساس ماندن ادرار بعد از ادرار در حد 50 سیسی.و گاهی صبح ها که بیدار میشم درد شکم).دوسال پیش پی سی آر ابتدای ادرار دادم تایپ 51 مثبت شد.20 روز پیش و بعد 2 سال پی سی آر از پوست دادم و بازم با تابپ 51 مثبت شده.لاقل 4 ساله هیچ ضایعه ای نداشتم.احتمالا داخل مجرا ضایعست؟چی کنم؟ من گفتم چون بیشتر از 3 ساله ضایعه ندارم حتما ریشه کن شده.ولی ظاهرا زگیلی وجود داره که بازم آزپایشو مثبت کرده.و بخاطر علائم ادرار و چون بار اول که 51 شد از مجرا بود احتمالا اون داخل زگیله که دیروس ریشه کن نشده.چی کنم؟خیلی ناراحتم.زندگیم خراب شد 2 سال بود صبر کرده بودم منفی بشه برم ازدواج کنم.کمکم کن تو رو خدا خوب بشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)

      سلام

      مثبت بودن آزمایش دال بر وجود ضایعه در مجرا نیست و بجز تقویت سیستم ایمنی توصیه ی دیگری ندارد

    2. تصویر کاربر سلام یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)
      ضمن تبریک روز مرد دکتر من الان 4 ساله که ضایعه ندارم.دو سال پیش آزمایش پی سی آر چند قطره اول ادرارم با تیپ 51 مثبت شد.و الانم بعد از 2 سال به روش براش از پوست بازم پی سی آرم با تیپ 51 مثبت شد.ضمنا در این چند سال حدود 1 سال یا بیشتر Ahcc و حدود 4 ساله انواع مولتی ویتامینهای آمریکایی و ویتامین و .. خوردم.شما و دکتر محرابیان فرموده بودید در 90 درصد مواقع و گذشت 1 سال از آخرین درمان در صورت نبودن ضایعه ویروس ریشه کن میشه.پس چرا در بنده که لااقل 4 سال هست ضایعه ندارم باز هم تست پی سی آرم با تایپ 51 مثبت میشه؟ایمنی بدن من مطمنا از نرمال بالاتره.به نظرتون علت مثبت بودن آزمایشهای 2 ساله گذشتم با توجه به اینکه 4 ساله ضایعه ندارم چیه؟و پیشنهادتون برای اینکه ریشه کن بشه و من راحت بشم چیه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)

      اصولا نیازی به تست نداشتید و شاید این موضوع اشتباه اول تان بود چراکه دانستن این موضوع برای تان استرس ایجاد می کند و استرس پایه اصلی افت سیستم ایمنی بدن هست لذا هرچه استرس را بیشتر کنترل کنید و کمتر به این قضیه فکر کنید شانس برطرف شدنش بیشتر میشه

    4. تصویر کاربر سلام یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)
      آزمایش دادم که تکلیفم معلوم بشه و از ریشه کن شدنش مطمن بشم تا بتونم ازدواج کنم.تا اونجا که در جریانم شما سیستو و عکس رنگی مجرا یا لیزر داخل مجرا انجام نمیدید.من میگم شاید داخل مجرا ضایعه ای هست که بعد از سالها همچنان آزمایشاتم مثبت میشه.به نظرتون صلاحه برم اول عکس رنگی بگیرم و بعدش سیستو کنم حالا یا تا انتها یا همون 4 سانت اول رو سیستو کنم.اگه از نظر شما این کارها اوضاع بیماری منو تشدید و بدتر از الانم نمیکنه لطفا دکتری که این کار رو انجام میده و در کارش خیلی خوب باشه رو معرفی کنید.و یه جور باشه که سیستوسکوپیش مجهز به لیزر باشه که اگه قرار شد انجام بدم یکبار انجام بده و اگه در مسیر ضایعه دید همونجا لیزرش کنه تا دیگه ضایعه وجود نداشته باشه و سیستم ایمنی بدنم فقط بدنبال ریشه کن کردن ویروس باشه
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)

      اگر ناراحت نمی شوید بایستی انتقادی از شما بکنم و اینه که شما متاسفانه جای پزشک نشسته اید و تصمیم می گیرید که چه کاری باید بشود و چه کاری نشود 

      مواردی که فرمودید را برایتان توصیه نمی کنم

    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)

      اگر ناراحت نمی شوید بایستی انتقادی از شما بکنم و اینه که شما متاسفانه جای پزشک نشسته اید و تصمیم می گیرید که چه کاری باید بشود و چه کاری نشود 

      مواردی که فرمودید را برایتان توصیه نمی کنم

    7. تصویر کاربر سلام یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)
      تشکر میکنم و ممنونم بابت زمانی که در اختیار من گذاشتید.سپاسگذارم.باور کنید پزشک مورد اعتماد من دکتر جباری در اورولوژ و دکتر محرابیان در پوست هست.بنده 4 ساله کلا هماهنگ با نظراته شما دو بزرگوار پیش رفتم و حتی به خیلی از مریضها معرفیتون کردم.چون به حرفهاتون معتقدم و انجام دادم و انجام میدم.باور کنید این موضوع دو بار ازدواجم رو کنسل کرده و تمام تلاشه من فقط ریشه کنی ویروس و پاک شدن ویروس از بدنم برای همیشست که برم سر خونه و زندگیم.و علت تکرار آزمایشاتم هم همینه که فقط منفی بشه و تموم شه و برم.و چون میدونستم 1 سال بعد از آخرین درمان به شرط نبودن ضایعه به احتمال 90 درصد ویروس ریشه کن میشه به همین علت آزمایش دادم.هر چند 4 ساله ضایعه ندارم ولی دو دفعه آزمایشم مثبت شده.و چقدر صبر کنم تا ایمنی بدنم از بین ببرتش.شاید تا 4 سال دیگه ضایعه نباشه ولی ویروس بمونه.اگه دوست دارید برای بالا رفتن ایمنی هر چی که لازمه بگید تا هم من و هم تمام بیماران بخونند و تهیه کنند و مصرف کنند.بازم ممنون که وقت میذارید و با قدرت میگم دکتر محمد جباری بهترین ارولوژیست در زمینه اچ پی وی در ایران هست.😊😊😊
    8. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۸( 6 سال پیش)

      ممنون از لطف شما

      من توصیه ام را بالا در لابلای حرفام برای تقویت سیستم ایمنی گفتم

    9. نمایش سایر 7 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر shiva جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 580 مشاهده پرسش
    سلام من 32 سالمه و1ماه مبتلا به زگیل تناسلی شدم.نزدیک 8 سالی هم هست که قارچ دارم.این اواخر هم خیلی شدیدتر شده.علت زگیلها از این میتونه باشه یا نه؟اگر نه از چیه؟کلن علت پیدایش زگیل از چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی در اثز تماس جنسی معمولا ایجاد می شود و البته اگر شما مدت زیادی است که قارچ دارید احتمالا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف هست یا بیماری مثل دیابت دارید
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط