علت و درمان دیر انزالی در مردان با دارو

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله مطالعه می کنید:

دیر انزالی می تواند به دلیل بیماری های مزمن، جراحی ها و و عوارض ناخواسته داروها باشد. همچنین ممکن است به دلیل سوء استفاده از مواد، یا بیماری های روانی مثل افسردگی، اظطراب یا استرس باشد. علت، هرچه که باشد، درمان دیر انزالی در آقایان امکان پذیر است.

علت دیر ارضا شدن مرد چیست؟

در خیلی از موارد، دیر انزالی به دلیل ترکیبی از بیماری های جسمی و روانی ایجاد می شود.

علت جسمانی دیر انزالی مردان

  •  ▪️برخی نقایص بدو تولد که دستگاه باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  •  ▪️آسیب به عصب های لگنی که ارگاسم و لذت جنسی را کنترل می کنند.
  •  ▪️برخی عفونت های خاص، مثل عفونت دستگاه ادراری
  •  ▪️جراحی پروستات
  •  ▪️بیماری های سیستم عصبی، مثل نوروپاتی دیابتی، سکته مغزی یا آسیب به طناب نخاعی
  •  ▪️اختلالات هورمونی، مثل کم کاری تیروئید یا پائین بودن سطح تستوسترون
  • انزال رو به عقب، حالتی که در آن منی به جای خروج از آلت تناسلی ، به سمت عقب و به داخل مثانه می ریزد.

ناتوانی جنسی در مردان

علت روانی دیر انزالی

افسردگی، اضطراب یا برخی دیگر بیماری های روانی

✔ اختلال در روابط زناشویی ناشی از استرس، ارتباطات ضعیف یا دیگر مشکلاتی که در روابط زناشویی رخ می دهد

✔ اضطراب درباره ی عملکرد و کارایی خود شخص

✔ داشتن تصویر ذهنی نامناسب از خود

✔ تابوهای فرهنگی و مذهبی

✔ تفاوت بین واقعیت رابطه جنسی با یک شریک و توهمات جنسی

دلایل دارویی دیر انزالی

داروها و دیگر موادی که می توانند باعث دیر انزالی شوند عبارتند از:

  • ▪️بعضی از داروهای ضدافسردگی
  • ▪️برخی داروهای کنترل کننده فشار خون
  • ▪️برخی داروهای ادرار آور
  • ▪️بعضی داروهای اختلالات روانی
  • ▪️برخی داروهای کنترل کننده تشنج
  • ▪️الکل – بویژه مصرف خیلی زیاد آن ( سوء مصرف الکل یا الکلیسم ها)

برای برخی از مردان ، یک مشکل جسمی جزئی که موجب تاخیر در انزال می شود می تواند منجر به اضطراب در باره ی انزال در طول یک رابطه جنسی شود. در نتیجه همین اضطراب ممکن است تاخیر در انزال را بدتر کند.

درمان ناتوانی جنسی

درمان دیر انزالی به علت زمینه ای ایجاد کننده ی آن بستگی دارد، ممکن است نیاز به تجویز دارو یا تغییر دارویی باشد که در حال حاضر استفاده می کنید، گاه نیاز به مشاوره با روانپزشک دارید، یا اینکه بایستی سوء استفاده از الکل یا مواد غیر مخدر را ترک نمائید.

درمان روانی دیر انزالی

روان درمانی می تواند به درمان مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب که باعث بروز دیرانزالي می شود کمک می کند. روان درمانی همچنین برای درمان مشکلات روانی که مستقیما روی توانایی انزال اثر می گذارند توصیه می شود.

قرص برای درمان دیر انزالی مردان

اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است باعث دیرانزالی شود، کاهش میزان مصرف یا تغییر دارو ممکن است مشکل را برطرف کند. گاهی اوقات تجویز دارو ممکن است به درمان دیر انزالی مردان کمک کند. هیچ دارویی نیست که بطور اختصاصی برای درمان دیرانزالی تائید شده باشد. داروهایی که برای درمان دیرانزالي بکار می رود اصولا برای درمان دیگر بیماری ها استفاده می شوند.

داروهایی که گاهی اوقات برای درمان دیرنزالی بکار می رود عبارتند از:

آمانتادین (که در درمان بیماری پارکینسون بکار می رود)

بوسپیرون ( که برای درمان اضطراب استفاده می شود)

سیپروهپتادین ( برای درمان آلرژی استفاده می شود)

درمان خانگی دیر انزالی مردان

از آنجایی که دیرانزالی اغلب ریشه در عوامل روانی، ارتباطی، یا مصرف داروها دارد، درمان‌های خانگی و غیردارویی که بر تغییر سبک زندگی و بهبود رابطه متمرکز هستند، نقش بسیار مهمی در مدیریت و بهبود آن دارند.

توجه: اگر دیر انزالی به تازگی و به صورت ناگهانی رخ داده، یا با علائم جسمی (مانند تغییر در میل جنسی، درد، یا ناتوانی در نعوظ) همراه است، ابتدا باید برای رد کردن علل پزشکی و دارویی (مانند دیابت، مشکلات هورمونی یا مصرف داروهای ضد افسردگی) به متخصص اورولوژی یا سکس‌تراپیست مراجعه کنید.

استفاده از لوسیون‌ها و روغن‌ها:

استفاده از ژل‌ها یا لوسیون‌های محرک و گرم‌کننده (غیر بی‌حس‌کننده) می‌تواند حساسیت را افزایش داده و به کوتاه‌تر شدن زمان انزال کمک کند. (برخلاف زودانزالی که در آن از مواد بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود.)

کاهش اضطراب و فشار عملکرد:

اضطراب در مورد زمان انزال می‌تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند که مشکل را بدتر می‌کند.

تکنیک حواس‌پرتی کنترل‌شده:

گاهی اوقات، تمرکز شدید بر روی تلاش برای انزال می‌تواند مانع شود. صحبت کردن درباره مسائل غیرجنسی در حین رابطه یا تمرکز نکردن بر روی انزال می‌تواند به کاهش فشار عصبی کمک کند.

تغییر محیط:

ایجاد فضایی راحت‌تر، استفاده از لباس‌های تحریک‌کننده یا موسیقی می‌تواند جو جنسی را تغییر داده و از یکنواختی روانی جلوگیری کند.

مدیریت استرس و خواب کافی:

استرس مزمن و کم‌خوابی باعث اختلال در تعادل هورمونی و عملکرد سیستم عصبی می‌شوند که هر دو می‌توانند دیر انزالی را تشدید کنند.

مدیتیشن (ذهن‌آگاهی):

تمرین روزانه ذهن‌آگاهی و تنفس عمیق، به کاهش اضطراب عمومی و اضطراب عملکرد جنسی کمک می‌کند.

ورزش منظم:

فعالیت بدنی، به ویژه ورزش‌های هوازی، به بهبود جریان خون در ناحیه تناسلی کمک کرده و سلامت روانی را ارتقا می‌دهد.

ترک الکل و مواد مخدر:

مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر می‌تواند سیستم عصبی را تضعیف کرده و در فرآیند طبیعی انزال تداخل ایجاد کند. قطع مصرف یا کاهش شدید آن، اغلب به طور چشمگیری عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشد.

تغییرات تغذیه‌ای و مکمل‌های طبیعی (طب سنتی):

در طب سنتی و تغییرات رژیم غذایی، تمرکز بر افزایش میل جنسی، انرژی و بهبود جریان خون است که می‌تواند به طور غیرمستقیم به انزال کمک کند.

اگرچه این مواد برای زودانزالی هم توصیه می‌شوند، اما هدف در دیر انزالی، افزایش انرژی و میل جنسی است که انزال را تسهیل می‌کند.

  • شکلات تلخ: سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی است که سطح سروتونین و دوپامین را تعدیل کرده و به کاهش استرس و افزایش برانگیختگی کمک می‌کند.

  • موز و غذاهای حاوی ویتامین B6: موز حاوی آنزیم بروملین و ویتامین B6 است که برای تنظیم هورمون تستوسترون مهم هستند.

  • زنجبیل و عسل: این ترکیب گرم‌کننده به افزایش گردش خون در ناحیه تناسلی و تقویت قوای جسمی کمک می‌کند. (می‌توانید هر شب قبل از خواب یک قاشق مرباخوری از ترکیب پودر زنجبیل و عسل میل کنید).

  • غذاهای دریایی و مغزها (زینک و منیزیم): این مواد معدنی برای تولید تستوسترون و عملکرد عصبی-عضلانی حیاتی هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند قوای جنسی را تضعیف کند.

تمرینات کگل (Kegel Exercises)

تمرینات کگل که بیشتر برای درمان زودانزالی شناخته می‌شوند، می‌توانند به صورت کلی به تقویت عضلات کف لگن کمک کنند.

  • مکانیزم در انزال تأخیری: تقویت این عضلات به فرد کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر ارگاسم داشته باشد و احساسات جنسی را بهتر مدیریت و هدایت کند. (این تمرینات بیشتر بر کنترل تمرکز دارند، نه لزوماً تأخیر یا تسریع.)

  • روش انجام: عضلاتی را که برای قطع جریان ادرار استفاده می‌کنید، شناسایی کنید. آن‌ها را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه منقبض کرده، سپس رها کنید. این کار را در ۳ نوبت ۱۰ تایی در طول روز تکرار کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (238 امتیاز)
  • تصویر کاربر mahsa شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    با سلام.
    آقای دکتر در تخلیه ادرار مشکل دارم اول ادرار خوب تخیله میشود اما در اخر باید زور بزنم تا کم کم و قطره قطره ادرار تخلیه شود در زمان زور زدن در مجرا احساس تیر کشیدن والتهاب دارم. این علائم تنگی مجرا در خانم ها است؟یا این که در علائم تنگی مجرا ؛از اول ادرار قطره قطره و کم فشار خارج میشود.
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      خیر این علامت تنگی نیست ولی امکان سیستوسل یا افتادگی مثانه وجود دارد
  • تصویر کاربر sara شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 441 مشاهده پرسش
    سلام.
    خانم متاهل.سن ۲۶ سال.
    آقای دکتر مرتب به عفونت ادراری مبتلا میشوم ۸ ماه قبل عفونت بسیار شدید مثانه و مجرا گرفتم پزشک تا جواب کشت نیامده بود هیچ انتی بیوتیکی به من ندادند و به مدت ۵ روز عفونت داشتم.در روز ۵ به دلیل در دسترس نبودن سرویس بهداشتی ادرار را به مدت ۱۰ ساعت نگه داشتم و سوزش در مثانه و مجرای ادرار بسیار زیاد بود در زمان تخلیه ادرار سوزش بسیار شدید و خون غلیظ و لخته خون و مواد سفید غلیظ دفع میکردم ۱ ساعت بعد از دفع ادرار مبتلا به استفراغ شدید شدم .به مدت ۶ روز انتی بیوتیک تزریقی استفاده کردم و ۱۴ روز خوراکی.بعد از این اتفاق در زمان تخلیه مثانه اول ادرار خوب تخلیه میشود و اخر ادرار را نمیتوانم تخلیه کنم با زور زدن تخلیه میکنم گاهی اوقات چند مرتبه ادرار قطع و وصل میشود موقع زور زدن احساس التهاب و تیر کشیدن در مجرا دارم. بعد از درمان ۳ مرتبه به عفونت مبتلا شدم هر بار یک باکتری جدید.سیستوسکوپی و تست نوار مثانه انجام دادم خدا رو شکر مشکلی نبود در تست نوار مثانه گفتند مقداری ادرار باقی میماند برای تخلیه از سوند بزرگ استفاده کردند و سوند را به زور وارد مجاری ادرار کردند که درد و سوزش بسیار زیاد داشتم و سوند رد نمیشد با زور سوند را رد کردند بعد از در اوردن سوند و تخلیه خون در ادرار ندیدم . مشگلات ادراری بعد از سوند گذاری بیشتر شد اول ادرار خوب تخلیه میشود و اخر ادرار را باید با زور زدن دفع کنم ادرار قطع و وصل میشود همیشه کمی ادرار در مثانه می ماند. در مجاری ادراری احساس تیر کشیدن و التهاب دارم مخصوصا زمانی که زور میزنم.اگر ادرارم را چند ساعت نگه دارم ادرار بسیار کدر میشود.
    با شرایط ذکر شده نظر شما چیست.از نظر باکتری مقاربتی ازمایش ها منفی بود.
    ایا سیستوسکپی ؛ سوند گذاری یا عفونت باعث تنگی مجرا شده است؟
    ایا اسیب به مجرا همراه با خون ریزی است و یا بدون خون ریزی امکان اسیب به مجرا در سیستوسکوپی و سوند گذاری است؟
    آقای دکتر از این همه ازمایش بی نتیجه خسته شده ام و دوست ندارم برای بار دوم سیستوسکوپی و نوار مثانه انجام بدهم ایا تنگی مجرا با ازمایش بی خطر دیگری امکان پذیر هست؟
    برای درمان عفونت مکرر از چه انتی بیوتیکی استفاده کنم؟.تا به حال ماکروبید و اموکسی سیلین تجویز میکرند باکتری به سیپرو مقاوم است.
    برای رفع التهاب و تیر کشیدن مجرای ادرار و مثانه و تخلیه شدن کامل مثانه از چه دارویی استفاده کنم ؟هیچ دارویی تا به حال به غیر از ماکروبید برای من تجویز نشده است.
    گاهی اوقات مواد سفید در ادرار ته نشین میشود دلیل وجود مواد سفید در ادرار چیست؟
    ایا امکان سل ادراری وجود دارد؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      یا سیستوسکپی ؛ سوند گذاری یا عفونت باعث تنگی مجرا شده است؟.........................بعید می دانم مگر در سیستوسکپی ذکر کرده باشه که تنگی دیده شده است
      ایا اسیب به مجرا همراه با خون ریزی است و یا بدون خون ریزی امکان اسیب به مجرا در سیستوسکوپی و سوند گذاری است؟...............................هر دو حالت ممکن است
      ایا تنگی مجرا با ازمایش بی خطر دیگری امکان پذیر هست؟........................خیر
      برای درمان عفونت مکرر از چه انتی بیوتیکی استفاده کنم؟...........................بستگی دارد در نتیجه آنتی بیوگرام کشت ادرار به چه آنتی بیوتیکی حساس باشد
      برای رفع التهاب و تیر کشیدن مجرای ادرار و مثانه و تخلیه شدن کامل مثانه از چه دارویی استفاده کنم ؟..................فنازوپیریریدین و ترازوسین
      گاهی اوقات مواد سفید در ادرار ته نشین میشود دلیل وجود مواد سفید در ادرار چیست؟.....................................شاید عفونت و رسوبات مثانه باشد
      ایا امکان سل ادراری وجود دارد؟.................................احتمالش ضعیف هست ولی امکانش هست می توانید تست دهید
      درکل بایستی تحت آنتی بیوتیک پروفیلاکسی حداقل بمدت ۶ ماه باشد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام من قبلا فوتبال بازی میکردم و کار سنگین انجام میدادم و حدود دوماه دردی از کشاله رانم شروع شد که اون درد به قسمت سمت چپ پایین شکمم زد هر نوع سونوگرافی بگی و ازمایش انجام دادم پیش دکترای مختلف رفتم اما جواب نداد..توی شکمم یه حالتیه مثه اینکه باد تو شکمم هست گاهی وقتا هم یه سر صدایی میاد از همون قسمت .مثل قورت دادن اب دهن بدون اینکه اب دهنمو قورت بدم لطفا بهم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      با توجه به صداهایی که می فرمائید حتمال دارد مشکل تان منشا گوارشی و نفخ روده داشته باشد لذا توصیه ی اولم به شما این است که به متصص گوارش مراجعه کنید
  • تصویر کاربر شهرزاد جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام.
    مدت 5 سال است که با نامزدم رابطه جنسی دارم.همیشه دیر انزالی داشت ولی الان نزدیک 9 ماه است که فقط یکبار ارگاسم شده است.

    به گفته خودش از ابتدای جوانی این مساله را داشته ولی به نظر من اخیرا خیلی شدید شده است.

    در ضمن ایشان مشکل erection ندارد.بعد از 5 یا 6 دقبقه erect دارد.

    مواد مخدر و سیگار و دارو هم مصرف نمی کند.

    این روابط جنسی طولانی بسیار خسته کننده است.متلا دو ساعت و در نهایت ارگاسم نمیشه.

    قبلا هم که میشد مایع منی بسیار چگال و سفت و کم حجم بود مثل چسب


    چکار باید کنیم?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      به نظر من نیاز هست که با یک متخصص روانپزشک حضورا حتما ویزیت شوید ولی قرص بوسپیرون را می تواند استفاده کنند در برخی افراد می تواند موثر باشد
  • تصویر کاربر Mohamad جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    به صورت ناگهانی دچار مشکلات جنسی شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۰ آذر ۹۶( 8 سال پیش)
      سلام
      کم توانی جنسی علل متعددی دارد که بخشی جسمی و بخشی از آن عوامل فکری و روانی است. از علل جسمی می توان به اختلالات هورمونی و اختلالات عروق و اعصاب مربوط به آلت تناسلی اشاره کرد. بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا، بالا بودن چربی خون و اختلالات عصبی در ناحیه کمر و داروها بویژه برخی از داروهای فشار خون و داروهای اعصاب و روان، رژیم های ناسالم مخصوصا رژیم پرچربی، سیگار، مواد مخدر و روانگردان، عدم تحرک و ورزش منظم، استرس و فشارهای روانی و عدم رضایت مندی از زندگی و شرایط موجود، بالا بودن ساعات کار و کم بودن زمان لازم برای استراحت و در کنار خانواده بودن همه بخشی از علل کم میلی و کم توانی جنسی است. لذا در ابتدا نیاز به معاینه و انجام تست های لازم توسط ارولوژیست هست. در صورت طبیعیی بودن ارزیابی های لازم توسط متخصص ارولوژی توصیه می شود برای مشاوره به روانشناسی که در زمینه روابط جنسی فعالیت می کند مراجعه کنید. یادتان باشد در خیلی از موارد کلید درمان در دستان خودتان هست و با تغییر سبک و شیوه ی زندگی می توانید فعالیت جنسی مطلوب و رضایت بخشی را داشته باشید. در آخر اگر بیماری قلبی یا فشار خون کنترل نشده ندارید گاهی هم می توانید از قرص های کمکی مثل سیلدنافیل ۵۰ میلی گرمی یکساعت قبل از رابطه استفاده کنید. از شایع ترین عوارض احتمالی این قرص سردرد، گرفتگی بینی و تاری دید می باشد و مصرف همزمان آن با برخی از داروهای قلبی ممنوع می باشد.
      در نهایت برای شما بدلیل ناگهانی بودن آن منشا روانی دارد
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر مهران جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 488 مشاهده پرسش
    سلام و احترام بر دکتر عزیز
    میخاستم بدون در کشورهای پیشرفته آیا درمانی برای رفع رگیل و یا احتمالا حذف ویروس وجود دارد یا خیر؟ممکن است احیانا دارویی در ایران نباشد که موثر است و فقط در خارج از کشور یافت شود؟لطف بفرمایید راهنمایی کنید..متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      شلام
      خیر الان ارتباطات علمی به روز می باشد و اگر درمان قطعی وجود داشته باشد حتما پزشکان ایرانی هم در جریان هستند گرچه دارو امکان دارد در ایران نباشد لذا هنوز دارویی برای ریشه کنی ویروس hpv وجود ندارد
  • تصویر کاربر ناشناس دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 562 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. چند ماه پيش متوجه شدم در بغل ران و روی پوست بيضه چپ و زير بيضه نرسيه به مقعدم زگيل زده. با مراجعه به دکتر پوست و پس از معاينه با ليزر سوزانده شدند. پس از يکی دو ماه دوباره روی پوست بيضه راستم و يک مورد زير بيشه نرسيه به مقعد زگيل مشاهده کردم که با مراجعه به پزشک با دستگاه برقی انها را سوزاند. هر دو دکتر به من اصمينان خاطر دادند که منجر به سرطان نمی شود. خواستم نظر شما را بدانم؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      غالب زگیل ها به سرطان تبدیل نمی شوند.
درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط